روش های خانگی پاکسازی پوست

0
1,050
56184.jpeg alt_text
56184.jpeg caption

عوامل زیادی همچون آلودگی هوا، استرس، رژیم غذایی ناسالم و بالا رفتن، باعث آسیب دیدن پوست می شود. همه ی افراد، به ویژه بانوان، دوست دارند که پوستی زیبا و بدون لک داشته باشند. یکی از راه هایی که به سلامت پوست و شاداب شدن آن کمک می کند، پاکسازی پوست است. در ادامه با پاکسازی پوست و روش انجام آن آشنا می شوید: خارجی ترین لایه پوست اپیدرم نامیده می شود که از لایه شاخی تشکیل شده و از پوست محافظت می کند.

سلول های لایه شاخی معمولاً هر 30 روز با سلول های جدید جایگزین می شوند، در پاکسازی پوست، این سلول های مرده از سطح پوست برداشته شده و باعث شاداب و درخشان  شدن پوست می شود، این فرایند اگزفولیشن نام دارد و اگر به درستی انجام نشود می تواند باعث ملتهب شدن پوست شود. علاوه بر این، روی سطح پوست به طور طبیعی مقداری چربی وجود داشت که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند، اما اگر میزان چربی پوست از حد معمول بیشتر شود و روی صورت تجمع پیدا کند، ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوستی و بروز جوش و آکنه شوند.

در پاکسازی صورت، چربی های اضافی و سایر آلودگی هایی که ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست، بروز التهاب و … شود، حذف می شوند. اما باید توجه داشت که لایه برداری زیادِ صورت باعث حذف چربی مورد نیاز پوست و آسیب پذیر شدن آن می شود.

معمولاً بخور دادن و ماساژ صورت بخشی از پاکسازی صورت است که باعث افزایش خونرسانی به پوست، ترشح عوامل ضدالتهابی و ضدپیری، و در نتیجه بهبود مشکلات پوستی شود. همچنین استفاده از ماسک ها، کرم ها و لوسیون های مخصوص در پاکسازی صورت، باعث تغذیه و آبرسانی پوست و شاداب شدن آن می شود. بنابراین، به طور کلی پاکسازی پوست برای حذف سلول های مرده (اگزفولیشن)، حذف آلودگی  و چربی روی پوست، و آبرسانی و بهبود خونرسانی به پوست انجام می شود.

روش های مختلفی برای پاکسازی پوست وجود دارد که شامل: روش های خانگی، روش های آرایشگاهی و روش های کلینیکی می شود. در روش های خانگی و آرایشگاهی پوست به طور عمیق پاکسازی نمی شود، اما این نوع پاکسازی ها باعث افزایش خونرسانی به پوست، تحریک تولید سلول های جدید و کلاژن سازی و یکسان شدن رنگ پوست می شود. در ادامه، روش پاکسازی پوست در خانه، که روشی ایمن و کم هزینه است؛ بیان شده است:

• شستن پوست

قبل از شروع پاکسازی، باید صورت خود را با شوینده مناسب شسته و با حوله نرم خشک کنید. توجه داشته باشید که شستن زیاد صورت، و یا استفاده از آب داغ، به دلیل از بین بردن چربی پوست، باعث خشکی پوست می شود. همچنین، استفاده از شوینده ای که مناسب پوست شما نیست ممکن است باعث خشکی زیاد پوست شود و یا پوست را به خوبی تمیز نکند، که در هر صورت پاکسازی نتیجه دلخواه شما را نخواهد داشت. مقاله شستشو مناسب برای انواع پوست را مطالعه کنید.

• بخور

در این مرحله باید به مدت 5 دقیقه، سر خود را زیر حوله، و با فاصله مناسب از ظرفی که حاوی آب جوش است نگه دارید. این کار باعث دفع سموم پوست، رفع جوش، بهبود خشکی پوست و تمیز شدن عمقی پوست می شود. بعد از آن، باید یک تکه یخ را به صورت دایره ای روی صورت ماساژ دهید تا علاوه بر محکم شدن منافذ پوست، دمای پوست به حالت طبیعی برگردد.

• لایه برداری

در این مرحله می توانید از لایه بردار یا مخلوطی از شکر و عسل، برای حذف سلول های مرده پوست استفاده کنید، لایه بردار را به آرامی روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب گرم صورت خود را بشویید. باید توجه داشت که ماساژ محکم لایه بردار یا اسکراب، می تواند باعث آسیب دیدن پوست شود.

• ماسک صورت

در این مرحله می توانید از ماسک های مختلف موجود در بازار، و یا ماسک های خانگی همچون موز و گوجه فرنگی، که قدرت پاک کنندگی دارند استفاده کنید. بعد از زدن ماسک به صورت، حدود 20-30 دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود، سپس آن را با آب سرد یا ولرم بشویید.

• تونر

این محصول باعث تنظیم PH پوست، بستن منافذ و مرطوب شدن پوست می شود. به این منظور از تونرهای موجود در بازار و یا تونر خانگی همچون آب خیار و گلاب می توانید استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله پاکسازی صورت با گلاب را مطالعه کنید.

• مرطوب کننده

در مرحله آخر پاکسازی، که مرحله ی مهمی است، باید از مرطوب کننده متناسب با پوست خود استفاده کنید.

نکات پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

هنگام پاکسازی پوست، به نکات زیر توجه کنید:

-استفاده از آب ولرم؛

-استفاده از محصولات متناسب با نوع پوست؛

-انجام پاکسازی در دو مرحله؛ بار اول برای حذف تمیز شدن پوست و بار دوم برای حذف سلول های مرده؛

-استفاده از ژل های پاکسازی به جای کرم های پاکسازی؛

-انجام پاکسازی عمیق پوست، فقط یک بار در هفته؛

-استفاده از اسکراب، بعد از شستن پوست و تمیز شدن آن؛

-عجله نکنید؛ ساییدن زیاد پوست نه تنها نتیجه ی بهتری نمی دهد، بلکه باعث آسیب دیدن پوست هم می شود.

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده، پاکسازی صورت فواید زیادی برای پوست دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

-باعث زیبایی و درخشندگی پوست می شود؛

-مانع از بروز جوش و لک می شود؛

-با بهبود گردش خون، به سلامت پوست کمک می کند؛

-باعث آبرسانی به پوست می شود.

-سوختگی ها و آثار برنزه شدن پوست را کاهش می دهد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید