شستشو مناسب برای انواع پوست

0
1,693
597114.jpeg alt_text
597114.jpeg caption

شستشو مناسب برای انواع پوست 

از آنجایی که پوست همه روزه در معرض آلودگی، استرس، ضدآفتاب، کرم پودر و سایر مواد آرایشی قرار دارد، شستشوی آن با شوینده ی مناسب اهمیت زیادی دارد.
شوینده ای مناسب است که بدون خشک کردن پوست و آسیب زدن به آن و یا چرب تر کردن پوست، آلودگی های سطح پوست را از بین ببرد. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و شاداب، باید به نوع شوینده توجه کنید و آن را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید.
امروزه برای شستشوی صورت، با توجه به نوع پوست می توان از شوینده ها و پاک کننده های مختلفی همچون صابون، شیرپاکن، لوسیون، میسلار واتر، ژل شستشو، فوم، بالم و روغن های پاک کننده استفاده کرد.

 

اهمیت استفاده از شوینده مناسب

 

همانطور که شستشوی مرتب پوست با یک شوینده مناسب، باعث سلامتی پوست می شود، استفاده از شوینده نامناسب می تواند باعث آسیب دیدن پوست شود.
برای مثال: اگر شوینده  خیلی قوی باشد و باعث خشکی زیاد پوست شود، فرد ناچار است از مرطوب کننده استفاده کند، گاهی استفاده از این قبیل شوینده ها باعث می شود که پوست چربی بیشتری تولید کند و چرب تر شود. از سوی دیگر، اگر شوینده ی مورد استفاده بیش از حد چرب باشد، باعث می شود پوست به خوبی تمیز نشود و باقی ماندن مواد آرایشی و آلودگی ها بر روی پوست، باعث بسته شدن منافذ پوست و بروز جوش می شود.
در ادامه به شستشوی مناسب انواع پوست ها پرداخته شده است:

 

شستن دو مرحله ای صورت

 این کار باعث می شود که اگر در مرحله اول پوست به خوبی تمیز نشده باشد، در مرحله دوم کاملاً تمیز و پاک شود. بنابراین لازم است در مرحله اول آرایش صورت را و در مرحله دوم به صورت عمقی پوست را تمیز کنید.

 

شستشو مناسب برای انواع پوست

 

پاک کردن آرایش

 پاک کردن مواد آرایشی قبل از خواب، اهمیت زیادی دارد، زیرا باقی ماندن این مواد بر روی پوست، علاوه بر جذب گرد و غبار و آلودگی، باعث خشکی پوست، بروز آکنه و جوش های سرسیاه، باز شدن منافذ پوست، پیری پوست و بروز چین و چروک می شود. برای این منظور می توانید از میسلار واتر استفاده کنید. در صورتی که پوست چرب و مستعد جوش ندارید استفاده از روغن های پاک کننده آرایش نیز گزینه مناسبی برای پاک کردن اولیه پوست است. علاوه بر این دو مورد، استفاده از دستمال مرطوب هم یکی از روش های پاک کردن آرایش است، اما باید توجه داشت که استفاده طولانی مدت از این محصول، به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی می تواند به پوست آسیب بزند.

 

پاک کردن عمقی پوست

 شوینده ی مرحله دوم باید به گونه ای باشد که بدون خشک کردن زیاد پوست، آن را به صورت عمیق  تر و به طور کامل تمیز کند. به این منظور می توان با توجه به نوع پوست از ژل شستشو (فیس واش)، فوم، پن ها یا لوسیون و شیر استفاده کرد.
بکار بردن روش شستشوی دو مرحله ای، باعث می شود که بدون خشک شدن یا ملتهب شدن پوست، پوستی کاملاً تمیز داشته باشید. باید توجه داشته باشید که استفاده از شوینده های حاوی سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات، به دلیل تولید کف، باعث حل کردن چربی پوست و به مرور زمان باعث آسیب دیدن پوست می شود و نباید از محصولات حاوی این ترکیب استفاده کرد.
همانطور که ذکر شد، متناسب بودن نوع شوینده با نوع پوست اهمیت زیادی دارد. در فردی که پوست نرمالی دارد، مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، تغییرات هورمونی، شرایط روحی و استفاده از برخی محصولات می تواند باعث تغییر نوع پوست شود، به همین دلیل نباید همیشه از یک نوع شوینده استفاده کنید، زیرا در فصل تابستان معمولاً پوست چرب تر می شود و در فصول سرد، خشک تر، بنابراین در فصل تابستان باید از محصولات پاک کننده ی قوی تر استفاده کرد و در فصول سرد، از محصولات شوینده ملایم تر. به این ترتیب با توجه به مطالب مذکور، بهترین روش شستشوی پوست برای افراد مختلف به این صورت است:

 

پوست نرمال تا چرب

 افرادی که پوست مختلط تا چرب دارند، برای شستشوی پوست می توانند از ژل شستشو و فوم های ملایمِ فاقد سولفات، پن ها و صابون های مناسب پوست چرب استفاده کنند. عدم وجود سولفات در این محصولات باعث سازگار بودن این محصولات با PH پوست می شود و از خشکی و کشیدگی پوست بعد از شستشو جلوگیری می کند. اگر این افراد بخواهند از روغن  برای پاک کردن صورت خود استفاده کنند، روغن جوجوبا به دلیل تک اشباع بودن برای آن ها مناسب است، زیرا به پوست نفوذ نمی کند و باعث ایجاد جوش نمی شود. اگر بعد از استفاده از محصولات شوینده، احساس خشکی، کشیدگی، خارش و قرمزی کردید، نشان دهندة این است که شوینده برای پوست شما مناسب نیست و به شوینده ی ملایم تری نیاز دارید.

 

پوست خشک تا نرمال و پوست حساس

 افرادی که پوست نرمال تا خشک و حساس دارند، برای پاک کردن پوست می توانند از کرم های پاک کننده، لوسیون ها، شیرپاکن ها، و فوم ها و ژل های شستشوی مناسب پوست خشک استفاده کنند. استفاده از میسلار واتر برای پوست های حساس که پوست آن ها تحمل آب را هم ندارد، گزینه ای مناسبی است، زیرا به شستشو نیازی ندارد. اگر این افراد تمایل داشته باشند که از روغن برای پاک کردن پوست خود استفاده کنند، روغن نارگیل و ماکادمیا گزینه مناسبی است.
در صورتی که بعد از استفاده از این شوینده ها، هنوز پوستتان چرب بود و به طور کامل تمیز نشده بود، نشان دهنده این است که به شوینده قوی تری نیاز دارید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید