روش های غلبه بر ترس

0
3,023
722749.jpeg alt_text
722749.jpeg caption

ترس احساسی معمولا نا خوشایند اما طبیعی ست که در واکنش به خطرات واقعی ایجاد می شود. ترس به شما کمک می کند از خودتان در برابر خطرات و صدمات محافظت کنید، خطر را تشخیص بدهید و انتخاب هاي ایمن تري داشته باشید. اما گاهی مواردي براي شما ترسناك هستند که ترسیدن از آن ها طبیعی نیست. گاهی این ترسیدن ها شما رو از جریان نرمال زندگی عقب می اندازند و سبب بروز مشکلات عدیده ایی در حیطه تحصیلی، شغلی، اجتماعی و خانوادگی شما می شود.

شما از چه چیزهایی می ترسید؟

از سخنرانی، فروشندگی، ملاقات با افراد جدید، درخواست قرار ملاقات، درخواست اضافه حقوق، جستجوي شغل، شکست در زندگی، تغییر کسب و کار، تنها ماندن یا نه گفتن به دیگران؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ترس برایتان چقدر هزینه مالی، احساسی و جسمی دارد؟ شما زمانی خوشبختی و شادي را تجربه می کنید که با بدترین ترس هایتان روبرو شده و آنها را شکست دهید.

کشف دلایل ترس شما

کشف دلایل ترس شما از کسی یا چیزي باعث می شود که شما کلید موفقیت را یافته و بر آن ترس غلبه نمایید. کشف دلابراي ارزیابی دقیق باید با خودتان صادق باشید. در این مسیر ممکن است نیاز به مرور خاطرات بد داشته باشید، بنابراین این کار را زمانی انجام دهید که در آرامش هستید و انرژي دارید. احساس ترس شما ممکن است به واسطه تجربه ایی باشد که از موضوعی داشته اید، تجربه و خاطرات افراد دیگر باعث شکل گیري ترس در شما شده باشد و یا اخبار وحشتناکی در ارتباط با آن موضوع شنیده باشید.

با ترس خود مواجه شوید

خودتان یک مکالمه درونی داشته باشید و به خودتان گوشزد کنید که این ترس ها شما را از انجام چه کارهایی بازداشته و به این فکر کنید که مانند سایر مسایل زندگی باید بر این مساله هم غلبه کنید. آیا ترس باعث می شود که اهدافتان در زندگی آن طور که باید و شاید پیش نرود؟ جوانب مثبت و منفی تر سهاي تان را در نظر بگیرید و آ نها را یادداشت و یک لیست تهیه کنید. این را هم بنویسید که در صورت غلبه بر عامل ترس ها چه کارهایی می توانید انجام دهید و چقدر زندگی تان می تواند متفاوت باشد. لیستی را که تهیه کرده اید مرور کنید.

طراحی یک برنامه و نقشه کاربردي کلید مواجه و غلبه بر ترس

 

راه های غلبه بر ترس

طراحی یک برنامه و نقشه کاربردي کلید مواجه و غلبه بر ترس، برداشتن قدمهاي کوچک در یک بازه زمانی مشخص است. بهترین راه براي ایجاد یک برنامه عملی، ایجاد یک سلسله مراتب ترس است که از مراحل کوچک و آسان تشکیل شده است. در ادامه نحوه مواجه قدم به قدم فردي که از سخنرانی در جمع هراس دارد را مشاهده می کنید:

  • جلوي یک آینه بایستید و دو دقیقه صحبت کنید.
  • از این حرکت خود فیلم بگیرید و دوباره آن را تماشا کنید.
  • این کار را جلو همسر خود هم تکرار کنید.
  • دوباره براي همسر و اعضاي خانواده این کار را تکرار کنید.
  • سخنرانی را جلو همسر، اعضاي خانواده و یک دوست تکرار کنید.
  • حالا جلو همسر، اعضاي خانواده و دو دوست دوباره تکرار کنید.
  • حالا در یک جلسه کاري این سخنرانی تکرار کنید.
  • مراجعه به متخصص اگر در زمینه خاصی ترس و فوبیا دارید به احتمال زیاد با مواجهه نمی توانید پروسه غلبه بر عامل ترس را سپري کنید. در می تواند به « روانشناس شناختی- رفتاري » این گونه موارد بهتر است به دنبال یک راه حل حرف هاي باشید. در این زمینه یک شما کمک کند. اگر سابقه ضربه عاطفی را دارید حتما باید از یک روانشناس کمک بگیرید. اختلال استرس ناشی از ضربات روحی گذشته می تواند نقش پررنگی در ترس هاي آینده ایفا کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید