زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

0
3,391
777778.jpeg alt_text
777778.jpeg caption

زایمان به دو روش طبیعی (از طریق خروج نوزاد از کانال واژینال) و روش سزارین (خروج نوزاد به واسطه برش جراحی شکم و رحم) انجام‌می گیرد. از روش سزارین در موارد بارداری های  پر خطر که جان مادر و نوزاد در خطر هست، استفاده میشود. تحقیقات آماری نشان داده است که میزان زایمان به روش سزارین در کشورهای پیشرفته حدود ۸۵ درصد می باشد. به علت درد زایمان طبیعی خیلی از مادران روش سزارین را انتخاب می کنند. در این مورد لازم به ذکر هست که در زایمان طبیعی درد مادر محدود به مدت زایمان هست و پس از آن بر خلاف روش سزارین، مادر توانایی انجام کارهای خود را دارد و میتواند طی مدت کوتاهی مجدد مستقل شده و به نوزاد خود رسیدگی کند. دردهای زایمان طبیعی منقطع هست، طول مدت ۲۰_۳۰ ثانیه بوده در فواصل انقباضات حدود یک دقیقه مادر  آرام هست. در این مرحله آموزش هایی جهت آرامش فکر و جسم مادر به او داده می شود.

زایمان طبیعی و سزارین 

زایمان طبیعی در چند مرحله انجام میشود؟

زایمان طبیعی در سه مرحله انجام میشود مرحله اول با نخستین انقباض مادر شروع میشود و تا باز شدن دهانه رحم ادامه دارد. مرحله دوم شامل خروج نوزاد و مرحله سوم شامل خروج‌ جفت می باشد.

آیا زایمان طبیعی سخت است؟

اضطراب و ترس از زایمان طبیعی سبب افزایش احساس درد می شود. حمایت روانی مادر از درد وی می کاهد. زایمان در محیطی که برای مادر آشناست و احساس راحتی در آن دارد، سبب افزایش حس امنیت و کاهش اضطراب او می شود. حضور یک نفر کنار مادر به آرامش خاطر او کمک می کند. برای انجام یک زایمان طبیعی آسان و موفق، لازم هست مادر از قبل از پروسه زایمان آموزش های لازم را ببیند و تکنیک های رفتاری جهت کاهش دردش را بیاموزد. تنفس های آرام و عمیق سبب کاهش درد او می شود میزان عفونت و خونریزی در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی می باشد.

عوارض سزارین

عفونت های داخل رحمی، چسبندگی های جفت، پارگی های مثانه، مشکلات تنفسی نوزاد، عفونت محل جراحی و .. در زایمان به روش سزارین بیشتر دیده می شود. سزارین های مکرر میتواند سبب چسبندگی های داخل شکمی شود. احتمال آسیب به مثانه در سزارین بیشتر هست. مدت کوتاهی پس از زایمان طبیعی، تماس پوستی مادر و نوزاد برقرار می شود و این میتواتد زمینه ساز رشد عاطفی نوزاد باشد. بسیاری از نوزادان حاصل سزارین، در بدو تولد دچار تنفس تند می باشند، این به این علت هست که در سزارین در فاصله کوتاهی نوزاد خارج می شود و فرصتی جهت جذب مایع موجود در ریه نوزاد نیست و این سبب دیس پنه (تنفس تند) می شود. با وجود کلیه مزیت هایی که روش طبیعی نسبت به سزارین دارد، در مواردی انجام سزارین ارجح است؛ از این موارد می توان به تولد نوزاد با وزن بالای ۴/۵  کیلوگرم، بارداری دوقلویی، موقعیت عرضی نوزاد (بریج) و…اشاره کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید