زبان مو دار چیست؟

0
4,957
151568.jpeg alt_text
151568.jpeg caption

 زبان مودار زمانی اطلاق می شود که زبان یک فرد حاوی مو  به نظر برسد. بنابراین با شنیدن این اسم و دیدن ظاهر آن ممکن است فکر کنید که روی زبان افراد مو رشد کرده است اما در حقیقت اینطور نیست. زبان مودار زمان ایجاد می شود که پاپیلاهای روی زبان به ‌طور درست کار خود را انجام نمی دهند. پاپیلاهای زبان برجستگی های استوانه ای شکل هستند که سطح زبان را می پوشانند معمولاً یک میلی متر طول دارند و مانند سلول های پوستی این سلول ها هم یک چرخه زندگی دارند که به آنها اجازه می‌دهد رشد کنند، کار خود را انجام دهند و از بین بروند. در افرادی که زبان مودار دارند این پاپیلا ها طولانی تر رشد می کنند و دیرتر از بین می‌روند و ممکن است تا ۱۸ میلی متر رشد کنند. هنگامی که رشد آنها زیاد می شود ممکن است باعث تجمع باکتری و غذا شوند و به علت تجمع این مواد باعث پررنگ شدن زبان می شوند که ممکن است از دید  افراد عادی مو به نظر برسند.

آیا زبان مو دار خطرناک است؟

زبان موداراغلب موقتی است و بی خطر می باشد. حدود ۱۳ درصد جمعیت جهان ممکن است یک بار در طول زندگی زبان مودار را تجربه کنند. این نوع زبان در افراد مسن تر شایع تر است گرچه ممکن است در هر سنی دیده شود. همچنین در بین مردان نیز رایج تر می باشند.

زبان مودار

علل شایع زبان مو دار

 انواع مختلفی از زبان مودارمشخصه خود را دارند و هرکدام ممکن است به علل مختلفی ایجاد شود.علل شایع این موارد می باشند :

• مصرف غذاهای بسیار نرم، مصرف برخی داروها مثل آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد اسید.

• بهداشت ضعیف دهان و دندان مثل عدم مسواک زدن به طور منظم رادیوتراپی یا همان اشعه درمانی به خصوص در نواحی گردن و سر

• مصرف بیش از اندازه الکل، مصرف کوکائین، کم آبی بدن، خشکی دهان،  مصرف بیش از اندازه قهوه یا چای، سیگار کشیدن، جویدن یا استنشاق تنباکو

• علل شایع زبان مودار و سیاه این موارد می باشند: مصرف تنباکو، نوشیدن قهوه یا چای سیاه

راهکارهای درمان زبان مو دار

بهترین راهکارهای درمانی برای زبان نمودار رعایت موارد می باشد بهداشت دهان خوب داشته باشید به طور منظم مسواک بزنید نخ دندان بکشید و داخل دهان را با آب بشویید و روی زبان را مسواک بزنید مسواک زدن روی زبان باعث می‌شود تا پاپیلاهای اضافی و مواد باقیمانده از روی زبان پاک شود داروهایی را که ضروری نیستند مصرف نکنید، به عنوان مثال ممکن است مصرف برخی از داروها برای یک مدت کوتاه به شما توصیه شده باشد و لزومی به ادامه دادن آن نباشد.عادات بد را ترک کنید سیگار کشیدن مصرف الکل زیاد و برخی داروها می تواند عاملی برای بروز زبان مودار باشد که با ترک آن ها می توانید از این اختلال پیشگیری کنید. نوشیدن مواد تیره رنگ و خوردن غذاهای تیره رنگ می تواند داخل پاپیلاهای بماند از جمله قهوه و چای سیاه سعی کنید مایعات شفاف بیشتری بنوشید مثل آب اگر با رعایت این موارد زبان موداردرمان نشود ممکن است برخی داروهای ضد قارچ تجویز شون، همچنین مصرف دهانشویه های مواد ضدعفونی کننده و در نهایت روش جراحی برای برداشتن پاپیلا ها توصیه می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید