زمان شروع غذای کمکی در کودکان

0
1,595
361080.jpeg alt_text
361080.jpeg caption

تغذیه اوایل زندگی نقش مهمی در منشا بیماری های دوران بزرگسالی از قبیل دیابت نوع 2، فشار خون، چاقی و سندرم متابولیک دارد. بنابراین اقدامات تغذیه ای مناسب باید در دوران نوزادی برقرار شده و بطور پیوسته از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی ادامه یابد.

 

تغذیه تکمیلی کودک

 

شروع به موقع غذاهای کمکی (تمام غذاهای جامد و مایع بجز شیرمادر یا شیرخشک ) در شیرخواری برای توانمندسازی انتقال از تغذیه با شیر به سایر غذاها ضرورت دارد و به دلایل تغذیه ای و تکاملی حایز اهمیت است. توانایی تعذیه انحصاری با شیرمادر برای براورده کردن نیازهای ریزمغذی و درشت مغذی کودک با افزایش سن شیرخوار محدود می گردد. APP، WHO و کمیته انجمن گوارش اروپا همگی تغذیه انحصاری با شیرمادر را برای 6 ماه اول زندگی توصیه می کنند و سپس باید غذای کمکی شروع شود.  شیرمادر باید تا 12 ماه ادامه یابد و پس از ان با شیرمصنوعی یا شیرگاو جایگرین شود. نگرانی هایی که تداوم دارد شامل فقدان میوه ها و سبزی ها، رژیم غذایی فقیر از نظر اهن، اسیدهای چرب ضروری، فیبر و غلات کامل و غنی از چربی اشباع شده و سدیم است.
برای تامین دریافت ریزو و درشت مغذی کافی کودک، غذاهای کمکی باید متنوع باشند. علاوه بر غذاهای کمکی که در 6 ماهگی شروع شده ،باید ادامه تغذیه با شیرمادر یا شیرخشک در تمام سال اول زندگی تشویق شود و ادامه یابد. مصرف بیش از حد غذاهای مکمل پرانرژی می تواند موجب افزایش وزن بیش از حد در شیرخواری شود و منجر به افزایش خطر چاقی در دوران کودکی گردد. بهتر است در این دوران نوشابه های شیرین شده با شکر داده نشود.

شیوه های تغذیه کودک

دورانی که پس از 6 ماهگی اغاز شده و تا 15 ماهگی است با کسب مهارت های تغذیه توسط کودک مشخص می گردد زیرا شیرخوار می تواند غذاهای انگشتی را در دست بگیرد، یاد میگیرد که از یک فنجان بنوشد و ممکن است هنوز از شیرمادر تغذیه شده یا به تغذیه شیرخشک با بطری علاقمند باشند. گرفتن از بطری شیر باید باید حدود 12 تا 15 ماهگی آغاز شده و استفاده از بطری در زمان خواب باید به دلیل ارتباط ان با پوسیدگی دندان منع شود. بحز در زمان صرف وعده غذایی، فنجان مخصوص کودک باید فقط حاوی اب باشد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. در سال دوم زندگی تغذیه کودک توسط خودش یک تغییر تلقی شده و فرصتی فراهم می سازد تا خانواده با استرس کمتری با یکدیگر غذا بخورند. تغذیه کودک توسط خودش این امکان را فراهم می سازد که کودک دریافت خود را مطابق میلش محدود نماید.  خوردن کودک یک روند تعاملی است. کودک اشاراتی را از والدین در مورد رفتارهای خوردن مناسب دریافت می‌کند.  بعلاوه والدین باید با نوپایان خود غذا بخورند و نه فقط به انها غذا بدهند تا بتوانند الگوی صحیح روش خوردن برای کودک باشند.  تغذیه کودک 2 ساله باید با احتیاطاتی از غذای نرم به غذاهای تهیه شده سفره سوق پیدا کند. در این مرحله کودک توانایی بلعیدن یا جویدن کامل غذاهارا ندارد و باید به غذاهایی که خطر خفگی ندارند توجه خاص شود و از آنها استفاده شود. نباید اب نبات های سفت، مغزها و هویج خام مصرف شود. هات داگ، سوسیس و انگور باید از طول برش داده شوند. والدین کودک همیشه در حین تغذیه باید حضور داشته باشند و هوشیار باشند و کودک باید در یک صندلی بلند قرار داده شود. خوردن در کنار سایر چیزهایی که حواس کودک را پرت می کنند مانند تلوزیون ،تبلت، موبایل و سایز صفحه های نمایشی یا خوردن در ماشین زمانی که شخص بزگسالی نمیتواند بطور مناسب نظارت کند، منع میشود. نوپایان به سه وعده غذایی سالم و دو میان وعده ی روزانه نیاز دارند. در این گروه هم، شیر یک منبع تغذیه ای مهم محسوب می گردد. نوپایان و کودکان پیش دبستانی اغلب از توصیه های تعداد سهم های میوه ها، سبزی ها و فیبر عقب هستند در حالی که دریافت غذاهای دارای چربی و قند اصافه شده بالا است. دادن سبزی در شروع وعده غذایی و افزایش اندازه سهم سبزی هایی سرو شده در وعده غذایی می تواند استراتژی موثری برای افزایش مصرف سبزی ها در کودکان پیش دبستانی باشد. 

تغدیه نوپایان و کودکان پیش دبستانی

دوران نوپایی زمانی است که رفتار خوردن و عادات سالم می تواند پدید اید و اغلب دوره مولد گیجی و اضطراب برای والدین است. پس از یکسالگی رشد اهسته شده ، فعالیت حرکتی افزایش یافته و اشتها کودک کم می شود. وزن تولد در طی سال اول زندگی سه برابر شده و تا دو سالگی به چهار برابر می رسد که بیانگر اهسته شدن سرعت رشد است. قد تولد در طی سال اول زندگی افزایش یافته و تا 4 سالگی به دو برابر می رسد. رفتار خوردن نامعین است و حواس کودک در حین جست و جوی محیط پرت می شود. کودکان انواع محدودی از غذاها را مصرف کرده و اغلب فقط برای یک دوره زمانی یک غذای خاص را دوست دارند و سپس غذای مطلوب خود را رد می کنند.  استفاده از منحنی های رشد برای نشان دادن رشد کافی و راهنمایی درباره رفتار و عادات خوردن نقش مهمی در کاهش نگرانی‌های والدین دارد. اهداف مهم تغذیه ی اوایل دوران کودکی ترویج عادات خوردن سالم و عرضه ی غذاهایی است که از نظر تکاملی مناسب هستند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید