زوال عقل چیست؟

0
1,725
643782.jpeg alt_text
643782.jpeg caption

زوال عقل نوعی اختلال شناختی است که نارسایی های فراگیر و پیش رونده در حافظه و یادگیری اطلاعات تازه، توانایی ارتباط برقرار کردن، قضاوت و هماهنگی حرکتی را شامل می شود. افراد مبتلا به زوال عقل علاوه بر تغییرات شناختی، دچار تغییراتی در شخصیت و حالات هیجانی می شوند. علت اصلی زوال عقل، آسیب مغزی شدید و پیش رونده است. شرایط جسمانی دیگری که می توانند موجب زوال عقل شوند عبارت اند از: بیماری های عروقی، ایدز، ضربه مغزی، مواد روان گردان و اختلال های گوناگون عصبی. زوال عقل در افراد کلیه سنین از جمله کودکان یافت می شود اما مشهورترین آن ها بیماری آلزایمر است. نشانه های زوال عقل، با فراموشکاری خفیف شروع می شوند که فقط اندکی محسوس و آزارنده است.با این حال اگر اختلال زیر بنایی مغز را که موجب زوال عقل می شود نتوان درمان کرد، نشانه های فرد به طور فزاینده ایی آشکار و ناراحت کننده می شوند. هنگامی که شرایط افراد مبتلا رو به وخامت می رود توانایی آن ها برای مراقبت کردن از خودشان، با خبر بودن از آنچه در اطرافشان می گذرد و اداره کردن یک زندگی عادی نیز وخیم می شود.

قصان حافظه

اولین نشانه زوال عقل، اختلال جزیی در حافظه است.با پیشرفت بیماری، سرانجام فرد مبتلا نمی تواند هیچ اطلاعات جدیدی را در ذهن خود نگه دارد. به مرور افراد مبتلا حتی نمی توانند واقعیت های اساسی را درباره خود و زندگی شان به یاد آورند.

زبان پریشی، کنش پریشی و ادراك پریشی

زبان پریشی به از دست دادن توانایی استفاده از زبان که بر تولید و درك زبان تاثیر می گذارد، اشاره دارد. فرد مبتلا به کنش پریشی توانایی انجام دادن حرکات موزون بدن را که قبلا می توانست بدون مشکل انجام دهد، از دست داده است. ادراك پریشی عبارت است از ناتوانی در تشخیص دادن اشیا یا تجربیات آشنا، به رغم توانایی درك کردن عناصر اصلی آن ها.

اختلال در عملکرد اجرایی

 

عملکرد اجرایی، توانایی های شناختی، مانند تفکر انتزاعی، برنامه ریزی، سازمان دهی و انجام دادن رفتارها را شامل می شود. کژکاری اجرایی در تعدادي از فعالیت های روزمره نمایان می شود. مثلا فردی که کار نسبتا ساده جوشاندن آب در کاسه، هر روز واقعه ناکام کننده برای او می شود زیرا نمی تواند اجاق گاز را روشن کند. وقتی تلفن زنگ می زند نمی داند از کدام سر گوشی باید صحبت کند یا وقتی از او خواسته می شود شماره تلفنی را یادداشت کند، عددها را قاطی می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید