سبک های پاسخگویی غیر موثر به انتقاد

0
783
729782.jpeg alt_text
729782.jpeg caption

در پاسخ به انتقاد سه راه اشتباه را ممکن است در پیش بگیرید: پرخاشگری،واکنش منفعلانه یا هر دو.

سبک پرخاشگرانه.

همسر شما از اینکه شما دایما تلویزیون نگاه می کنید از شما انتقاد می کند و شما در پاسخ با لحنی تند به او یادآوری می کنید که او هم غرق برنامه های مبتذل تلویزیون است. در این روش هر منتقد اول یک پاسخ خصمانه دریافت می کند و بعد هم پاسخی به او داده می شود که شدت لحن آن از(چطور جرات می کنی از من انتقاد کنی؟)تا (خب ممکن است من خیلی هم اینطوری نباشم ولی تو هم نیستی) متغیر است. با پرخاشگری به انتقاد پاسخ دادن، نشانه عزت نفس پایین است. شما به این دلیل سر منتقد داد می زنید که در نهان با نظر منفی او نسبت به خود موافقید ولی در برابر آنچه که نقایصتان را به شما یادآوری می کند به شدت مقاومت می کنید. به فرد منتقد حمله می کنید تا او را به اندازه خودتان پایین بیاورید و نشان دهید که هر چند ممکن است شما خیلی ارزشمند نباشید ولی از او ارزشمندترید. به کارگیری روش خصمانه در روابط خود با دیگرانی که انتقاد مختصری از شما دارند، مانع از برقراری روابط عمیق و سالم خواهد شد.

 

سبک منفعلانه.

سبک منفعلاته در پاسخ به انتقاد عبارت است از موافقت، عذرخواهی و تسلیم در برابر اولین نشانه هر حمله. همسر شما شکایت می کند که دارید چاق می شوید و شما بلافاصله با حالت تسلیم می گویید: (بله،می دانم.  چگونه می توانی مرا تحمل کنی). مهم ترین عیب سبک منفعلانه این است که تسلیم شدن در برابر نظرات منفی دیگران درباره شما، برای عزت نفستان بسیار خطرناك است و عزت نفستان را برای شما و دیگری زیر سوال می برد.

سبک منفعلانه-پرخاشگرانه.

در این سبک پاسخگویی به انتقاد، دو سبک قبلی ترکیب شده اند.در این سبک وقتی از شما انتقادی می شود ابتدا پاسخی منفعلانه می دهید یعنی عذرخواهی کرده یا موافقت می کنید که تغییر کنید. اما بعدا به گونه ایی جبران می کنید که مثلا چیزي را فراموش می کنید ، تغییری در خود ایجاد نمی کنید یا کار دیگری که نه به شکل علنی بلکه سرپوشیده پرخاشگرانه است را انجام می دهید. براي مثال مردی از همسرش انتقاد می کند که خانه خیلی در هم ریخته است. زن قول می دهد آن ها را جمع آوری کند. پس از اینکه مرد دوبار در این مورد به زنش تذکر می دهد، زن وسایل اضافی را جمع می کند و در بین آن ها پیراهن مورد علاقه همسرش را می گذارد و همه را می فروشد. زمانی که مرد عصبانی می شود چرا همسرش پیراهن مورد علاقه او را فروخته است، زن دوباره عذرخواهی می کند و می گوید که نمی دانسته آن پیراهن اینقدر برای او مهم بوده است و اگر اینقدر ناراحت است می تواند دفعه بعد خودش وسایل اضافی را بفروشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید