سفید شدن زبان نشان کدام بیماری ها است؟

0
29,820
63045.jpeg alt_text
63045.jpeg caption

زبان سفید نتیجه رشد بیش از حد و تورم برجستگی های انگشتی شکل (پاپیلا یا پرزهای زبان) بر روی سطح زبان شما است. پوشش سفید روی زبان در اثر وجود بقایای باکتری ها و سلول های مرده بین پاپیلاهای (پرزهای روی زبان) متورم و گاهی ملتهب ایجاد می شود. دلایل مختلفی برای ایجاد زبان سفید وجود دارد و هر کدام درمان خاصی دارند. اغلب زبان سفید بی خطر بوده، اما در موارد نادر می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

علل سفید شدن زبان

سفید شدن زبان

1. شایع ترین علت زبان سفید بهداشت ضعیف دهان است.

برآمدگی های کوچک روی زبان در اثر عدم رعایت بهداشت دهان می تواند شروع به متورم شدن و ملتهب شدن کنند و نمای جوش روی زبان به خود بگیرند. میکروب ها، مواد معدنی، ذرات مواد غذایی و سلول های مرده زیادی می توانند در بین این پاپیلاها گیر بیوفتند. این امر باعث می ایجاد ظاهر سفید رنگ زبان می شود.

مسائل مربوط به دهان و بهداشت که می تواند به ایجاد زبان سفید منجر شود شامل موارد زیر است:

  • خشکی دهان ناشی از تنفس یا خوابیدن با دهان باز
  • مسواک نزدن یا عدم استفاده از نخ دندان
  • تمیز نکردن زبان
  • کمبود آب بدن
  • مصرف منظم الکل
  • سیگار کشیدن یا جویدن دخانیات

2. بیماری لیکن پلان

لیکن پلان دهان یک بیماری التهابی است که می تواند بر دهان تأثیر بگذارد و باعث ایجاد لکه های ضخیم و سفید پوست در دهان و زبان شود. این لکه های سفید ممکن است در کنار علائم دیگر از جمله زخم دردناک در گونه ها و  لثه ها ظاهر شود.

3. لوکوپلاکی

لکوپلاکیا باعث ایجاد لکه های سفید ضخیم روی زبان و دهان می شود. معمولاً لکوپلاکی در اثر تحریک کننده هایی مانند توتون و الکل ایجاد می شود، اما ممکن است در اثر التهاب و سوزش دندان ها نیز ایجاد شود.

4. سیفیلیس

سفلیس نوعی عفونت مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد علائم در دهان شود. سفلیس درمان نشده باعث ایجاد لکه های سفید بر روی زبان و زخم های دهان می شود. سفلیس نیاز به معالجه پزشکی دارد.

5. برفک دهان

برفک دهانی یکی از شرایطی است که ممکن است باعث سفید شدن زبان شود. برفک دهانی یک عفونت قارچی است که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود. برفک دهانی باعث ایجاد لکه های سفید در دهان و زبان می شود. برفک دهان می تواند هنگام خوردن یا آشامیدن دردناک باشد. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال ابتلا به برفک دهان بیشتر است. مانند افرادی که اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند. بهداشت ضعیف دهان از دیگر عوامل خطر ایجاد برفک دهان است. برفک دهانی در افرادی که از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای درمان آسم استفاده می کنند و بیماران دیابتی نیز شایع است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید