لکوپلاکیا یا پلاک سفید دهان چیست؟

0
7,142
پلاک سفید دهان

لوکوپلاکی وضعیتی است که در آن پلاک های ضخیم، سفید یا خاکستری معمولاً در داخل دهان شما ایجاد می شود. سیگار کشیدن شایع ترین علت بروز آن است. اما عوامل تحریک کننده دیگر نیز می توانند باعث این بیماری شوند.

لکوپلاکیا چیست؟

لکوپلاکیا خفیف معمولاً بی ضرر است و اغلب خود به خود از بین می رود. اما موارد جدی تر آن ممکن است با سرطان دهان ارتباط داشته باشند و باید سریعاً درمان شوند. مراقبت منظم از دندان می تواند از عود مجدد آن جلوگیری کند.

علائم لکوپلاکیا

لکوپلاکیا در قسمت هایی از بدن که دارای بافت مخاطی هستند مانند دهان ایجاد می شود. این عارضه با پلاک سفید دهان مشخص می شود. این تکه ها می توانند در ظاهر متفاوت بوده و ممکن است دارای ویژگی های زیر باشند:

  • رنگ سفید یا خاکستری
  • سطح ضخیم، سخت و برجسته
  • مودار (فقط لوکوپلاکیا مودار)
  • لکه های قرمز (نادر)

قرمزی ممکن است نشانه سرطان باشد. در صورت وجود لکه هایی به رنگ قرمز بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پلاک سفید دهان می تواند روی لثه ها، داخل گونه ها، زیر یا روی زبان و حتی روی لب شما ایجاد شوند. رشد این پلاک های سفید دهان ممکن است چند هفته طول بکشد. آنها به ندرت دردناک هستند.

برخی از زنان ممکن است در خارج از ناحیه تناسلی خود در ناحیه فرج و همچنین داخل واژن نیز دچار لوکوپلاکی شوند. البته این حالت معمولاً در زنان یائسه مشاهده شده و یک وضعیت خوش خیم به حساب می آید. در صورت نگرانی در مورد موارد جدی تر، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر فکر می‌کنید مبتلا به لوکوپلاکیا هستید، بهتر است قبل از شدت یافتن آنها با متخصصین دهان و دندان طبینجا مشورت نمایید.

علت پلاک سفید دهان

علت دقیق لوکوپلاکیا ناشناخته است. این شرایط در درجه اول با مصرف دخانیات مرتبط بوده و سیگار کشیدن شایع ترین علت آن است. اما جویدن تنباکو نیز می تواند به ایجاد پلاک سفید دهان دامن بزند.

علل دیگر لکوپلاکیا عبارتند از:

  • آسیب داخل گونه، مانند گاز گرفتن
  • دندان های خشن و ناهموار
  • پروتزهای دندانی، به خصوص اگر به طور نامناسب نصب شده باشند
  • شرایط التهابی بدن
  • مصرف طولانی مدت الکل

در حالی که برخی تحقیقات حاکی از وجود ارتباط بین لوکوپلاکیا و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند، اما شواهد کافی برای حمایت از این ارتباط وجود ندارد.

لوکوپلاکیا مویی

ویروس اپشتین بار (EBV) عامل اصلی لکوپلاکیا مویی است. هنگامی که به این ویروس مبتلا می شوید، به صورت مادام العمر در بدن شما باقی می ماند. EBV معمولاً نهفته است.
با این حال، این وضعیت می تواند باعث ایجاد پلاک های سفید لوکوپلاکی مودار در هر زمانی شود. لکوپلاکیای مویی در افراد مبتلا به HIV یا سایر مشکلات ایمنی شایعتر است.

تشخیص

لوکوپلاکیا معمولاً با معاینه دهانی تشخیص داده می شود. البته این شرایط ممکن است با برفک دهان اشتباه گرفته شود، اما توسط پزشک به راحتی قابل تشخیص است.

برفک یک عفونت قارچی دهان است و لکه هایی که ایجاد می کند معمولاً نرم تر از پلاک های سفید دهانی ناشی از لکوپلاکیا هستند. همچنین ممکن است راحت تر خونریزی کنند. لکه های لوکوپلاکیا بر خلاف برفک دهان، پاک نمی شوند.

ممکن است پزشک شما نیاز به انجام آزمایش های دیگری برای تایید علت لکه های سفید دهان داشته باشد. استفاده از این روش های تشخیصی به آنها کمک می کند تا درمانی را پیشنهاد کنند که ممکن است از ایجاد پلاک های سفید دهان در آینده جلوگیری کند.

اگر لکه های سفید دهان مشکوک به نظر برسند، پزشک احتمالا از بافت دهان و ضایعات آن نمونه برداری خواهد کرد. بدین ترتیب احتمال وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان پلاک سفید دهان

بیشتر لکه ها به خودی خود بهبود می یابند و نیازی به درمان ندارند. مهم است که از هرگونه محرکی که ممکن است باعث ایجاد لوکوپلاکیا در شما شود، مانند مصرف دخانیات، اجتناب کنید. اگر وضعیت شما مربوط به تحریک ناشی از مشکل دندان است، ممکن است دندانپزشک شما بتواند این مشکل را برطرف کند.

در صورت مثبت بودن بیوپسی برای سرطان دهان، پلاک ها باید فوراً برداشته شوند. این روش می تواند از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.
لکه های سفید دهانی را می توان با استفاده از لیزر درمانی، جراحی یا روش انجماد حذف نمود.

لوکوپلاکیا مویی به احتمال زیاد منجر به سرطان دهان نمی شود و معمولاً نیازی به برداشتن ندارد. در چنین مواردی پزشک شما ممکن است داروهای ضد ویروسی را تجویز کند تا از رشد پلاک های سفید دهان جلوگیری کند. از پمادهای موضعی حاوی رتینوئیک اسید نیز می توان برای کاهش اندازه پلاک ها استفاده کرد.

پیشگیری

با تغییر شیوه زندگی می توان از بسیاری از موارد لوکوپلاکیا جلوگیری کرد:

  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را کنار بگذارید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند اسفناج و هویج بخورید. آنتی اکسیدان ها ممکن است به غیرفعال کردن محرک های ایجاد کننده لکه ها کمک کنند.

منبع

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید