سندرم هیپراسمولار دیابتی

0
5,370
402019.jpeg alt_text
402019.jpeg caption

سندرم هیپرسمولار دیابتی شرایطی است که اغلب ممکن است بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به علت بالا رفتن بسیار قند خون شاهد آن باشند. با بالا رفتن قند خون میزان مواد موجود در خون افزایش یافته و به عبارتی دچار هیپراسمولاریته می گردد. قند خون مازاد معمولا از طریق کلیه ها تصفیه شده و به وسیله ادرار از بدن خارج می گردد. به همین دلیل است که افراد دیابتی بیشتر تکرر ادرار را تجربه می کنند. این حجم بسیار مایعات خارج شده از بدن می تواند کم آبی زیادی را به بدن تحمل نموده و خطرناک باشد.

علت سندرم هیپراسمولار دیابتی 

علاوه بر بیماران دیابتی با قند خون کنترل نشده ممکن است دچار این حالت گردند، افرادی دیگر نیز ممکن است تجربه چنین شرایطی را داشته باشند مانند:

بیماران تحت مصرف داروهای دیورتیک یا ادرار آور، داروهای فنی توئین ضد صرع و برخی داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزولون

بیماران با سابقه ابتلا به بیماری های عفونی مانند عفونت مجاری ادراری، پنومونی، عفونت دندانی

وجود بیماری های مزمن مانند بیماری های کلیوی و نارسایی احتقانی قلب

علایم سندرم هیپراسمولار دیابتی 

همانطور که گفته شد یکی از بارزترین علائم مربوط به این شرایط تکرر ادرار می باشد ولی در کار آن ها سایر موارد نیز باید در نظر گرفته شوند چرا که این شرایط به صورت ناگهانی ایجاد نمی شود:

تکرر ادرار

تشنگی و عطش بیش از حد

قند خون بالا 

خشکی دهان

کاهش بینایی

ضعف و خستگی به خصوص در یک طرف بدن

حالت گیجی و خواب آلودگی

تشنج و کما

 

عوارض سندرم هیپراسمولار دیابتی 

همانند عوارض قند خون بالا در افراد دیابتی، این شرایط نیز نیازمند دریافت اقدامات درمانی به موقع می باشد چرا که احتمال کمای دیابتی، تشنج، سکته قلبی و مغزی همراه با آن وجود خواهد داشت. 

تشخیص سندرم هیپراسمولار دیابتی 

برای تشخیص سندرم هیپراسمولار دیابتی بهتر است بیماران دیابتی به طور منظم سطح قند خون خود را مورد ارزیابی قرار دهند. تست قند خون و وجود کتون ادرار جزو مواردی هستند که فرد می تواند آن ها را به راحتی در منزل انجام دهد، اما در صورت نیاز همانند وجود قند خون بالای 600 میلی گرم در دسی لیتر ممکن است پزشکان را برای انجام برخی از روش های تشخیصی بیشتر و دقیق تر متمایل نماید. از جمله این آزمایش ها عبارتند از:

آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1C که میزان قند خون فرد را در طی سه ماهه گذشته مورد بررسی قرار می دهد.

تست عملکرد کلیوی که به صورت تست کراتینین یا تست نیتروژن خون BUN مورد بررسی قرار می گیرد. 

مواد معدنی موجود در خون مانند پتاسیم، فسفر و سدیم

درمان سندرم هیپراسمولار دیابتی

پزشکان به طور معمول برای کاهش سطح قند خون درمان های وریدی را تجویز می نمایند. درمان هایی مانند تزریق انسولین، استفاده از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم و فسفر، تامین مایعات بدن با تزریق مایعات از طریق رگ و درمان های آنتی بیوتیکی از این دست موارد می باشند. 

  

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید