کیست بیضه یا علت احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد

0
9,314
سنگینی در ناحیه تناسلی مرد

یکی از شکایت های رایج در میان مردان به احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد اشاره می کند. اما آیا این احساس پری در بیضه ها خطرناک است؟ آیا قادرند بر روی باروری تاثیر بگذارند؟ اسپرماتوسل علت اصلی ایجاد کننده احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد است.
به عبارتی اسپرماتوسل یک بخش رشد یافته، درست در بالا یا پشت بیضه ها است که از شیوع نسبتا بالایی برخوردارند. اسپرماتوسل با اسامی دیگر کیست بیضه یا کیست اپیدیدیم هم شناخته می شود. اسپرماتوسل ها خوش خیم بوده و معمولاً تنها در مواردی که کیست بیضه بزرگ شده و احتمال آسیب رسانی و آزار دهندگی داشته باشد، اقدامات درمانی برای آن توصیه می شود.

کیست بیضه چیست؟

اسپرماتوسل کیست مملو از مایعاتی است که در بالا یا پشت بیضه قرار دارد. درون هر اسپرماتوسل مایعی شفاف یا کدر وجود دارد که ممکن است حاوی اسپرم نیز باشد. اسپرماتوسل ها در امتداد اپیدیدیم، که بخشی از سیستم تولید مثل مردان است، ایجاد می شود.

اپیدیدیم چیست؟

اپیدیدیم لوله ای است که از پشت و بالای هر بیضه عبور می کند و اصلی ترین عملکرد آن شامل ذخیره و انتقال اسپرم از بیضه است.

اسپرماتوسل در کجا قرار دارد؟

اسپرماتوسل ها در نزدیکی بیضه ها اما نه مستقیماً بر روی آن اتفاق می افتند. اسپرماتوسل می تواند در هر قسمت از اپیدیدیم ایجاد شود. اغلب، اسپرماتوسل به صورت یک توده کوچک درست در بالای بیضه ظاهر می شود. دقت داشته باشید که به ندرت اسپرماتوسل ها در امتداد قسمت پشت بیضه ایجاد می شوند.

آیا احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد خطرناک است؟

اسپرماتوسل ها کیست های خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. هیچ مدرکی دال بر سرطانی شدن کیست بیضه وجود ندارد، بنابراین احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد به علت اسپرماتوسل، خطر سرطان بیضه را افزایش نمی دهد.

شیوع کیست بیضه

اسپرماتوسل ها شیوع بالایی دارند. از هر 3 مرد بالغ 1 نفر به کیست بیضه مبتلا می شود. کیست بیضه در هر سنی می تواند افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما معمولاً در میانسالی (دهه 40 یا 50) ظاهر می شوند.

علت به وجود آمدن کیست بیضه

اسپرماتوسل ها هنگامی اتفاق می افتند که اسپرم در جایی از اپیدیدیم جمع شود. پزشکان علت دقیق این تجمع اسپرم در اپیدیدم ها را نمی دانند. برخی از متخصصان اورولوژی، انسداد مجرای اپیدیدیم یا التهاب آن را به عنوان دلایل احتمالی عنوان می کنند. البته در برخی از موارد هیچ نشانه ای از عفونت و سایر دلایل احتمالی دیده نمی شود.

اندازه طبیعی اسپرماتوسل

اندازه کیست اپیدیدیم متفاوت بوده و شکل کیست بیضه ممکن است به صورت زیر باشند:
بدون اندازه قابل توجه: بعضی کیست ها برای دیدن یا لمس کردن بسیار ریز هستند. این کیست ها تنها با روش های تصویربرداری پزشکی مانند سونوگرافی قابل تشخیص هستند.
توده ای به اندازه نخود: بسیاری از اسپرماتوسل ها مانند یک توده کوچک به نظر می رسند که درست در بالای بیضه یا پشت آن قرار دارند. شکل و اندازه اکثر آنها شبیه نخود فرنگی است.
یک جسم رشد یافته بزرگ: گاهی اوقات، اسپرماتوسل ها قادرند اندازه بسیار بزرگی به خود بگیرند. برخی از مردان اسپرماتوسل بزرگ را شبیه به بیضه سوم توصیف می کنند.

علائم کیست بیضه

کیست کوچک اپیدیدیم معمولاً علائم کمی ایجاد کرده و در برخی مواقع هیچ علامتی ندارد. ممکن است اصلاً شما را اذیت نکند و یا شاید از وجود آنها در خود اطلاعی نداشته باشید. اما کیست بزرگ اپیدیدیم ممکن است علائم خفیف تا متوسط ایجاد کند، مانند:
ورم بیضه
• درد مبهم یا سنگینی در کیسه بیضه

تشخیص کیست بیضه

از آنجا که اسپرماتوسل ها اغلب علائمی ندارند، معمولاً تشخیص داده نمی شوند. ممکن است اسپرماتوسل در طی یک معاینه بدنی معمول یا انجام آزمایشات پزشکی برای تشخیص یک مشکل، شناسایی شوند. برخی افراد هنگام انجام خودآزمایی بیضه، متوجه وجود کیست بیضه در خود می شوند.
البته متخصص اورولوژیست ممکن است در طول یک معاینه بالینی یا بعد از انجام آن، آزمایشاتی را درخواست کند. این آزمایشات می تواند اطلاعات بیشتری در مورد توده بیضه به پزشک ارائه کرده و یا وجود سایر اختلالات بیضه را رد کند:

ترانس لومینیشن: در این روش از تاباندن پرتو نور به توده استفاده می شود. اسپرماتوسل (برخلاف توده های جامد) تا حدی شفاف یا قابل رویت به نظر می رسد.
سونوگرافی: در این روش غیرتهاجمی، از امواج صوتی برای تصویربرداری جزئیات کیست های بیضه استفاده می شود. سونوگرافی بیضه به پزشک کمک می کند تا اسپرماتوسل ها را از انواع دیگر توده های کیسه بیضه مانند سرطان بیضه تشخیص دهد. می توان گفت روش سونوگرافی در تشخیص اسپرماتوسل ها تقریبا صد در صد دقیق است.
تست های آزمایشگاهی: اگر درد بیضه دارید، پزشک ممکن است انجام آزمایش خون مانند آزمایش CBC یا آزمایش ادرار را به شما توصیه کند. این آزمایشات احتمال التهاب یا عفونت را بررسی می کنند.

درمان اسپرماتوسل ها

اندازه بیشتر اسپرماتوسل ها هم چنان کوچک باقی مانده و علائم کم یا هیچ گونه علائمی ایجاد نمی کند. اگر اسپرماتوسل شما آزار دهنده نباشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد.
در موارد شدیدتر، اسپرماتوسل می تواند باعث درد طولانی مدت یا سایر علائم ناخوشایند مانند احساس سنگینی در ناحیه تناسلی مرد شود. در چنین مواردی پزشک ممکن است به شما روش جراحی برای برداشتن کیست ها را توصیه کند.

جراحی کیست بیضه

اسپرماتوسلکتومی عنوان اختصاصی جراحی برداشتن کیست اسپرماتوسل است. این یک روش سرپایی بوده و شما بعد از جراحی شما قادر به از سر گیری فعالیت های خود خواهید بود.
در حین انجام اسپرماتوسلکتومی، پزشک برشی را در ناحیه کیسه بیضه یا کشاله ران ایجاد کرده و سپس کیست بیضه را با دقت از بین می برد. معمولا قبل از انجام این روش از بی حسی موضعی یا بیهوشی استفاده می شود.
اسپرماتوسلکتومی به عنوان یک روش معمول و بی خطر در نظر گرفته می شود که ممکن است علائم شما را بهبود بخشد.

اسپرماتوسل و ناباروری

اسپرماتوسل ها باعث ناباروری مردان نمی شوند. با این حال، برخی از روشهای درمانی اسپرماتوسل امکان آسیب رساندن به بافتهای تولید مثل را دارند. در مورد گزینه های درمانی و این که چه میزان ممکن است بر روی سطح باروری شما تاثیر بگذارند، با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری

متاسفانه هیچ روش پیشگیری از ابتلای به کیست بیضه و احساس سنگینی ناحیه تناسلی مرد وجود ندارد. اما برای بسیاری از افراد تحت تأثیر اسپرماتوسل ها ، کیست ها هیچ علائم مشکلی ایجاد نمی کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اسپرماتوسل ها یک بیماری شایع هستند. معمولاً علائم کمی ایجاد می کنند یا هیچ علامتی ندارند. اگرچه این وضعیت یک تهدید جدی محسوب نمی شود اما اسپرماتوسل های بزرگتر ممکن است دردناک یا ناراحت کننده باشند. در این موارد، جراحی برای برداشتن اسپرماتوسل ممکن است تسکین دهنده باشد.

منبع

اگر دچار احساس پری یا سنگینی در ناحیه تناسلی شده اید، می توانید با متخصصین اورولوژی ما در این باره مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید