سکته های ناگهانی و مرگ ناشی از آن

0
786
372278.jpeg alt_text
372278.jpeg caption

سکته های ناگهانی 

 

بروز سکته های ناگهانی به دلیل مشکلات قلبی – عروقی یکی از مشکلات شایع در جوامع امروز است که باعث مرگ، ناتوانی و تحمیل هزینه های اقتصادی بر افراد می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته در ایلت فلوریدای امریکا، 50 درصد بیمارانی که دچار سکته قلبی شده بودند علائمی مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا نداشتند و حتی سیگار نمی کشیدند نتایج این مطالعه نشان داد که بروز سکته های ناگهانی علائم پنهانی دارد که شناخت آن ها می تواند از بروز سکته و مرگ جلوگیری کند. در ادامه به معرفی علل بروز سکته های ناگهانی پرداخته شده است:

 

آلودگی هوا

براساس تحقیقات صورت گرفته، آلودگی هوا باعث ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی شده و باعث گرفتگی عروق کرونر می شود. بنابراین نباید در هوای آلوده فعالیت بدنی داشت، به ویژه کسانی که دچار گرفتگی عروق کرونر هستند نباید در معرض هوای آلوده قرار گیرند، زیرا هوای آلوده باعث بسته شدن عروق کرونر و بروز سکته حاد قلبی می شود.

 

افسردگی

 براساس مطالعات جدید، افسردگی مزمن باعث بروز بیماری های قلبی – عروقی و سکته می شود، بنابراین درمان افسردگی قبل از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی تا 50 درصد احتمال بروز سکته را کاهش می دهد.

 

هوای سرد

 سردی هوا باعث تنگ شدن رگ ها و بالا رفتن فشار خون می شود، این شرایط احتمال بروز سکته قلبی را بیشتر می کند. براساس مطالعات صورت گرفته هر 5 درجه کاهش دما باعث افزایش 3 درصدی احتمال بروز سکته می شود.

 

استرس

 یکی دیگر از عواملی که در بروز سکته نقش دارد، استرس است. استرس ناشی از فشار کار باعث افزایش نورآدرنالین می شود، از آنجایی که این ماده باعث تنگ شدن عروق می شود، می تواند احتمال بروز سکته را تا 2 برابر افزایش دهد؛ بنابراین، در کسانی که دچار تنگی عروق هستند، استرس می تواند باعث بروز سکته ناگهانی شود. پس با کنترل استرس می توان احتمال بروز سکته را کاهش داد.

 

افزایش سطح میلوپراکساید

 افزایش سطح میلوپراکساید نشان دهنده وجود التهاب در بدن است. براساس تحقیقات صورت گرفته، افزایش سطح این ماده، باعث تبدیل کلسترول خوب به بد و رسوب کردن آن در رگ ها، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بروز سکته می شود. کاهش وزن، مصرف میوه و سبزیجات، و کاهش مصرف شیرینیجات باعث کاهش سطح این ماده و کاهش احتمال بروز سکته می شود.

 

کربوهیدرات‌های ساده

 مصرف قند، شکر، آبنبات و سایر مواد غذایی شیرین علاوه بر چاقی، می تواند مشکلات دیگری برای بدن ایجاد کند؛ مصرف این مواد باعث افزایش قند خون، مقاومت به انسولین و بروز دیابت نوع 2 و سکته های قلبی می شود. از آنجایی که مصرف کربوهیدرات های ساده، باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود، می تواند احتمال بروز سکته را افزایش دهد. 

 

سردرد‌های میگرنی شدید

 براساس مطالعات صورت گرفته، علائم اورا ناشی از میگرن، که شامل تاری دید و … است و قبل از شروع سردرد بروز پیدا می کند، باعث افزایش احتمال بروز سکته می شود. در این پژوهش، زنانی مبتلا به میگرن، که علائم اورا داشتند، بیش از سایر افراد در معرض خطر سکته قرار داشتند. از سوی دیگر، سیگار کشیدن باعث افزایش احتمال بروز میگرن می شود، بنابراین کشیدن سیگار در افراد مبتلا به میگرن می تواند باعث افزایش 90 برابری خطر بروز سکته شود.

 

بیماری های لثه

 براساس تحقیقات صورت گرفته، بیماری های لثه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث تشکیل پلاک در عروق شده و احتمال بروز سکته را افزایش  دهد. همچنین، استفاده از برخی از دهانشویه ها نیز به دلیل داشتن ماده ای به نام کلرواکسیدین می تواند باعث بالا رفتن چند ساعته فشار خون شود و احتمال بروز سکته را افزایش دهد. بنابراین حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از بروز بیماری ها لثه، باعث کاهش احتمال تشکیل پلاک در عروق و در نتیجه کاهش احتمال بروز سکته می شود.

 

سکته های ناگهانی

 

بیماری کرونا

 براساس مطالعات جدید، ویروس کووید 19 که عامل بیماری کرونا است، در برخی از افراد باعث لخته شدن غیرطبیعی خون در رگ ها می شود، و افزایش لخته های خون در رگ ها باعث بزرگ شدن آن ها و بروز سکته و مرگ می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید