شایعترین علت درد پستان در زنان

2
10,380
249599.jpeg alt_text
249599.jpeg caption

بافت پستان شامل غدد و مجاری شیری است و  مجاری در ادامه منشعب شده و به نیپل (نوک سینه) ختم می شود. ساختار پستان در هر دو جنس مذکر و مونث مشابه هستند و در افراد مونث به منظور شیردهی، غدد شیری و مجاری آن، تکامل بیشتری یافته است‌. غدد شیری تحت تاثیر هورمون پرولاکتین که از هیپوفیز ترشح می شود، تولید شیر کرده و شیر تولید شده تحت اثر هورمون اکسی توسین، با انقباض مجاری از پستان خارج می شود. شایعترین مشکل پستان که سبب مراجعه زنان به کلینیک می شود، درد پستان بوده که حدود ۶ نفر از هر ۱۰ زن، آن را در طول زندگی خود، تجربه کرده اند.

شایعترین علت درد پستان

شایعترین علت درد پستان، مربوط به تغییرات هورمونی می شود. درصد زیادی از زنان در دوران قبل از شروع قاعدگی درد خفیف تا متوسط پستان ها را تجربه می کنند که از حدود ۲ الی۳ روز قبل از قاعدگی به صورت حساسیت سینه ها آغاز شده و با شروع خونریزی شدت آن کاهش پیدا کرده و کم کم برطرف می شود. زنان یائسه به علت کاهش هورمون ها معمولا درد کمتری را تجربه می کنند و این امر تایید کننده نقش هورمون ها در ایجاد درد پستان می باشد.

دردهایی که به دنبال تغییرات هورمونی ایجاد می شود در اغلب موارد دو طرفه بوده و می تواند به زیر بقل منتشر شود. مصرف برخی داروها به ویژه داروهای هورمونی نیز می توانند سبب درد  پستان ها شوند.

از بین داروها می توان به قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و سروتونرژیک اشاره کرد. برخی داروهای ضد فشار خون نظیر کاپتوپریل می توانند سبب تورم و حساسیت پستان ها در زنان و مردان شوند که این عارضه معمولا به دنبال مدتی پس از شروع دارو ایجاد می شود‌.

در برخی موارد، درد ها حالت مزمن داشته و شروع آن به دوران خاصی مربوط نمی شود و ماهیت این درد ها  سوزشی و فشاری است. ماستیت (التهاب پستان)، کیست های پستان، دردهایی که منشا عضلانی و قلبی دارند، از این دسته هستند.

تغییرات فیبروکیستیک پستان

درد پستان در خانمها

تغییرات فیبروکیستیک پستان به برآمدگی های خوش خیم در پستان گفته می شود که حدود ۳۰ درصد زنان به آن مبتلا هستند و معمولا در معاینه توده های متحرک در ساختار پستان ها لمس می شود. اغلب مبتلایان علائمی ندارند و گاها دچار درد های دوره ای می شوند. در اغلب موارد تغییرات فیبرو کیستیک علت مشخصی ندارد. برخی مطالعات نشان می دهد مصرف کافیئن و مواد محرک می تواند تشدید کننده باشد. اگر مبتلایان بالای ۵۰ سال باشند توصیه به انجام ماموگرافی نیز می شود.

سرطان پستان

سرطان پستان اغلب به صورت توده غیر دردناک و منفرد و گاهی همراه ترشح نمایان می شود. توده های بدخیم درد نداشته و غالبا درد نشان دهنده پروسه التهابی هست. در برخی از انواع سرطان ها نظیر سرطان التهابی، امکان تجربه درد وجود دارد.

در کلیه موارد درد پستان، لازم هست که ابتدا توسط پزشک معاینه شوید و در صورت صلاح دید تحت انجام سونوگرافی و ماموگرافی قرار بگیرید. به منظور تشخیص زودرس و غربالگری سرطان پستان، کلیه افراد بالای 45-40 سال بایستی بصورت سالیانه ماموگرفی شوند و اگر سابقه ابتلا یک فرد در افراد درجه یک خود داشته باشند، این کار را از سنین 40-35 سالگی انجام دهند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. گاها کلمه ای کاملا اشتباه است و گاهی صحیح میباشد.
    چرا با بی توجهی زبان فارسی را خدشه دار میکنیم.
    مراقب باشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید