شکستن قولنج مفاصل و عوارض آن

0
4,282
183923.jpeg alt_text
183923.jpeg caption

شکستن قولنج انگشتان دست یکی از شایعترین اتفاقاتی که ممکن است بدنبال شرایط استرس آور و یا حتی بعنوان بخشی از فرآیند طبیعی روزمره انجام شود. معمولا حس خوشایندی که همراه با شکستن قولنج مفاصل ایجاد می شود، شما را ترغیب به انجام دادن و یا حتی اعتیاد به شکستن قولنج می کند. اما آیا واقعا حس لذت ناشی از شکستن قولنج مفاصل ارزش عوارض پیش روی آن را دارد. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با عوارض شکستن قولنج بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

شکستن قولنج چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که انتهای تمامی مفصل ها با ماده ای به نام غضروف پوشانده شده است. حرکت و کشیدگی انتهای ناهموار دو مفصل بر روی هم باعث ایجاد صدای ناشی از شکستن قولنج می شود. شکستن قولنج پشت، گردن ، انگشتان دست و پا از جمله شایعترین موارد آن است. به نظر می رسد این فرآیند می تواند باعث آزاد شدن ماده ای به نام اندورفین در مغز گردد. اندورفین نوعی مورفین طبیعی بدن محسوب شده و کاهش درد و ایجاد احساس سر خوشی از جمله عملکردهای آن در بدن است.

 

علت صدای شکستن قولنج چیست؟

دلایل بسیاری برای شنیده شدن صدای شکستن قولنج مفاصل وجود دارد.

• علاوه بر مایع مفصلی که باعث روان شدن حرکت مفاصل بر روی یکدیگر وجود دارد، کسپول های هوایی نیز ممکن است در مفاصل تشکیل شود. زمانی که برای مدت طولانی در یک موقعیت و یا وضعیت نامناسب قرار می گیرید، کپسول های گازی در اطراف مفاصل تشکیل شده و ترکیدن آنها با شنیدن یک صدای تق کوتاه همراه خواهد بود. این کپسول ها می توانند فضای بین دو مفصل را تنگ کنند که البته با ترکیدن حباب های هوایی باعث بازگشتن حجم مفصل به اندازه قبل خود می شود.

• برخی از جابجایی های طبیعی ما بین تاندون ها و نیز رها شدن آنها می توانند باعث ایجاد صدای شکستن قولنج شوند. تاندون ها ساختارهایی بسیار محکم هستند که می توانند استخوان ها را به عضلات متصل نمایند. صدای ناشی از شکستن قولنج گردن اغلب به علت این جایجایی ها می باشد. این شرایط به مرور با افزایش سن به دلیل کاهش قدرت عضلانی اتفاق می افتد.

 

شکستن قولنج چه عوارضی دارد؟

سوالی که اکثرا در ذهن افراد ایجاد می شود اینست که شکستن قولنج خوب است یا بد ؟ تحقیقات علمی حاکی از آنست که هیچ مدرک علمی دال بر ابتلای به آرتروز در میان این افراد مشاهده نشده است. برخی از افراد بر این باورند که لرزش دست یکی از عوارض ناشی از این شکستن انگشتان دست است، اما نمی توان به طور قطع آن را اثبات کرد. با این حال اگر چه شکستن قولنج انگشتان دست از عوارض کمتری برخوردار باشد ولی بهتر است در مورد انجام دادن آن بر روی گردن صرف نظر کرد چرا که احتمال آسیب به شریان های حیاتی گردن وجود دارد. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که صدای ترک خوردگی گردن یا کرپیتوس متمایز از قولنج عمدی گردن است.

 

برای شکستن قولنج چکار کنیم؟

اگر ترک کردن این کار برایتان دشوار است، سعی کنید حدالامکان از سپردن این کار به ویژه قولنج کمر و پشت به دیگران خودداری کنید. احتمال آسیب دیدن ستون فقرات و وارد شدن فشار بیش از حد به این ناحیه وجود دارد. در صورت وجود مشکلات استخوانی مانند آرتروز و پوکی استخوان و ضعیف بودن آنها بهتر است این کار انجام نشود چرا که احتمال تشدید آسیب و دردهای شدید استخوانی وجود دارد.

 

شما می توانید هم اکنون از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید