عادت به تایید شدن

0
1,031
772542.jpeg alt_text
772542.jpeg caption

 تقریبا همه ما از اینکه مورد تایید دیگران قرار بگیریم به خصوص از جانب افرادی که در زندگی ما مهم هستند، لذت می بریم. اما در مهرطلب ها رسیدن به تایید دیگران و دوری کردن از تایید نشدن، بخش مهمی در زندگی آن هاست. علاقه به اینکه دیگران ما را دوست داشته باشند یک میل صد در صد طبیعی و انسانی است اما اگر میل شما برای تایید شدن حالت اجبار به خود بگیرد و یا اگر تایید نشدن به شدت مساله ساز شود، این شرایط می تواند باعث ایجاد پیامدهای بسیار مشکل سازی برای فرد شود. اگر شما توقع دارید که همیشه و تحت هر شرایطی مورد تایید قرار بگیرید، دست به اقداماتی خواهید زد که از طرف دیگران مورد تایید و مطلوب باشد حتی اگر به ضرر شما تمام شود. در این شرایط وقتی فردی از شما ایراد می گیرد به لحاظ هیجانی طوری در مقابل آن واکنش نشان می دهید که انگار ارزش شما در نقش یک انسان به شدت زیر سوال رفته است، حالت دفاعی می گیرید و انگیزه خود را برای انجام دادن کارهایتان از دست می دهید. نداشتن رضایت شخصی، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین و افزایش سطح اضطراب و استرس، بخشی از پیامدهای منفی تایید شدن توسط دیگران به شمار می رود. تا زمانی که این عادت مخرب در شما وجود دارد نمی توانید با قاطعیت برخورد کنید و با شجاعت، جرات و محکم باشید. به همین دلیل باید این عادت را از بین ببرید.

  •  آگاه بودن از اعمال و رفتارهای خود، یکی از راهکارهای مثمر ثمر در این مقوله محسوب می شود. بدون تردید، برای توقف تایید خواهی دیگران، آگاهی یافتن از رفتارها و اعمال خود کمک شایانی می نماید.
  • امکان آن نیست که شما بتوانید تایید و تصدیق همگان را بگیرید بنابراین با این تفکر غیرمنطقی و مخرب مبارزه کنید.
  •  تایید نشدن شما در همه مواقع به این معنی نیست که شما فرد بی ارزشی هستید بلکه انسان ها از لحاظ ویژگی های فردی، خلق و خو، سلیقه با یکدیگر متفاوت اند که شما باید به این تفاوت ها احترام بگذارید.
  • مهم ترین و موثرترین راه این است که شما خودتان را بپذیرید، دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید و به این امر اعتقاد داشته باشید که کاری که انجام می دهید درست است. جهان بینی شما نباید به صورت سیاه و سفید باشد. برای افکار، عقاید و نیازهای خود ارزش قائل شوید. تفاوت نگرش شما با فرد دیگر بدین معنا نیست که لزوما حق با شما است یا با دیگری. اگر به افرادی که برای آنها بیشتر از خودتان احترام قائل هستید توجه کنید، متوجه میشوید که یکی از ویژگیهای بارز این افراد این است که بر عقاید خود استوار هستند و هر اقدامی که از طرف آنها صورت میگیرد مطابق با تمایل واقعی خودشان است. چیزهایی که ازآنها هراس دارید و ازمواجهه شدن با آنها اجتناب میورزید را به چالش بکشید. به جلسات، محافل اجتماعی، میهمانی ها وهرمکانی که از نحوه تفکر دیگران نسبت به خود نگرانی دارید، حضور یابید. به فعالیت هاي مورد علاقه خود مشغول گردید. خود را متعهد سازید که کارهایی که برایتان لذت بخش است را انجام دهید تا براساس خواسته ها و امیال خود عمل کرده باشید، بدون ترس از طرز تفکر دیگران نسبت به خودتان.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید