علائم بروز افسردگی در نوزادان

0
3,696
450752.jpeg alt_text
450752.jpeg caption

مطالب زیادي در رابطه با افسردگی در سنین جوانی و نوجوانی وجود دارد، اما تابه حال توجه زیادي به سلامت روانی نوزاد نشده است. چراکه اکثر افراد بر این عقیده اند که نوزاد توانایی درك محیط و اتفاقات اطراف خود را ندارد تا بخواهد تحت تاثیر آنها افسرده شود. نشانه هاي افسردگی و اضطراب می تواند در همان نخستین لحظات شروع زندگی ریشه بدواند.

علائم افسردگی

افسردگی در نوزادان

با توجه به یافته هاي منتشر شده در مجله آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودك و نوجوان در فوریه 2017، الگوهاي خاص به دست آمده از اتصال مغز نوزادان تازه متولد می تواند احتمال بروز علائم اولیه بیماري هاي روانی نوزاد را که شامل غم و اندوه، کمرویی بیش از حد، عصبانیت و اضطراب جدایی می شود، پیش بینی کند. نوزادان هیجان هاي زیادي از شادي، تعجب و علاقه تا خشم، ناکامی و اندوه را نشان می دهند.

علل بروز افسردگی

 

افسردگی در نوزادان

عوامل مختلفی می توانند سبب بروز افسردگی در نوزادان شوند از جمله این عوامل جداشدن از مادر و یا شخصی که مراقب اصلی کودك است. تقریبا از همان هنگام تولد، نوزاد به شما که مراقب اولی هاش هستید، دلبستگی شدیدي پیدا می کند و هنگام جداشدن از شما قهر می کند، گریه می کند و دیگر نشانه هاي غمگینی را با اعتراض نشان می دهد. بسیاري از متخصصان بهداشت روان، افسردگی نوزادان و کودکان نوپا را شکلی از اختلال دلبستگی می دانند. یعنی پیوند میان مادر و نوزاد و یا دیگر افراد مهم زندگی او به خوبی پایه ریزي نشده است. دلایل مختلفی مثلا بستري شدن مادر در بیمارستان، مرگ مادر، جدایی والدین و… می توانند سبب ایجاد اشکال در فرایند دلبستگی نوزاد شده و زمینه ساز افسردگی شوند.

تاثیر افسردگی مادر بر نوزاد

اما عامل اثر گذار دیگر، افسردگی مادر است. افسردگی مادر به طور کلی احتمال بروز افسردگی در کودك را افزایش می دهد. مادران افسرده بچه داري را سخت تر می دانند و سبک مادري آنها نیز مشکل ساز تر است. مثلا در برقراري ارتباط و ابراز محبت به کودك خود مشکل دارند. به نیازهاي جسمی کودك به موقع رسیدگی نمی کنند و روش هاي تربیتی منفی و ضد و نقیض را به کار می گیرند. آنها معمولا خیلی ایرادگیر هستند، بچه را خیلی کنترل کرده و او را بیشتر طرد می کنند. نقش عوامل ژنتیکی نیز در بروز افسردگی در نوزادان و کودکان نوپا حائز اهمیت است. کودکانی که در میان والدین یا اعضاي خانواده و بستگان آنها افسردگی شیوع دارد، احتمال بیشتري دارد که در مقطعی از زندگی خود دچار افسردگی شوند. واقعیت مهم این است که کودکانی که آمادگی ژنتیکی و ارثی براي افسردگی دارند، اگر در محیطی نا امن، پر تنش و پر استرس قرار بگیرند آسیب پذیرتر هستند و زودتر افسرده میشوند. نشان ندادن هیجان و فقدان احساس در چهره نوزاد ( خوشحالی، ناراحتی، حالت بی تفاوتی و یکنواختی)، تحرك بدنی کم  ( رغبت کم به گرفتن اشیا و توجه و کنجکاوي نسبت به محیط)، عدم واکنش و عکس العمل به رفتار اطرافیان و گریه هاي بسیار زیاد یا بسیار کم و ….بدون داشتن منشا جسمانی می توانند هشدارهایی باشند براي والدین و مربیان که نوزاد در معرض افسردگی را شناسایی کنند و در صورت لزوم با متخصص روانشناس کودك مشورت کنند. به خاطر داشته باشید هیچ علائمی به تنهایی نشان دهنده افسردگی نیست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید