علائم تشخیص و درمان آسم به چه صورت است؟

0
4,231
697545.jpeg alt_text
697545.jpeg caption

آسم از بیماریهای انسدادی مزمن ریه هست که با سرفه های خشک شبانه و خس خس سینه مشخص می شود. معمولاً در افراد آسمی حملات آسم و تنگی نفس و حملات سرفه در شب ها باعث می شود که این بیماران از خواب بیدار شوند. کلمه آسم  ASTHMA به زبان یونانی به معنای تنگی نفس است. آسم یک بیماری مزمن است که در آن تنگی نفس به علت التهاب راه تنفسی به وجود می آید.علت اصلی آسم هنوز ناشناخته است اما نقش برخی موارد مشخص شده است از جمله: ارث و ژنتیک،سرماخوردگی های مکرر ویروسی مخصوصا در سال اول زندگی و تماس با عوامل محیطی همانند دود سیگار و سایر آلاینده ها ی هوا.

سوابق ارثی در به وجود آمدن آسم موثر است؟

اگر کودکی سابقه ارثی آسم و یا انواع آلرژی مثل حساسیت فصلی،کهیر و اگزما در خانواده داشته باشد با قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا ابتلا مکرر به سرماخوردگی احتمال ابتلا به آسم در این فرد افزایش می یابد. تماس با گرد وخاک،حیوانات خانگی و گرده گیاهان و آلودگی هوا، فعالیت بدنی شدید، تغییر آب و هوا و تماس با هوای سرد نیز از عوامل تشدید کننده حملات آسم هستند. همچنین نگه داری حیوانات خانگی در منزل همانند سگ،گربه و پرندگان باعث شروع و تشدید علائم آسم می شود.

مهم ترین راه های تشخیص آسم چیست؟

پیشنهاد مطالعه: تغذیه مناسب برای بیماران آسمی

مهم ترین راه تشخیص، شرح حال و معاینه بیمار می باشد که توسط پزشک انجام می گیرد .با نظر پزشک برای فرد  اسپیرومتری انجام می گیرد. اگربیمار آسم داشته باشد در این تست کاهش حجم ریه مشخص می شود. آسم بر اساس علائم و نتیجه اسپیرومتری انواع خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید دارد که درمان بر اساس انواع مختلف متفاوت است. درمان با اسپری های استنشاقی شروع می شود که بر اساس نوع آسم انواع متفاوت اسپری ها با اثر متفاوت تجویز می شود.در موارد شدید تر ممکن است به کورتن استنشاقی یا خوراکی نیاز شود.در صورت پرهیز از عوامل تشدید کننده اسمف می توان از عود حملات آسم در بزرگسالی پیشگیری کرد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید