درد وسط قفسه سینه یا جناغ سینه نشانه چیست؟

2
36,619
160710.jpeg alt_text
160710.jpeg caption

درد وسط قفسه سینه یا هر نوع درد دیگر در این محدوده و در هر شرایطی می تواند نگران کننده باشد. معمولا افراد در چنین شرایطی بدترین حالت ممکن یعنی احتمال حمله قلبی را در نظر می گیرند. اما در واقعیت دلایل بسیاری برای درد وسط قفسه سینه در شرایط مختلف وجود دارد.

درد وسط قفسه سینه نشانه چیست؟

درد قفسه سینه زمانی می تواند جدی در نظر گرفته شود که به علت جریان خون ضعیف، قطع موقتی جریان به قلب اتفاق بیفتد. این موارد بعلت آنژین، یا انسداد ناگهانی عروق کرونر و در نتیجه حمله قلبی ایجاد می شود. اما اندام های دیگر مانند دستگاه گوارش نیز می توانند باعث بروز درد وسط قفسه سینه به همراه سوء هاضمه شوند. احتمال بروز کشیدگی عضلانی در میان غضروف های بین دنده ای نیز وجود دارد.

در ادامه به چند پرسش شایع پیرامون درد وسط قفسه سینه در شرایط مختلف می پردازیم.

 

درد وسط قفسه سینه هنگام تنفس

اگر هنگام نفس کشیدن و بالا و پایین رفتن قفسه سینه دچار درد وسط قفسه سینه می شوید، اینحالت همیشه به معنای کشیدگی عضله نیست. گاهی اوقات این علائم می توانند نشانه ای از عفونت ذات الریه یا بیماری های قلبی باشند. درد قفسه سینه بعد از فعالیت بدنی مانند راه رفتن و یا استرس می تواند به علت آنژین باشد. در چنین حالتی عضلات قلبی قادر به دریافت خون کافی نیستند.

اگر درد قفسه سینه بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد و یا به سایر نقاط بدن انتشار یابد، یا با حالت تهوع، عرق سرد یا سرفه خونی همراه گردد احتمال وجود حمله قلبی دو چندان می شود. بنابراین بهتر است در چنین مواردی فورا با اورژانس تماس گرفته شود.

 

درد وسط قفسه سینه هنگام خواب

چهار علت اصلی برای بروز درد وسط قفسه سینه در هنگام خواب وجود دارد که عبارتند از:

1- آسیب به جناغ قفسه سینه

اگر عضلات و دنده های قفسه سینه به گونه ای کشیده یا آسیب دیده باشد، هر نوع حرکت تنه می تواند باعث درد شود. در نتیجه، هنگام خواب می توانید درد قفسه سینه احساس کنید، به خصوص اگر مرتباً موقعیت خود را تغییر دهید یا روی سینه خود بخوابید.

2- رفلاکس اسید

رفلاکس اسید می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه شود. این حالت وقتی اتفاق می افتد که اسید معده به سمت مری جریان پیدا می کند. درد قفسه سینه هنگام خوابیدن می تواند بدتر شود زیرا میزان اسید تولید شده افزایش یافته و به مری بر می گردد.

3- پلوریت

درد در نواحی چپ یا راست قفسه سینه علامت معمولی پلوریت است، بیماری که می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها شود. در هنگام خواب و قرار گرفتن در وضعیت خوابیده می تواند درد ناشی از التهاب غشای اطراف ریه را بدتر کند. درد می تواند به طور قابل توجهی در حالت دراز کشیدن ساده، تشدید شود.

4- آنژین

آنژین شرایطی است که در آن عروق کرونر، خون رساننده به قلب، منقبض یا تنگ می شوند. این حالت باعث آسیب به عضله قلب شده و قلب را مجبور به کار بیشتر می کند، حتی در هنگام خواب.

 

درد وسط قفسه سینه در بارداری

بارداری می تواند باعث حس درد در بخش های مختلف بدن و حتی درد وسط قفسه سینه شود. دلایل خفیف و یا حتی وخیم برای بروز این دردها وجود دارد. از جمله دلایل خفیف برای درد وسط قفسه سینه در بارداری، رشد جنین و رفلاکس اسید است. اما مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی جزو شرایط حاد محسوب می شود.

 

درد جناغ وسط قفسه سینه

علاوه بر علل درد وسط قفسه سینه، در برخی مواقع علت این دردها به استخوان مرکزی یا همان جناغ سینه مربوط می شود. برخی از علل مربوط به درد استخوان جناغ سینه عبارتند از:

• کاستوکندریت یا التهاب غضروف های بین دنده ای

• درد عضلانی بعلت بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا

• آسیب استخوان جناغ مانند ضربه

آمبولی ریوی بعلت وجود لخته خون در عروق ریه

• پلوریت یا التهاب غشای بیرونی ریه

• پنوموتراکس یا نفوذ هوا به غشای بین دنده ها و ریه

حملات وحشت یا پانیک

• زونا

از آنجایی که علت درد وسط قفسه سینه در شرایط و تحت علائم متفاوت می تواند متغیر باشد پس بهتر است برای اطمینان، نظر یک پزشک را جویا شوید.

 

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. وقتی روی شکم میخابم نوک دندههای سمت راست دردمیکنه وجناغ راکمی ماساژمیدم کمی صدای جزجزمیکنه.تنفس وقلبم مشکلی نداره نوارقلبم دکترگفته خوبه ولی جناغ سینم دردمیکنه کمی ورزش میکنم بهترمیشه .لطفاراهنماییم کنید

  2. سلام
    ببخشید درد استخوان جناق سینه دارم کم خونی هم دارم علت میتونه مرتبط باشه بعد بیشتر روز هم بی رمقی و کم گیری بخصوص در دست و پاهام دارم طوری که در انجام امور کارهام میمونم.
    ممنون اگه راهنمایی کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید