علائم غم و اندوه ناشی از سوگ

0
2,378
432245.jpeg alt_text
432245.jpeg caption

گاهی زندگی بسیار سخت می شود. گاهی اتفاق می افتد که حس می کنید هیچ کنترلی بر زندگی ندارید و سررشته زندگی از دست شما خارج شده است. بحران هاي زندگی تجربه هایی هستند که استرس هاي بسیار زیادي به ما تحمیل می کنند. یکی از انواع شدید بحران، تجربه سوگ است. همه ما می دانیم که مرگ بخشی از زندگی است. در واقع مرگ چون ارزش زندگی را یادآور می شود، به زندگی ما معنا می بخشد. اما از دست دادن فردي عزیز، یکی از بحرانی ترن اتفاقات ممکن در زندگی هر کسی است و می تواند منجر به بروز مشکلات روحی شود.

علائم غم و اندوه ناشی از سوگ

عبارتنداز:

بی حسی، بهت زدگی، انکار، بی اشتهایی، سوهاضمه، اختلال خواب، فقدان انرژي، تنگی نفس، احساس گیجی، گریه هاي مداوم، افت خلق، عصبانیت، حسرت، حقارت و…. شدت علائم و زمان بروز آن ها در تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن این واکنش نقش دارند.

مراحل سوگواري

 

سوگواری

  • انکار

در ابتدا پذیرش مرگ عزیز بسیار مشکل است. فرد فکر می کند که این اتفاق تلخ و دردناك براي او روي نداده است و خواب می بیند. اصلاً آن را باور نمی کند. 

  • خشم

در این مرحله فرد از خود می پرسد "چرا من؟ " فرد از تلخی  و بی عدالتی در تقدیر مرگ عصبانی است. از این رو رفتار تند و خشنی با دیگران دارد.

  • معامله

فرد حاضر است هر چه را که دارد ببخشد تا عزیز از دست رفته باز گردد و زندگی به روال سابق بازگردد.

  • احساس گناه

فرد دچار عذاب وجدان و گناه می شود، احساس می کند در حق عزیز خود کوتاهی کرده است.

  • افسردگی

فرد غمگین و گوشه گیر می شود و نوسانات خلقی در رفتارش مشاهده می شود. ولی با گذشت زمان به تدریج فرد به روال عادي بازمی گردد و فعالیت اجتماعی خود را از سر می گیرد.

  • تنهایی

در پی مرگ عزیز و تغییرات زندگی، فرد احساس تنهایی و ترس می کند. هرچه با دیگران ارتباط بیشتر داشته باشد، احساسات منفی او کاهش می یابد.

  • پذیرش

پذیرش مرگ به معنی بازگشت فرد به شادي نیست. بلکه فرد به مرحله سازگاري و رویارویی با واقعیت می رسد. او به تدریج می پذیرد که به زندگی خود بدون حضور عزیز از دست رفته ادامه دهد. ارتباط با دوستان باعث می شود که فرد احساس بهتري داشته باشد.

  • پایان اندوه

زمان کاملاً مشخصی براي پایان اندوه وجود ندارد، این مرحله در افراد متفاوت است. به گفته کارشناسان، معمولاً این مرحله یک سال به طول می انجامد. البته این امر به رابطه فرد با عزیزان از دست رفته، حمایت اطرافیان و عوامل فردي بستگی دارد. هرچه رابطه فرد با متوفی صمیمی تر باشد، مرحله بهبود طولانی تر است.

  • امید و بازگشت به زندگی

فرد به مرحله اي می رسد که با یادآوري خاطرات عزیز خود، کمتر ناراحت می شود. به آینده چشم می دوزد و امیدوار است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید