علت آبی بودن دست و پای نوزاد

3
92,176
162864.jpeg alt_text
162864.jpeg caption

کبودی یا سیانوز به معنای تغییر رنگ آبی یا بنفش رنگ پوست و مخاط ها از جمله لب هاست.

انواع کبودی یا سیانوز در نوزادان

دو نوع سیانوز یا ابی شدن بدن نوزاد وجود دارد:

۱. کبودی انتهاها یا دست و پای نوزاد که به اصطلاح پزشکی اکروسیانوز نامیده می شود. گاهی موارد بعد از قرار گرفتن نوزاد در سرما یا گریه شدید دیده می شود که خود بخود برطرف شده و می تواند یافته ای نرمال باشد. در مواردی که کبودی باقی بماند نیاز به بررسی دارد.

۲. سیانوز مرکزی به کبودی قسمت های مرکزی از جمله لب، دهان و صورت گفته می شود که ممکن است همراه با کبودی اندام ها باشد و همیشه غیر طبیعی بوده و نیاز به بررسی دارد. 

مکانیسم ایجاد سیانوز در نوزاد 

عروق خونی اصلی خون حاوی اکسیژن را از سمت چپ قلب به سمت ارگان ها و اندام ها هدایت می کنند. هرچه عروق به سمت اندام ها می روند و از قلب دور می شوند بتدریج قطر آنها کمتر می شود و در نتیجه جریان خون کمتری به سمت اندام ها هدایت می شود. اگر اکسیژن جریان خون به میزان کافی نباشد می تواند به عنوان یک علت کبودی ناخن دست نوزاد و لب های کودک شناخته شوند. گاهی این حالت فقط در مواردی دیده می شود که شیر خوار گریه می کند و نیاز به اکسیژن در بدن بیشتر می شود. در موارد شدید کودک از بدو تولد مشکل دارد و قسمت های بیشتری از بدن کودک کبود است. در این موارد کودک نیاز به حمایت تنفسی دارد و باید در بخش های ویژه مراقبت بستری شود.

 

علل کمبود اکسیژن خون

کمبود اکسیژن خون می تواند مربوط به مشکلات ریوی یا قلبی باشد. سنجش اکسیژن خون بدن بوسیله دستگاه پالس اکسی متری انجام شده که معمولا به انگشت نوزاد متصل می شود و باید بالای ۹۵ درصد باشد.

 

علت بروز سیانوز در نوزاد 

خون حاوی اکسیژن قرمز رنگ است که موجب صورتی رنگ شدن پوست بدن کودک می شود ولی در مواردی که خون اکسیژن کافی ندارد به رنگ آبی در میاید و موجب بروز کبودی پوست بدن نوزاد می شود.

علل کبودی نوزاد می تواند موارد زیر باشد:

بیماری های قلبی، عروقی، بیماری های تنفسی و گاهی بیماری های خونی. 

بیماری های قلبی 

در برخی از بیماری های قلبی خون سمت راست قلب که فاقد اکسیژن است با خون سمت چپ که حاوی اکسیژن بالا است مخلوط شده و به سمت اندام ها می رود. این موارد موجب بروز کبودی در نوزاد می شود. این بیماری ها ممکن است در بدو تولد تشخیص داده شوند ولی در برخی از موارد ممکن است چند ماه بعد از تولد شیرخوار علامت دار گردد. لازم به ذکر است که همه بیماری های قلبی موجب بروز کبودی نمی شوند و فقط در مواردی که خون سمت راست به سمت چپ قلب پمپاژ می شود کبودی بروز پیدا می کند. 

بیماری های تنفسی 

در بیماری های تنفسی علت کبود شدن نوزاد عدم توانایی ریه ها در باز شدن به اندازه کافی و گرفتن اکسیژن از محیط است و در این موارد کودک علاوه بر کبودی مشکلات دیگری از جمله سخت نفس کشیدن را نیز دارا می باشد که با دادن اکسیژن کافی نوزاد رنگ صورتی طبیعی پیدا می کند. ولی در بیماری های قلبی برای رفع کبودی باید جراحی قلبی انجام گیرد.

بیماری های خونی

برخی از اختلالات هموگلوبین از جمله مت هموگلوبولینمیا نیز می تواند موجب بروز کبودی شود.

 

تشخیص علت کبودی 

در بیماری های قلبی معمولاً کودک مشکل تنفسی ندارد و در سمع قلب صداهای اضافه تحت عنوان سوفل شنیده می شود که با انجام اکو کاردیو گرافی کودک قابل تشخیص است. در مواردی که علت کبودی بیماری های ریوی است همان طور که اشاره شد نوزاد سخت نفس می کشد و با گرفتن عکس از ریه ها تا حدی قابل تشخیص است.

 

درمان آبی بودن دست و پای نوزاد

در مواردی که علت کبودی بیماری های قلبی است معمولا نیاز به انجام عمل جراحی ترمیمی می باشد تا نقص موجود در ساختار قلب اصلاح شود و خون سمت چپ و راست بدن با هم مخلوط نگردد. در مواردی که مشکل تنفسی وجود دارد معمولاً با دادن اکسیژن توسط دستگاه‌های اکسیژن رسان و برطرف کردن مشکل ریوی از جمله عفونت مشکل نوزاد برطرف می شود.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.
Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام نوزاد ده روزه ام رو وقتی بغل گرفتم پاش کبود شد ولی سرجاش گذاشتم درست شد وقتی گریه میکنه دور لبش کبود میشه ولی همیشگی نیست علت چی میتونه باشع یعنی مشکل قلبیه؟

  2. با سلام اگه گهگاهی یعنی روزی یکبار این بنفشی صورت بگیره اونم برای زوری که ادرار کردن بنفش میشه مشکل حاد محسوب میشه نیاز به عمل داره نوزاد ما؟؟؟

    • سلام
      نمیشه به این راحتی در مورد نیاز به عمل کردن نوزاد حرفی زد و بایستی در این باره بررسی های خیلی بیشتری صورت بگیره.
      شما میتونید در این باره با متخصصین اطفال طبینجا بصورت آنلاین مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید