علت بوی بد دهان چیست؟

0
12,484
253883.jpeg alt_text
253883.jpeg caption

علت بوی بد دهان چیست؟

نفس بد بو و بوی بد دهان، می تواند ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان باشد.

پوسیدگی دندان از شایعترین علل بوی بد دهان می باشد.

برخی گروههای سنی نظیر کودکان و زنان باردار بیشترین گروه در معرض خطر عواقب عفونت های دهان دندان هستند،به طوری که مطالعات اخیر نشان داده است، یکی از عوامل خطر تولد نوزاد نارس، بیماری های دهان و دندان مادر می باشد.

برخی افراد علی رغم بهداشت مناسب دچار بوی بد دهان هستند که اغلب آنها حفراتی عمیق روی لوزه های خود دارند که بقایای غذای مصرفی در این حفرات مانده و ایجاد بوی نا خوشایند می کند.

 بوی بد دهان از لوزه

 

عفونت لوزه ها نیز از علل مهم بوی بد دهان می باشد. حدود ۳۵ درصد عفونت لوزه ها توسط باکتری استرپتوکوک اتفاق می افتد. علامت اصلی این عفونت، درد گلو بوی بد دهان می باشد و در معاینه ترشحات اگزودایی سفید رنگ روی لوزه ها همراه با تورم و قرمزی لوزه ها دیده می شود.

بوی بد دهان از حلق

حدود ۱۰_۱۵ درصد افرادی که از مشکل بوی بد دهان رنج می برند دچار مشکلات خارج از حفره دهان هستند.

بوی بد دهان می تواند ناشی از یک‌سینوزیت چرکی مزمن باشند.

این افراد اغلب، سر درد و ترشحات پشت حلق دارند و تقریبا همه آنها سابقه ای از یک سرما خوردگی و گلو درد چرکی در طی چند هفته اخیر می دهند.

گاهی بوی بد  میتواند به علت تجمع چرک و ترشحات در آولوئول ها و یا آبسه های ریوی باشد. افرادی که مبتلا به سیستیک فیبروزیس هستند، دچار این مشکل هستند. این افراد در واقع ترشحات خلطی غلیظ داشته که سبب انسداد راه هوایی شده و محلی را برای رشد باکتری ها به وجود می آورد.

افرادی که مبتلا به سرطان ریه هستند، می توانند از مدت ها قبل از بروز علائم دچار بوی بد دهان باشند، در واقع  توده سرطانی محلی برای رشد باکتری ها شده و همین باکتری ها تولید بوی نا خوشایند می کنند.

بوی بد دهان دیابتی ها

افرادی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند،بویی شبیه میوه گندیده، از تنفس آنها استشمام می شوند که این به علت تنفس اسیدوتیک آنها می باشد. این بوی میوه گندیده می تواند نشانه ای از یک شرایط بحرانی قریب الوقوع به نام کتو اسیدوز دیابتی باشد. در جریان این اختلال، فرد دچار اسیدی شدن خون و تنفس های کاسمال می شود و میتواند فرد را تا کما و حتی مرگ پیش ببرد.

بوی بد دهان از معده

افرادی که دچار انسداد روده هستند، به علت  تجمع مواد دفعی، دچار تنفسی شبیه بوی مدفوع می شوند.

در نارسایی کلیه فرد دچار اختلال دفع اوره شده و این حجم بالای اوره در بدن تبدیل به آمونیاک شده و سبب بویی شبیه ماهی در بزاق میشود.

ناشتایی طولانی مدت و کم نوشیدن آب، سبب خشکی دهان شده و فرصت را برای رشد باکتری ها ایجاد میکند.

مشاهدات و مطالعات نشان داده است که شیوع بوی بد دهان در افرادی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند،بیشتر هست که البته علت اصلی آن هنوز به طور دقیق مشخش نمی باشد.

بوی بد دهان پوسیدگی دندان

برخی افراد هم با مصرف بی رویه از دهان شویه های بهداشتی، سبب از بین رفتن باکتری های مفید هم زیست به دهان شده و زمینه را برای رشد قارچ های مهاجم بیماری زا، فراهم می کنند.

همانطور که گفته شد، بوی بد دهان می تواند، نشانه ای از یک بیماری خطرناک و مهم باشد که لازمه آن، مراجعه به پزشک می باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین دهان و دندان نوبت خودتون رو بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید