علت درد زیر شکم چیست؟

0
18,492
776857.jpeg alt_text
776857.jpeg caption

علل مختلفی باعث درد زیر شکم در ناحیه لگن می شوند. در این قسمت بخش هایی از روده مثانه ،اعضای تناسلی قرار دارند. برای تشخیص دقیق علت درد در این ناحیه ممکن است پزشک آزمایش‌هایی برای بررسی عفونت یا عملکرد اعضای حیاتی این ناحیه انجام دهد.

علل درد زیر شکم

برخی از علل بروز درد در ناحیه زیر شکم عبارتند از:

عفونت دستگاه ادراری

که در صورت عفونت مثانه و مجاری ادراری و حالب ها یا کلیه ایجاد می‌شود ،در بین مردان و زنان شیوع دارد. علائمی مثل درد هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، وجود خون در ادرار، درد هنگام نزدیکی، تب و احساس خستگی شایع هستند.

سنگ کلیه

شامل رسوب  مواد معدنی به شکل جامد در کلیه ها می باشد. هر چقدر بزرگتر باشند یا در محل تنگتری از مجرای ادراری قرار گرفته باشد درد بیشتری ایجاد می کند. علائم شایع آن ادرار کدر قرمز قهوه ای یا بد بو، درد در ناحیه پشت کمر، درد هنگام ادرار کردن، تکرار ادرار همراه با دفع میزان کم ادرار می باشد.

آپاندیسیت

در صورت التهاب آپاندیس ایجاد می شود. اگر درمان نشود باعث درد بسیار شدید در ناحیه آپاندیس میگردد. علائم آپاندیس شامل درد در ناحیه پایین و راست شکم، احساس تهوع، استفراغ، یبوست، تورم شکم و تب خفیف می باشند.

سیستیت بینابینی

التهاب مثانه باعث درد در ناحیه مثانه می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که احساس دفع ادرار به مغز منتقل نمی‌شود و مثانه با وجود پر بودن خالی نمیشود. منجر به علائمی مثل درد مداوم در ناحیه لگن، احساس نیاز به دفع ادرار مکرر ، خروج حجم کم ادرار، درد هنگام ادرار کردن و درد هنگام نزدیکی میباشد.

درد زیر شکم در ناحیه لگن

پیشنهاد مطالعه: علت شکم درد در نیمه شب

فتق ناحیه مغبنی

زمانی اتفاق می افتد که روده داخل بخش تحتانی شکم فرو می رود و از بافت عضلانی بیرون می زند. این نوع فتق بین مردان و زنان شایع است اما در مردان بیشتر دیده می‌شود. علائم شامل تورم اطراف بیضه، تورم دردناک در ناحیه تناسلی، درد در ناحیه تناسلی است که با سرفه بیشتر می شود و احساس تهوع و استفراغ می باشد.

دردهای دوره قاعدگی

علل شایع در بین زنان دردهای دوره قاعدگی می باشد که ممکن است در یک یا دو طرف شکم ایجاد شود. این درد ناشی از از آماده شدن رحم برای خونریزی می باشد سایر علائم شامل حالت تهوع، سردرد، حرکات روده افزایش یافته، درد کمر و احساس گیجی می باشد. همچنین چرخش تخمدان، وجود کیست های تخمدان، بیماری اندومتریوز، عفونت التهابی لگن و وجود بارداری از علل شایع دیگر هستند.

پیچ خوردگی بیضه در مردان

در بین مردان پیچ خوردگی بیضه نیز یکی از علل شایع است که از موارد اورژانس درمان می باشد. ورزش کردن و فعالیت بدنی که باعث کشش بخش تحتانی بدن شود نیز ممکن است باعث درد زیر شکم بشود اگر بدن را خیلی سخت وارد کشش کنید یا ضربه شدید به آن وارد شود یا فعالیت سنگین مثل دویدن انجام دهید می تواند عاملی برای این درد باشد.

تشخیص علت درد زیر شکم در ناحیه لگن

پزشک از طریق معاینه و گرفتن شرح حال به یکی از مواردی که بنا به شرایط شما شایع تر هستش کمک می‌کند معمولاً آزمایش خون یا ادرار همراه با سونوگرافی و در موارد شدیدتر سی تی اسکن شکم و لگن درخواست می شود درمان در هسته علت زمینه ای می تواند دارویی یا جراحی در نظر گرفته شود.

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید