علت شکم درد در نیمه شب چیست؟

0
66,691
670900.jpeg alt_text
670900.jpeg caption

مسلما درد شدید معده در نیمه شب و بیدار شدن از خواب با اینحالت، برای هیچ کسی خوشایند نیست. اگرچه ممکن است بیدار شدن از خواب با درد معده معمول نباشد، اما آنچه که باعث ایجاد درد معده می شود ممکن است یک دلیل شایع محسوب شود. علاوه بر درد معده، از علائمی که تجربه می کنید برای کمک به شناسایی علل احتمالی و یافتن درمان مورد نیاز استفاده کنید.

دلایل درد شکم شبانه

درد معده یک علامت شایع در بسیاری از مشکلات و مسائل جسمانی است. اگر می خواهید بفهمید چه چیزی باعث درد معده می شود و راهکار درمان این دردها را بدانید، باید علائم دیگری را که تجربه می کنید شناسایی کنید.

نفخ

اکثر مردم با نفخ و علائم آن آشنا هستند. شکم درد یکی از این علائم است. بسیاری از افراد دردهای شدید و تیر کشنده ای را در معده و بالای شکم خود تجربه خواهند کرد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

تجربه هر فرد با IBS بسیار متفاوت است، اما بسیاری از افراد مبتلا به آن گاه به گاه درد معده شبانه یا درد شکم را تجربه می کنند.

علاوه بر درد معده، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

• نفخ شکم

• باد کردن

• اسهال

• یبوست

زخم معده

زخم معده اغلب باعث سوزش معده می شود. این درد ممکن است هنگام پر بودن شکم یا وجود اسید معده بدتر شود. این بدان معناست که درد اغلب بین وعده های غذایی و حتی درد معده در نیمه شب بیشتر است.

دیورتیکولیت

این وضعیت باعث می شود کیسه های کوچک و برآمده بافتی بر روی پوشش دستگاه گوارش شما ایجاد شود. علاوه بر درد معده، دیورتیکولیت همچنین می تواند باعث شود:

• حالت تهوع

• تب

• ناراحتی معده

• تغییر در عادات روده

رفلاکس اسید

رفلاکس اسیدی گاه به گاه نتیجه این موارد است:

• زیاد خوردن

• زیاد نوشیدن

• بعد از غذا خیلی زود دراز کشیدن

بنابراین به نظر می رسد علت درد معده هنگام دراز کشیدن ، رفلاکس اسید باشد. خوردن غذایی که احتمالاً باعث رفلاکس اسید می شود که شامل غذاهای ادویه دار، بر پایه گوجه فرنگی و شیرین هستند. رفلاکس مزمن اسید یا رفلاکس اسید که بیش از یک بار در هفته اتفاق می افتد، می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند. این مشکلات شامل التهاب و زخم مری، خونریزی و زخم مری است.

سنگ صفرا

سنگهایی که در کیسه صفرا ایجاد می شوند در صورت مسدود شدن مجرای کیسه صفرا می توانند باعث درد معده شوند. به احتمال زیاد آنها این کار را بعد از یک وعده غذایی بزرگ یا به خصوص پر چرب انجام می دهند که اغلب در وعده های غذایی صرف می شود. این ممکن است به این معنی باشد که شما حمله سنگ صفراوی را در شب یا هنگام خواب تجربه می کنید.

سایر دلایل شکم درد شبانه

گاهی اوقات، درد معده می تواند به طور ناگهانی شروع شود. در برخی موارد، این درد ممکن است شدید باشد. چهار علت احتمالی برای درد ناگهانی معده در نیمه شب عبارتند از:

سنگ کلیه

هنگامی که سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و به حالب شما وارد می شود، ممکن است درد ناگهانی و شدیدی در کمر خود احساس کنید. این درد ممکن است به سرعت به منطقه معده و شکم منتقل شود. درد ناشی از سنگ کلیه با حرکت سنگ از دستگاه ادراری و تغییر مکان شدت می یابد.

ورم معده و روده ویروسی

اگر این ویروس مسری را از فرد دیگری گرفته اید، ممکن است درد معده، استفراغ، اسهال، حالت تهوع و تب را بعنوان علائم دیگر داشته باشید.

مسمومیت غذایی

بسیاری از افراد مبتلا به مسمومیت غذایی استفراغ، حالت تهوع، اسهال یا درد شکم را تجربه می کنند. بیشتر افراد در طی چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده این علائم و نشانه ها را تجربه می کنند.

حمله قلبی

اگرچه این شرایط بسیار نادر است و احتمالا بعید به نظر می رسد، اما علائم برخی از حوادث قلبی ممکن است با درد معده آغاز شوند. به طور خاص، افراد مبتلا به ایسکمی میوکارد (از بین رفتن بافت قلب) ممکن است درد معده را تجربه کنند.

علاوه بر علائم قلبی کلاسیک مانند درد گردن و فک، ضربان قلب سریع و تنگی نفس، برخی علائم گوارشی مانند درد معده را با حمله قلبی تجربه می کنند.

درمان درد معده در شب

درمان کاملاً به علت بستگی دارد. به عنوان مثال، رفلاکس اسید ممکن است با داروهای آنتی اسید بدون نسخه (OTC) کاهش یابد و دردهای نفخ پس از عبور آن از بین بروند. یکی از روش های درمان خانگی معده درد شبانه ، استفاده از عرقیجات و دم نوش های نعناع، زنجبیل و دارچین است.

با این حال، برای سایر شرایط، درمان توسط پزشک ممکن است لازم باشد. علاوه بر نیاز به تشخیص قطعی، پزشک باید درمانی را تعیین کند که به احتمال زیاد علائم شما را تسکین می دهد. شایعترین دلایل درد معده غیر قابل توضیح نیاز به درمان توسط پزشک دارند.

پیشنهاد مطالعه: فتق شکمی

  • شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین داخلی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید