علت سوزش سر و درمان آن

0
58,783
668838.jpeg alt_text
668838.jpeg caption

سردرد ها انواع مختلفی دارند و ممکن است هر نقطه ای از سر را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این الگوهای بروز سردرد نیز خود می تواند نشانه ای از علت سردرد باشد. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است سردردهای تیر کشنده و سوزش سر را تجربه نمایند که خود می تواند به اندازه کافی آزار دهنده باشد. 

علت سوزش سر

احساس سوزش سر می تواند به صورت حالت سوزن سوزن شدن در هر نقطه ای از سر گرفته مانند پوست سر تا پشت گوش ها، پشت سر و حتی خود صورت را نیز درگیر نماید. برخی از دلایل برای بروز این نوع از سردرد می تواند به صورت بیماری های زمینه ای و یا علل اولیه بوده و برخی از آن ها نیز علل ثانویه و یا محیطی باشند. 

 

دیابت

در بیماری دیابت به علت این که پایانه های عصبی با فرآیند تحلیل رفتن مواجه می شوند بنابراین بیماران مبتلا به دیابت ممکن است یک احساس دائمی از سوزش سر را به صورت جزئی تجربه نمایند. این شرایط با اصطلاح اختصاصی تر نوروپاتی دیابتی شناخته می شود. 

 

میگرن 

مبتلایان به سردردهای میگرنی بیشتر در معرض حالت سوزن سوزن شدن یا سوزش سر می باشند که اغلب این حالت به دلیل تغییرات فشار جریان خون در نقاط مختلف از سر در طی یک حمله میگرنی می باشد.  

 

ام اس

بیماری مالتیپل اسکلروزیس که با اصطلاح ام اس نیز شناخته می شود، نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سلول های سیستم ایمنی به اشتباه به غلاف میلینی سلول های عصبی حمله می کنند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش را در هر نقطه ای از بدن خود مانند نوک انگشتان دست نیز تجربه نمایند. 

 

سینوزیت

سرماخوردگی و عفونت سینوس ها می تواند تجربه ناراحت کننده ای را برای افراد سرماخورده به همراه داشته باشد، چرا که نه تنها درد ناشی از سینوزیت در این بیماران وجود دارد بلکه می تواند خود را به صورت سنگینی، سردرد در هنگام خم شدن و عدم تعادل نشان دهد. درد های سنوزیتی معمولا صبح ها بعد از بلند شدن از خواب به دلیل انباشت مخاط در پشت سینوس ها تشدید می یابند. از طرفی عفونت سینوس ها می تواند یک علت داغی سر و صورت به حساب بیاید. 

 

ضربه

آسیب و ضربه به سر و گردن می تواند به احساس سوزن سوزن شدن و یا حتی بی حسی منجر شود.

 

گرفتگی و خشکی

قرار گرفتن به مدت طولانی در یک حالت ثابت می تواند باعث کاهش خون رسانی به نقطه ای از مغز گردیده و حالت به اصطلاح خواب رفتگی یا سوزش سر را در پی داشته باشد.

 

تغییرات هورمونی 

شاید به نظر عجیب به نظر برسد ولی عدم تعادل هورمونی می تواند یک علت سوزش سر باشد. داغی سر و صورت می تواند شبیه به حالت غوطه ور شدن در آب سرد باشد که تنها این دو منطقه داغ می شوند. اینحالت یکی از پیامدهای ناشی از یائسگی است. البته تعریق شدید صورت هم ممکن است در چنین حالتی دیده شود.

 

نورالژی پس سری

این بیماری می تواند باعث درد شدید همانند تیر کشیدن، لرز و ضعف در پشت سر و گردن گردد. از طرفی می تواند یک علت داغی پشت سر بزرگسالان همراه با درد، سوزش و ضربان باشد که به طور معمول از قسمت پایه سر شروع شده و به پوست سر ختم می شود. درد ممکن است در یک یا هر دو طرف سر احساس شود. 

 

اضطراب

زمانی که استرس به بدن وارد می شود، پاسخ بدن به آن ممکن است بیش از حد باشد و بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. علائم حسی مانند سوزش و خارش ممکن است در هر جایی از پوست از جمله بازوها، پاها، صورت و پوست سر تجربه شود. 

 

 درمان سوزش سر

براساس علت این نوع از سردردها می توان استراتژی متفاوتی را برای درمان آن اتخاذ نمود. مبتلایان به دیابت بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به نوروپاتی دیابتی به صورت دقیق میزان قند خون خود را تحت کنترل داشته باشند. سینوزیت ها نیز تا حد زیادی با درمان های آنتی بیوتیکی قابل بهبود اند. برخی از درمان های خانگی مانند ماساژ دادن، مسکن های بدون نسخه و استفاده از کمپرس گرم در سنوزیت ها می توانند به درمان و تسکین علائم ناشی از سوزش سر کمک نمایند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما کمک بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید