علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن

0
1,959
علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

 سوزش چشم

به احساس خارش و ناراحتی در چشم، سوزش چشم گفته می شود. سوزش چشم به علل مختلفی همچون آلرژی، خشکی چشم، آفتاب سوختگی، عفونت و … ممکن است ایجاد شود که معمولاً سریعاً تشخیص داده و درمان می شود در این مقاله به بررسی علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن میپردازیم.

علت سوزش چشم

در ادامه به بیان علل ایجاد کننده سوزش چشم پرداخته شده است:

  • آلرژی

یکی از شایع ترین علت سوزش چشم، ابتلا به آلرژی و حساسیت است. به حساسیت چشم، التهاب ملتحمه آلرژیک می گویند. اکثر افرادی که دچار آلرژی هستند، با تغییر فصل و قرار گرفتن در معرض آلرژن هایی همچون گرده، چمن، علف های هرز، گرد و غبار و حیوانات خانگی، دچار واکنش آلرژیک، سوزش و قرمزی چشم ها، ریزش اشک، آبریزش بینی و عطسه، التهاب و تاری دید می شوند. استفاده از داروهای آنتی هیستامین و کمپرس آب سرد به بهبود علائم کمک می کند.

علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن

  • قرار گرفتن در معرض ماده محرک

قرار گرفتن در معرض دود و یا تماس آب استخر با چشم، می تواند باعث سوزش چشم شود. شستن چشم ها با آب ولرم و استفاده از اشک مصنوعی، موجب بهبود این سوزش می شود.

  • تماس اجسام خارجی با چشم

گاهی ورود موادی همچون گرد و خاک، شن و ماسه، خاک اره و … علت سوزش چشم ها، ریزش اشک، قرمزی و درد است اما با خروج جسم خارجی از چشم و شستن چشم ها با آب، سوزش و ناراحتی چشم برطرف می شود.

  • استفاده از لنز

استفاده از لنزهای تماسی می تواند باعث تحریک قرنیه چشم، و به مرور زمان خشکی و سوزش چشم شود. تنها راه برای خلاصی از شر این درد و سوزش، کنار گذاشتن این لنزهاست.

  • خشکی چشم

وقتی چشم ها به اندازه کافی اشک تولید نکنند، چشم دچار خشکی می شود. خشکی چشم باعث درد، سوزش و قرمزی چشم، سنگینی پلک ها و تاری دید می شود.

علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن

  • عفونت چشم

گاهی ممکن است به دلیل تماس ویروس یا باکتری با چشم ها فرد دچار عفونت چشم شود. در این وضعیت، چشم ها قرمز یا صورتی شده و در کنار درد و سوزش شدید، موجب خروج ترشحات چسبنده از چشم، پوسته پوسته شدن پلک ها، آبریزش چشم، خارش، حساسیت به نور و تاری دید می شوند. استفاده از کمپرس آب سرد موجب تسکین سوزش چشم می شود، اما جهت درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.

  • بیماری‌های چشمی

ابتلا به بیماری هایی همچون آرتریت روماتوئید، سندرم شوگرن، بلفاریت و …، علت خشکی چشم، التهاب پلک و در نتیجه سوزش چشم است. بلفاریت بر اثر فعالیت باکتری ها ایجاد می شود و فرد مبتلا به این بیماری، احساس می کند چیزی در چشمش وجود دارد، پلک هایش پوسته پوسته می شود، چشم هایش سوزش و خارش دارد و مژه هایش در جهت نادرست رشد می کنند. برای درمان این نوع سوزش باید به پزشک مراجعه کنید.

  • آفتاب‌سوختگی چشم

گاهی به دلیل قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید و اشعه ماوراءبنفش، ممکن است چشم ها دچار فتوکراتیت یا آفتاب سوختگی شوند. این عارضه علت بروز درد و سوزش چشم ها، حساسیت به نور، احساس وجود چیزی در چشم و دیدن هاله ی نور در اطراف چراغ می شود.

  • روزاسه چشمی

افرادی که دچار آکنه روزاسه هستند، ممکن است دچار التهاب پلک یا روزاسه چشمی نیز شوند. این بیماری علت سوزش و درد در چشم ها، حساسیت به نور و در موارد شدید باعث نابینایی فرد می شود.

  • ناخنک چشم

برخی از افراد، به دلیل خشکی چشم و قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش، دچار ناخنک چشم می شوند. این بافت گوشتی که در سفیدی چشم و در نزدیکی بینی رشد می کند، باعث بروز علائمی همچون سوزش، خارش، قرمزی و تورم چشم می شود. در صورت عدم درمان، این بیماری در موارد شدید می تواند باعث آسیب دیدن قرنیه و ضعف بینایی فرد شود.

پیشگیری از سوزش چشم

علت سوزش چشم و روش های پیشگیری از آن

به طور کلی، با رعایت نکات زیر احتمال ابتلا به سوزش چشم را کاهش دهید:

-چشم هایتان را خسته نکنید و به آن ها استراحت بدهید

-از ریمل و خط چشم مشترک استفاده نکنید

-سعی کنید چشم ها را آرایش نکنید

-از عینک آفتابی استفاده کنید

-در صورتی که در محیط کار احتمال ورود ذرات خارجی به چشم ها وجود دارد، از عینک های محافظ استفاده کنید

-سعی کنید از لنزهای تماسی استفاده نکنید، اما در صورت مصرف، بهداشت را رعایت کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید