علت نفخ شکم بعد از نزدیکی چیست؟

0
65,871
471172.jpeg alt_text
471172.jpeg caption

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که با شریک زندگی خود رابطه جنسی فوق العاده ای داشته باشید اما پس از آن احساس ناراحتی و نفخ در معده را تجربه کنید؟ باید به شما بگوییم که تنها نیستید و افرادی زیادی ممکن است دچار این مشکل شوند. ممکن است نفخ شکم بعد از نزدیکی یک اتفاق غیر منتظره و یا حتی نگران کننده باشد. اما آنطور که تصور می شود غیر معمول نیست. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت نفخ شکم بعد از نزدیکی در مردان و زنان بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید. 

علت نفخ شکم بعد از نزدیکی 

البته باید خاطر نشان شویم که متأسفانه هیچ راهکار سریعی برای تسکین نفخ شکم وجود ندارد. اما درک بیشتر در مورد آناتومی بدن، ممکن است به شما کمک کند تا کمتر با چنین مشکلی مواجه شوید.

 

رحم رتروورس

یک علت نفخ شکم بعد از نزدیکی در زنان وجود رحم رو به عقب یا رتروورس است. در زنان دارای رحم رو به عقب، رابطه جنسی می تواند باعث حرکت رحم و تماس آن با سایر اندام های اطراف گردد. در نتیجه، فرد ممکن است بعد از رابطه جنسی دچار درد و نفخ شود. شایع ترین علائم رحم رو به عقب یا رتروورس درد در هنگام رابطه جنسی و قاعدگی دردناک است، اما اغلب هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند. برای تایید وجود رحم رترووس، نیاز به مراجعه به پزشک زنان و انجام معاینات لگنی به طور معمول است.

 

چرخه قاعدگی 

شایع ترین علت نفخ شکم بعد از نزدیکی در زنان به دوره های قاعدگی مربوط می شود. هورمون ها می توانند تغییرات زیادی در بدن ایجاد کنند و حتی با پریود شدن هم می توانید متوجه شوید که علت نفخ معده پس از رابطه جنسی ، ممکن است به همین دلیل بوده باشد. اغلب اوقات، زنان قبل و یا در طول دوره قاعدگی دچار نفخ شکم می شوند، بنابراین اگر در آن زمان از ماه مقاربت داشته باشند، احتمالاً نفخ شکم را تجربه خواهند کرد.

 

وجود مشکلات گوارشی 

مسئله جدی تری که می تواند مقصر نفخ شکم باشد، روده است. مشکلات گوارشی به یک اندازه می توانند علت نفخ شکم بعد از نزدیکی در مردان و زنان باشند. اگر سابقه مسائل گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و سوء هاضمه دارید، ممکن است مستعد ابتلا به نفخ شکم پس از مقاربت جنسی باشید. برای تسکین و مدیریت نفخ شکم بعد از رابطه جنسی ممکن است به شما توصیه شود که، از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد نفخ و دل پیچه می شوند مانند حبوبات به ویژه قبل از رابطه جنسی پرهیز کنید. اگر با این وجود هم چنان نفخ شکم را تجربه می کنید، می توانید مصرف زنجبیل را امتحان کنید زیرا ثابت شده که درد معده و نفخ شکم را کاهش می دهد. البته یبوست و نفخ دو دلیل عمده درد معده بعد از رابطه جنسی هستند.

نکته دیگری که بهتر است به آن توجه کنید این است که، در فرآیند انزال خون از روده به سمت آلت تناسلی جریان می یابد، بنابراین باعث اختلال در روند هضم می شود. از طرفی با افزایش سن، فرآیند هضم نیز تضعیف می گردد و می تواند به این فاکتور اضافه شده و یک علت نفخ شکم بعد از نزدیکی در مردان باشد. بهتر است کمی بعد از غذا خوردن از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید. 

 

رابطه جنسی محافظت نشده 

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی تان، احتمال دیگری است که می تواند شما را پس از رابطه جنسی دچار گرفتگی و درد معده کند. اگر مایع منی وارد واژن شود، پروستاگلاندین موجود در مایع منی می تواند باعث انقباض رحم و ایجاد ناراحتی شود.

 

درمان

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، برای نفخ شکمی که ممکن است بعد از رابطه جنسی تجربه کنید، هیچ درمان سریع وجود ندارد. اگر نفخ شکم شما پس از چند ساعت از بین نرفت و یا بصورت تشدید شونده و با علائم دیگری ظاهر شد، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. 

 

منبع

شما می توانید هم اکنون از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان و گوارش ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید