8 علل بروز درد پهلو

0
14,229
علل بروز درد پهلو

آنچه در این مقاله خواهید خواند

بروز درد پهلو

خیلی از افراد ممکن است درد پهلو را تجربه کرده باشند. درد پهلو می تواند نشان دهنده یک بیماری ساده همچون سرماخوردگی، یا ابتلا به بیماری های جدی تر همچون آپاندیسیت، مشکلات کلیوی و مثانه باشد.

این درد ممکن است ناگهان بروز کند و به قدری شدید باشد که فرد نتواند از جای خود بلند شود، و گاهی ممکن است به تدریج شدید شود. این درد معمولاً در قسمت کناری میان تنه و زیر دنده ها احساس شده، و به پایین کمر کشیده می شود.

به طور معمول، درد پهلوی سمت راست و بالای کمر، ناشی از مشکلات پانکراس و کبد است که باعث بروز علائمی همچون درد ناگهانی، ادرار تیره، خستگی، تب و کاهش حرکات روده می شود، اما در بیماری زونا، درد پهلو تنها در یک سمت، چپ یا راست، احساس می شود.

علل بروز درد پهلو

در واقع، علل مختلفی می تواند باعث بروز درد پهلو شود که در ادامه به معرفی رایج ترین علل آن پرداخته شده است:

  • اسپاسم و گرفتگی عضلات

درد پهلوی ناشی از گرفتگی یا آسیب عضلات، یکی از دردهای رایج است. معمولاً این درد در یک طرف ماهیچه آسیب دیده، یا در هر دو طرف بدن و یا در زمان حرکت به عقب یا جلو در پهلو احساس می شود. در واقع، استفاده زیاد از عضلات، پیچ خوردگی یا کشیدگی عضلات، انقباض و اسپاسم عضلات، استرس طولانی مدت و فعالیت بدنی کم می تواند باعث درد پهلوی ناشی از مشکلات عضلانی شود.

  • عفونت ادراری

رشد باکتری ها در دستگاه ادراری همچون مجاری ادراری، مثانه یا کلیه ها، باعث عفونت ادراری و بروز علائمی همچون احساس درد در پهلوها، تکرر ادرار، درد در هنگام دفع ادرار و وجود خون در ادرار می شود.

  • مشکلات کلیوی

کلیه ها بین کمر و زیر دنده ها قرار دارند، به همین دلیل درد ناشی از این اندام، باعث احساس درد در کمر یا پهلو می شود. مشکلات کلیوی مانند: عفونت، سنگ کلیه، خونریزی کلیوی و کلیه ی پلی کیستیک می تواند باعث احساس درد در پهلو شود. به طور معمول این درد در همان سمت کلیه ی مشکل دار احساس می شود، اما در صورتی که هر دو کلیه درگیر بیماری شده باشند، فرد در هر دو پهلو احساس درد می کند.

علل بروز درد پهلو

  • زونا

افراد مسن، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کسانی که قبلاً دچار آبله مرغان شده اند، در صورت مواجهه مجدد با ویروس عامل این بیماری، دچار زونا می شوند. در واقع زونا نوعی عفونت است که با احساس درد و سوزش در یک سمت بدن، و در پهلوی چپ یا راست، آغاز شده و بعد از چند روز تاول ایجاد می شود.

  • مشکلات کبد و لوزالمعده

این دو اندام زیر دنده ها قرار دارند و ابتلا به بیماری هایی همچون سنگ کیسه صفرا و هپاتیت، باعث احساس درد پهلو در یک سمت بدن می شود.

علل بروز درد پهلو

  • آپاندیسیت

التهاب آپاندیس باعث احساس درد در پهلوی راست می شود که در صورت عدم پیگیری و درمان، می تواند باعث عفونت شکم شده و بیمار را با خطر مرگ روبرو کند.

  • مشکلات ستون فقرات

گاهی التهاب، تورم و شکستگی مهره های ستون فقرات و دیسک ها، موجب احساس درد در پهلوها می شوند که معمولاً در یک سمت بدن احساس می شود.

  • بارداری خارج از رحم

در صورتی که تخمک بارور شده، در جایی خارج از رحم، مانند لوله های فالوپ، متصل شود، باعث بروز پهلو درد می شود که در صورت عدم رسیدگی و درمان، می تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

علاوه بر موارد مذکور، ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، کرامپ های قاعدگی، آندومتریوز و عدم تحمل لاکتوز نیز می توانند باعث احساس درد در پهلوها شوند.

درمان درد پهلو

علل بروز درد پهلو

با توجه به اینکه درد پهلو می تواند به علل مختلفی ایجاد شود، جهت درمان، ابتدا باید منشأ درد مشخص شود و سپس درمان آغاز شود، زیرا در برخی موارد مانند درد پهلوی سمت راست، احتمال آپاندیسیت وجود دارد که در صورت به تأخیر انداختن درمان، زندگی بیمار به خطر می افتد. در مواردی که درد پهلو ناشی از گرفتگی عضلات باشد، استراحت کردن، ماساژ دادن، استفاده از کمپرس سرد یا گرم، حمام و مصرف مسکن، می تواند به تسکین درد کمک کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید