علل تغییر رنگ اطراف ناف

0
58,677
180290.jpeg alt_text
180290.jpeg caption

اختلالات پوستی متنوعی در اطراف ناف ممکن است ایجاد شوند و برخی از آنها به علت اختلالات مادرزادی یا اختلالات اکتسابی است. عفونت های پوستی، عفونت‌ها، تومورهای خوش خیم، تومورهای بدخیم و همچنین علائم بیماریهای سیستمیک بدن می توانند در اطراف ناف بروز پیدا کنند.  برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی وجود دارند که ممکن است علائم آنها در اطراف ناف بروز پیدا کند اما معمولاً بیماری اولیه پوستی نیستند. ناهنجاری های مجرای نافی روده ای، ناهنجاری‌های ناف، نقص دیواره شکم، فتق نافی، ایجاد بافت پیوندی بعد از جدا شدن بند ناف، خونریزی ناف از جمله این بیماری ها است. اختلالات اکتسابی شامل التهاب ناف، کمبود و نقص برخی فاکتورهای انعقادی و همچنین وجود برخی بیماری‌های ژنتیکی است.

تیرگی اطراف ناف ناشی از بیماری های پوستی

بیماری های پوستی شامل: حساسیت تماسی به نیکل، درماتوز ایمونوگلوبولین آ و پمفیگوید است.

تیرگی اطراف ناف ناشی از عفونت ها

عفونتها مانند: عفونت ناف یا امفالیت، عفونت های انگلی، عفونت پوستی ناشی از لارو مهاجر، لکه های ناشی از تب حصبه، رد گال و عوارض سیفلیس می توانند باعث تغییر رنگ در اطراف ناف بشود.

تیرگی اطراف ناف ناشی از سرطان

تومورهای خوش خیم مثل اندومتریوز، هر نوع زخم پوستی خوش خیم و تومورهای بدخیم مثل هر نوع سرطان پوست می ‌توانند تغییر رنگ در اطراف ناف ایجاد کنند. اکیموز یا  تیرگی اطراف ناف به نام علامت کولن نشانه یک التهاب پانکراس خونریزی‌دهنده است که بسیار خطرناک است همچنین بارداری نابجا که پاره شده باشد یا هر علت دیگری که باعث خونریزی خلف صفاق شود می تواند این علامت را ایجاد کند و باعث تیرگی و کبود شدن اطراف ناف بشود. آمیلوئیدوز سیستمیک هم می تواند با تیرگی ناف بروز پیدا کند بیماری کرون و گشاد شدن عروق علت افزایش فشار ورید پورت همگی علتی برای رنگ اطراف ناف هستند.

تیرگی اطراف ناف

تشخیص علل تیرگی اطراف ناف

با توجه به تنوع زیاد علل ایجاد تیرگی اطراف ناف تشخیص علت اصلی بسیار ماه می باشد همانطور که مشخص است برخی از علل نیاز به درمان اورژانسی دارند و اگر سریع به درمان رسیدگی نشود فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد مانند زمانی که تغییر رنگ اطراف ناف به علت خونریزی خلف صفاق ایجاد شده است. همچنین زمانی که فرد به علت ابتلا به تومور دچار تغییر رنگ میشود هم بهتر است که سریعتر تشخیص صحیح داده شود تا درمان شروع شود. در مقابل زمانی که تغییر رنگ به علت واکنش های حساسیتی مانند درماتیت های تماسی می باشد درمان زمان طولانی تر و با صبر و آرامش بیشتر قابل انجام است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید