علل خشکی چشم

0
825
462915.jpeg alt_text
462915.jpeg caption

علل خشکی چشم

 

خشکی چشم باعث قرمزی، اشک ریزش و احساس خارش در چشم می شود. این اختلال ممکن است به صورت موقت یا مزمن ایجاد شود و زمانی رخ می‌دهد که غدد اشکی نمی تواند به اندازه کافی اشک تولید کند یا اشک به سرعت تبخیر نمیشود.
خشکی چشم مزمن اگر درمان نشود باعث عوارض زیادی مثل دوبینی و عفونت میشود. برخی افراد با درمان های خانگی یا استفاده از قطره های چشم که بدون نسخه پزشک در داروخانه در دسترس است خود را درمان می کنند.
نکته مهم این است که بدانیم علت ایجاد خشکی چشم چه می باشد، در این صورت می توانید از بروز آن پیشگیری کنید یا آن را درمان کنید.

عوامل مختلفی باعث بروز خشکی چشم می شوند.

 

افزایش سن 

افراد احتمال دارد که با افزایش سن دچار خشکی چشم بشوند و یا با افزایش سن این احتمال افزایش می‌یابد.
در افراد بالاتر از ۵۰ سال تولید اشک کاهش می یابد و به همین علت احتمال بروز خشکی چشم بیشتر می‌شود. مصرف برخی داروها می تواند باعث خشکی چشم بشود.
اشک از چربی آب و موکوس تشکیل شده است. داروهایی که هر کدام از این مواد را کم می‌کنند می‌توانند باعث خشکی چشم به طور مزمن بشوند از جمله آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی‌ها ،ادرار آورها، مسدود کننده‌های گیرنده بتا که برای درمان فشار خون استفاده می شوند.

 

استفاده از کامپیوتر 

برخی افراد مدت ها ی طولانی پای کامپیوتر هستند  و به کامپیوتر خیره می مانند که باعث بروز سردرد های عصبی هم می شود.
علاوه بر این، پلک زدن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تولید اشک هم کم می شود و چشم خشک می شود.

 

 

علل خشکی چشم

 

یائسگی

هورمون ها هم نقش مهمی در خشکی چشم دارند. برخی افراد طی بارداری یائسگی یا استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری دچار خشکی چشم می شوند. این هورمون ها در تولید اشک نقش دارند و به همین علت عدم تعادل در تولید آن می‌تواند تولید اشک را کاهش دهد.

 

کمبود ویتامین آ

 ویتامین آ در سلامت چشم ها نقش دارد. مصرف غذاهای غنی از ویتامین آ از جمله تخم مرغ، هویج، ماهی، اسفناج، بروکلی و فلفل، در تامین ویتامین آ موثر هستند. رژیم غذایی که ویتامین آ کافی را تامین نکند منجر به خشکی چشم می‌شود. همچنین می‌تواند باعث علائم دیگر بینایی مثل تاری دید در شب هم بشود. عوامل دیگری مانند سندروم شوگرن، اختلالات خود ایمنی، دیابت لوپوس، آرتریت، بیماری بلفاریت، حساسیت کم آبی بدن، زندگی در مناطق خشک که رطوبت کم دارند، سیگار کشیدن و استفاده از لنزهای تماسی در بروز خشکی چشم نقش دارند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید