علل سردرد صبحگاهی و راهکار های درمان

0
938
452662.jpeg alt_text
452662.jpeg caption

برخی از افراد ممکن است بعد از بیدار شدن از یک خواب، سردرد صبحگاهی را تجربه کنند. حتی اگر یک خواب خوب شبانه داشته باشید مسلما یک سردرد صبحگاهی می تواند تجربه آن خواب را با ناراحتی همراه سازد. بنابراین دانستن علل ایجاد کننده این سردرد ها می تواند از بروز مجدد آن جلوگیری کرده و یا در صورت وجود مشکلات حاد زمینه ای، شرایط درمان فوری را برای آنها به وجود بیاورد.

علل سردرد صبحگاهی

علی رغم این که برخی از مشکلات زمینه ای می توانند باعث به وجود آمدن این سردرد ها شوند، با این حال مشکلات خواب و کیفیت آن نیز قادرند در بروز این سردرد ها تاثیر گذار باشند. برخی از علل رایج برای ابتلا به سردرد صبحگاهی عبارتند از:

 

آپنه خواب

وقفه های تنفسی در هنگام خواب که با اصطلاح عامیانه خروپف نیز شناخته می شود می تواند بر میزان اکسیژن دریافت شده توسط سلول های مغزی تاثیر بگذارد. اغلب افراد متوجه بروز این وقفه های تنفسی در هنگام خواب شبانه خود نمی شوند، بنابراین به این افراد توصیه می شود که کیفیت خواب شبانه را با معیارهایی مانند میزان خواب آلودگی در طی روز، تعریق شبانه و بیدار شدن مداوم در طی شب مورد بررسی قرار دهند.

 

اضطراب

وجود استرس و اضطراب که می تواند به دلایل محیطی و یا بیماری های زمینه ای مانند افسردگی رخ دهد احتمال بروز سردرد صبحگاهی را دو چندان می کند.

 

مصرف بیش از اندازه برخی از داروها

مصرف بیش از اندازه برخی از داروهای مربوط به افسردگی و برطرف نمودن اضطراب و حتی مصرف مقادیر بالایی از  نوشیدنی های الکلی به عنوان یکی از دلایل برجسته برای ایجاد این نوع از سردرد به شمار می رود.

 

دندان قروچه

بسیاری از افراد مبتلا به دندان قروچه ممکن است علاوه بر مشکلات دندانی و مربوط به فک، دچار سردرد صبحگاهی شوند. 

 

سینوزیت

التهاب در ناحیه سینوس های پشت چشم و بینی می تواند به ایجاد دردهای ناراحت کننده صبحگاهی بیانجامد.

 

فشار خون بالا

این سردرد می تواند یک نشانه هشدار دهنده برای ابتلای فرد به یک بیماری خاموش یا فشار خون بالا باشد. از آن جایی که فشار خون بالا خون به دلایل مشکلات قلبی و یا سایر مشکلات سلامتی می باشد بنابراین نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

 

بیماری های مغزی

برخی از مشکلات مربوط به سیستم مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، تومورهایی مغزی و ضربه به مغز می تواند به ایجاد این درد ختم شود. 

 

درمان سر درد صبحگاهی

 

سر درد صبحگاهی

 

همان طور که گفته شد دلایل بسیاری برای ابتلا به این سردرد وجود دارد ولی این بدان معنا نیست که همه افراد نیازمند اقدامات پزشکی گسترده ای می باشند، چرا که در اکثر موارد به خودی خود این دردها بهبود می یابند. در هنگام بروز سردرد صبحگاهی بهتر است به این نکات توجه کنید:
•    آیا این سردرد ها عود شونده هستند و شما اکثر روزها آن را تجربه می کنید.
•    آیا این سردردها به صورت ناگهانی ایجاد می شوند و با علائم دیگری مانند گرفتگی گردن همراه هستند.
•    علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ به دنبال این سردرد ایجاد می شود.
•    علائم بینایی مانند دو بینی، گیجی یا ضعف همراه با سردرد صبحگاهی وجود دارند یا نه.
 در صورتی که هر یک از این علائم در فرد احساس شود بهتر است فرد توسط یک پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید