علل و درمان خونمردگی های زیر ناخن

1
59,272
452886.jpeg alt_text
452886.jpeg caption

هماتوم یا خونمردگی زیر ناخن به دلیل جمع شدن لکه خون زیر ناخن ایجاد می شود. عواملی مانند ضربه و فشار به ناخن یا ابتلا به بیماری های زمینه ای و مصرف داروهای خاص و … می تواند سبب ایجاد خون مردگی زیر ناخن شود. در ادامه به بررسی علل خونمردگی زیر ناخن پرداخته شده است.

علت خون مردگی زیر ناخن

90 درصد مواقع، خونمردگی زیر ناخن، به دلیل ضرب دیدگی ناخن و برخورد جسم سخت با انگشتان یا افتادن جسم سنگین روی انگشتان ایجاد می شود که در این حالت خونریزی شبیه به کبودی است. البته برخی بیماری های زمینه ای مرتبط با انعقاد خون مانند: بیماری های کبدی (سیروز کبدی)، میکرو آمبولی زیر ناخن که موجب تخریب مویرگهای ناخن می شود، کمبود ویتامین c یا اسکوربیت، التهاب و عفونت دریچه قلب (آندوکاردیت قلب)، ملانوم (خطرناک ترین نوع سرطان پوست)، تزریق مواد مخدر و برخی داروهای رقیق کننده خون، پیاده روی طولانی با کفش های تنگ، نیز می توانند سبب بروز این مشکل و به صورت ویژه تغییر رنگ ناخن پا شوند.

درمان خون مردگی زیر ناخن

بنابراین، برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید علل زمینه ای درمان شود یا جلوی آنها گرفته شود؛ برای مثال: استفاده از کفشهای مناسب و اندازه، درمان بیماری های کبدی یا قلبی مرتبط با این عارضه، جلوگیری از ورود ضربه یا فشار به انگشتان و کوتاه کردن درست ناخن ها می تواند در درمان یا پیشگیری از این مشکل مؤثر باشد. معمولاً یک تا دو روز بعد از ضربه دیدن انگشت، طول می کشد تا خونریزی و به دنبال آن کبودی و خونمردگی زیر ناخن ایجاد شود. برای بررسی علل ایجاد خونمردگی لازم است آزمایش خون، عکس برداری از محل خونمردگی، معاینه بدن و بررسی سیستم گردش خون، بررسی کبد و داروهای مصرفی، بررسی و چکاب قلب انجام شود. قدم اول برای درمان خونمردگی زیر ناخن، استفاده از راههای درمان خانگی است. در زیر به درمانهای خانگی مؤثر در این زمینه اشاره می شود:

استفاده از یخ یا کمپرس سرد

یکی از روشهای مناسب و مؤثر برای کاهش درد، استفاده از کمپرس سرد یا نخ به مدت چند دقیقه در محل آسیب دیده است.

استفاده از ژل آلوئه ورا

ماساژ ناخن آسیب دیده با ژل آلوئه ورا در طول روز، به دلیل داشتن ترکیبات ضدالتهابی، برای درمان کبودی و ورم ناخن ها مفید است.

استفاده از ضماد زرد چوبه: استفاده از زردچوبه برای درمان خونمردگی های زیر ناخن و قسمتهای دیگر بدن، به دلیل داشتن ترکیبات خاص، در گذشته معمول بوده است.

استفاده از ژل آرنیکا

ژل گیاه آرنیکا، به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، سبب تسریع درمان و کاهش درد نواحی آسیب دیده می شود و ماساژ ناخن آسیب دیده با این ژل، یکی از درمان های عالی برای درمان خونمردگی زیر ناخن است.

استفاده از روغن‌های گیاهی

یکی دیگر از درمانهای خانگی مؤثر در درمان و بهبود خونمردگی زیر ناخن، ماساژ با روغنهای گیاهی است. روغن های گیاهی مؤثر در این زمینه شامل: روغن بابوبه، نعناع، خردل، اسطوخودوس و درخت چای می باشد. چرب کردن ناخن آسیب دیده با این روغن ها، و بستن با پارچه گرم و تمیز، سبب کاهش درد، تورم و کبودی ناشی از خونمردگی می شوند. البته زمانی که آسیب زیاد بود و درمانهای خانگی مؤثر نبود، یا زمانی که فرد دچار درد، التهاب و خون ریزی شدید بود، یا زمانیکه خونمردگی زیر ناخن ناگهانی و بدون علت خاصی بروز پیدا کرد، و یا زمانی که از محل آسیب دیده آب خارج شد، لازم است که حتماً به پزشک مراجعه شود. در صورتی که خونمردگی با درد شدید همراه باشد پزشک با سوراخ کردن قسمتی از ناخن، خون زیرناخن را بیرون می کشد و در صورتی که درد گسترده باشد، کل ناخن را برمی دارد. در صورتی که خونمردگی یا کبودی ناشی از عفونت قارچی باشد، ممکن است به نواحی اطراف نیز سرایت پیدا کند، به همین دلیل لازم است هر چه سریع تر روند درمان با مراجعه به پزشک آغاز شود. عدم درمان این عارضه، سبب بروز مشکلاتی مانند تغییر شکل و رنگ ناخن و درد مزمن در ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.
Rate this post

یک دیدگاه

  1. سلام. بيش از يك‌سال و نيم است كه ناخن انگشت كوچك پايم به طور كامل با خون مردگي رشد مي‌كند و دردناك هم است. در بن ناخن هم به نظر مي‌آيد كبودي وجود دارد. راستش با متوني كه خواندم و تصاويري كه ديده‌ام تمايلي به جراحي ندارد (به خصوص كه مراقبت‌هاي بعد از آن برايم دشوار است)
    سؤالم اين است كه آيا امكان بستن رگ با ليزر وجود دارد تا اين رشد همراه با خون‌مردگي متوقف شود؟ اگر خير، چه پيشنهاد مي‌دهيد؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید