عوارض جسمانی بیماری های روانی

0
743
622408.jpeg alt_text
622408.jpeg caption

افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند اگر برایشان تشخیص بیماری جسمانی دیگری داده شود، ممکن است باعث نگرانی شان شود.
اما تحقیقات اخیر نشان داده است که  تشخیص دو بیماری همزمان تصادفی نیست.

ارتباط بین بیماری های روانی و جسمانی

محققان در حال حاضر در حال پیدا کردن ارتباط بین بیماری های روانی و جسمانی هستند.
پزشکان عقیده دارند ارتباطی بین وضعیت روانی و سلامت جسمانی افراد وجود دارد. افراد افسرده بیشتر احتمال دارد که دارو مصرف کنند یا شیوه زندگی سالم نداشته باشند. به عنوان مثال: این افراد ممکن است دچار درد شوند و اختلال عملکرد برایشان ایجاد شود که باعث اختلال بیشتر روانی هم می شود.
محققان دریافتند افرادی که دچار بیماری پسوریازیس هستند اگر دچار افسردگی هم باشند، ۳۷ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار آرتریت، پسوریازیس و تب شوند. این عارضه شامل التهاب اطراف مفاصل می باشد که در افرادی که افسردگی دارند شایع تر است.

عوارض جسمانی ناشی از بیماری های روانی

پیشنهاد مطالعه : انواع اختلالات روانی

عوارض جسمانی افسردگی

تحقیقات قبلی ارتباط بین افسردگی و افزایش احتمال بروز سکته مغزی، دیابت و آرتریت روماتوئید را نشان داده است.
همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، خلق افسرده که شامل علائم اضطراب و خستگی هم می شود، ارتباط قوی با بیماری‌های قلبی دارد و ریسک فاکتور قوی مانند افزایش چربی و چاقی محسوب می شود.
سایر بیماری های روانی شامل اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی هم با افزایش احتمال اختلالات جسمانی گزارش شدند.
البته شایان ذکر است که در صورت درمان اختلال روانی مانند افسردگی و اختلالات دیگر روانی، علائم جسمانی هم کاهش می یابند و احتمال خطر ابتلا در آینده هم کم میشود.
مطالعات جدیدتر، برای درک بهتر و پاسخ التهابی بدن ممکن است بتواند به درمان و همچنین روش‌های پیشگیری از بسیاری از بیماری ها چه بیماری های جسمانی چه بیماری های روانی کمک کند.
محققین همچنین در حال حاضر تحقیق درباره عوامل ضد التهابی را آغاز کرده‌اند تا ببینند که آیا می‌تواند در درمان هر دو گروه بیماری ها یعنی بیماری‌های جسمانی و روانی موثر باشند یا خیر.
به گفته محققین، مصرف داروهای استاتین که پایین آورنده کلسترول می باشند احتمال ابتلا به افسردگی را کم کرده و همچنین مصرف داروهای ضد افسردگی با کاهش احتمال عوارض قلبی عروقی همراه بوده است.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری ‌افسردگی ‌یا اضطراب هم مانند سایر بیماری ها نیاز به درمان به موقع کامل دارند. در صورتی که فرد دچار خستگی مفرط و احساس پوچی، اضطراب، اختلال خواب یا حملات هراس می باشد، توصیه می شود که با پزشک زودتر مشورت کند و از مصرف کردن دارو ها به همراه مشاوره دوری نکند. اگر بیماری‌های اعصاب و روان سریع‌تر درمان شوند، می‌توان جلوی عوارض جسمانی و بروز بیماری های قلبی عروقی، متابولیسمی، چاقی و افزایش یا کاهش هورمون ها و آنزیم های بدن را گرفت.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید