عوارض و خطرات مرگ مبتلایان به دیابت

0
774
305640.jpeg alt_text
305640.jpeg caption

به افزایش سطح قند خون، هیمر گلایسمی گفته میشود. در صورتی که این افزایش قند خون به صودت پایدار بالا باشد، به آن بیماری دیابت گفته میشود.

دیابت شایعترین بیماری متابولیک

دیابت شایعترین بیماری متابولیک در سرتاسر جهان هست. بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک، بیش از چهارصد ملیون نفر در سال ۲۰۱۷ مبتلا به دیابت بود اند که تخمین زده شده این روند روبه افرایش می باشد.

شیوع دیابت در ایران

 

خطر مرگ مبتلایان به دیابت

دیابت در ایران هم شیوعی در حدود ۳ درصد دارد. سالانه تعداد افراد زیادی در سرتاسر جهان به علت عوارض ناشی از دیابت جان خود را از دست می دهند. مطالعات انجام شده در طی سالیان طولانی، بیانگر نقش ژنتیک در ابتلا به این بیماری هستند. به طوری که  افرادی که سابقه یک فرد دیابتی در خانواده خود دارند، با احتمال بیشتری به دیابت مبتلا می شوند. چاقی، ابتلا به چربی بالا و پرفشاری خون، مصرف سیگار و الکل، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مصرف داروهایی از جمله استرویید ها و داروهای دیورتیک از جمله علل محیطی ابتلا به دیابت هستند.

انواع دیابت شیرین

به طور کلی دیابت شیرین، به سه دسته تقسیم میشود.

دسته اول تیپ یک دیابت می باشد.

که عمدتا در کودکان و نوجوانان شروع می شود. در این نوع دیابت سلولهای تولید کننده انسولین در پانکراس، توسط سیستم ایمنی مورد هدف و تخریب قرار میگیرند. به دنبال این کاهش سطح انسولین، قند خون به کبد و سلولهای بدن منتقل نمیشود. در این افراد سطح انسولین خون پایین و سطح قند بالا هست.

دومین دسته دیابت تیپ دو هست.

در این افراد سلولهای بدن نسبت به انسولین مقاوم هستند و به دنبال تحریک گیرنده این سلولها توسط انسولین، قند وارد آنها نمیشود. پانکراس هم به منظور افزایش اثر انسولین، تولید آن را افزایش می دهد. این افراد به طور همزمان قند خون و سطح انسولین بالا دارند.

سومین دسته، دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولا در اواخر سه ماهه دوم بارداری برور پیدا میکند که ناشی از مقاومت به انسولین بوده و میتواند سب بروز مشکلات متعدد در جنین از جمله زایمان زودرس و.. بشود.

تشخیص دیابت

به واسطه چک قند خون ناشتا انجام می شود. در صورتی که فرد دو مرتبه قند خون ناشتا بالای ۱۲۶ داشته باشد، مبتلا به دیابت می باشد. در تعریف دیابت بارداری قند خون صبحگاهی بالای ۹۲، دیابت محسوب می شود.

شایعترین علامت بارداری

شایعترین علامت بارداری، بی علامتی هست. به این معنی که اکثر مبتلایان به دیابت از نظر بالینی علامتی نداشته و از بیماری خود آگاه نیستند. افراد مبتلا به دیابت عمدتا از پرنوشی، پر ادراری، خستگی مزمن، دهیدراتاسیون و.. می باشد.

عوارض مزمن دیابت

عوارض مزمن دیابت بیشتر به دنبال تاثیر آن بر عروق می باشد‌ و به دشته عوارض میکرو واسکولار (عروق کوچک)و ماکرو واسکولار (عروق بزرگتر) تقسیم می شوند. حدود ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت، دچار نفرو پاتی دیابتی (آسیب کلیوی ناشی از آسیب نفرون های کلیه به دنبال دیابت) را تجربه میکنند. مویرگهای ساختار کلیه در این اختلال تخریب شده و پروتیین را  در ادراردفع میکنند. در صورتی که دیابت همراه با پرفشاری خون، بیماری زمینه ای کلیه و مصرف سیگار باشد، احتمال دفع پروتیین بیشتر هست. دیابت از طریق تخریب عروق ریز شبکیه چشم، میتوانند سبب کم بینایی یا نابینایی شوند. شایعترین علت نابینایی ثانویه، دیابت می باشد. دیابت می تواتد عروق مغزی را تحت تاثیر قرار دهد و قند بالا ایجاد التهاب در آنها میکند. این التهاب امکان لخته شدن خون در عروق مغزی و انسداد به دنبال لخته را بالا میبرد. به دنبال انسداد عروق، خون رسانی به قسمتی از مغز متوقف شده و دچار هیپوکسی و نکروز می شود. به مجموع بروز این اتفاقات، سکته مغزی گفته می شود. چاقی، پرفشاری خون، مصرف سیگار و الکل از جمله عواملی هستند که سکته مغزی به دنبال ابتلا به دیابت را تسریع می کنند. افرادی که دچار سکته های مغزی شده اند، متناسب با قسمتی از مغز که آسیب دیده است، علائم مختلفی از جمله پلژی (فلج شدن)، دوبینی، فراموشی، کاهش سطح هوشیاری، کوما و در نهایت مرگ را تجربه کنند.

ریسک های مبتلایان به دیابت

 

خطرات مرگ مبتلایان به دیابت

دیابت ریسک سوته های مغزی را میتواند تا دو برابر افرایش دهد. افراد دیابتی دردهای نوروپاتیک و احساس گز گز شدن و.. دارند. این نوع دردها معمولا به علت تحریکات عصبی بروز پیدا میکند. از عوارض ماکرو واسکولار دیابت میتوان به التهاب عروق کرونر و بیماری های آن اشاره کرد که زمینه ساز سکته های قلبی هستند. تنظیم قند خون میتواند عوارض دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید