فرق تومور با سرطان چیست؟

0
6,757
319715.jpeg alt_text
319715.jpeg caption

معمولا اکثر افراد بر این باورند که واژه تومور با سرطان هر دو به یک مفهوم می باشند و بیماری دردناکی هستند که روند درمان سختی و یا حتی بدون درمانی را برای بیمار در پی دارند. اما در مورد برخی از تفاوت های این دو وضعیت بهتر است به برخی نکات زیر توجه کنید:

 

تومور چیست و چگونه ایجاد می شود؟

با این که در هر دو حالت تومور و سرطان با رشد بیش از اندازه سلول ها مواجه هستیم ولی در تومورها این رشد به بافت های توپر موجود در بدن محدود می شود در حالی که سرطان می تواند رشد غیر طبیعی را در سلول های قرمز و سفید خونی که جزو سلول های در گردش خون به حساب می آیند، در پی داشته باشند. تومورها می توانند به دو حالت خوش خیم و بدخیم متمایز گردند که در حالت بدخیم این سلول های سرطانی از مبداء اولیه خود در اندام می توانند به سایر نقاط بدن مهاجرت کنند. البته خاصیت متاستاز و تهاجمی بودن در اکثر انواع سرطان وجود دارد.

 

انواع سرطان

سرطان برحسب منطقه درگیر کننده نام های مختلفی به خود می گیرد. به عنوان مثال اکثر افراد تفاوت کارسینوما و سرطان را عنوان می کنند. به طور کلی می توان گفت که:

کارسینوما به سرطانی اطلاق می شود که در آن پوست و لایه های پوشاننده بافت های بدن درگیر می شوند.  سارکوما، شامل سرطان هایی است که در آن اجزای بافت همبند بدن درگیر می شوند که این بافت ها در مناطقی مانند استخوان ها، عضلات، غضروف ها و رگ های خونی وجود دارند. لنفوما و میلوما، سرطان های سلول های سفید خونی می باشد. لوسمی، سرطان سلول های قرمز خونی می باشد. سرطان های لنفوما، میلوما و لوسمی با درگیری سلول های مغز استخوان همراه می باشد زیرا محل ساخت و تکامل سلول های قرمز و سفید خون در مغز استخوان می باشد.  

 

تفاوت درمان تومور با سرطان

یکی از روش های درمانی معمول که برای درمان تومور استفاده می شود جراحی برداشتن تومور می باشد که در اکثر مواقع نیز گزینه بسیار مناسبی بوده و این بیماری به طور کامل از بین می رود. اما آن چه که در مورد سرطان ها حائز اهمیت است این است که احتمال طولانی بودن دوره درمانی در آن ها وجود دارد و معمولا گزینه های مختلف درمانی مانند شیمی درمانی، پرتو درمانی و ایمونوتراپی در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد علت ایجاد کننده این دو باید گفت که تفاوت چندانی مابین تومور با سرطان وجود ندارد و دلایل یکسانی به این تقسیم نابرابر سلولی دامن می زنند مانند قرار گیری در معرض مواد مضرر، عفونت های ویروسی و باکتریایی و دخانیات. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص سرطان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید