آیا فشار بالا با صدای زنگ گوش همراه است؟

0
20,322
فشار بالا و زنگ گوش

در ابتدا باید بگوییم اگر مبتلا به فشار خون بالا و هم چنین صدای زنگ زدن گوش باشید، احتمالا این دو علائم شما با هم مرتبط خواهند بود. صدای نویز گوش به درک صداهایی در گوش می پردازد که نشات گرفته از محیط خارجی نبوده و ممکن است مانند صدای سوت کشیدن، ضربان قلب یا زنگ زدن به نظر برسند. اما آیا ارتباطی بین فشار خون بالا با صدای زنگ زدن گوش وجود دارد؟

زنگ زدن گوش

اکثر صداهای وزوز گوش توسط افراد دیگر قابل شنیدن نیستند که به این حالت وزوز گوش ذهنی می گویند. به ندرت، افراد دیگر قادر به شنیدن صدای وزوز گوش شما خواهند بود. زمانی که این اتفاق بیافتد، به آن وزوز گوش عینی گفته می شود.

فشار خون بالا

فشار خون نیروی فشار مربوط به خون است که به دیواره رگ های خونی شما وارد می آید. عدد بالا نشان دهنده فشار سیستولیک است، فشاری که قلب شما در هنگام تپش دارد. عدد پایینی نشان دهنده فشار خون دیاستولیک بوده که این فشار نشان دهنده استراحت قلب بین ضربان ها است. فشار خون بالا به عنوان فشار سیستولیک بیش از 130 یا فشار دیاستولیک بیش از 80 تعریف می شود.

تاثیر فشار خون بر گوش

فشار خون بالا یا پایین می تواند باعث تغییر در ویسکوزیته یا غلظت خون شما شود. ویسکوزیته خون شما میزان غلظت و چسبندگی خون شما را نشان می دهد. این ویژگی حاکی از چگونگی جریان یافتن خون در رگ های خونی شما خواهد بود.

افزایش ویسکوزیته خون که گاهی اوقات با فشار خون بالا همراه است می تواند به این معنی باشد که خون کمتری از طریق مویرگ های تأمین کننده در ساختار داخلی گوش شما جریان می یابد و در نتیجه اکسیژن کمتری به این قسمت از گوش شما می رسد. با گذشت زمان، این شرایط می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در شنوایی شما و کاهش شنوایی شود.

بین فشار بالا با زنگ گوش سه ارتباط اصلی بالقوه وجود دارد:

  • داروهای مصرفی برای درمان فشار خون بالا
  • استرس و اضطراب
  • مشکلات گردش خون، منجر به فشار خون بالا می شود

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب به طور گسترده ای به عنوان عامل فشار بالا با زنگ گوش شناخته می شوند. در شرایط استرس زا، بدن هورمون هایی تولید می کند که فشار خون را افزایش می دهند. در مورد صدای زنگ گوش، استرس ممکن است در سیستم عصبی شنوایی تداخل ایجاد کند.

افراد مبتلا به اضطراب بیشتر مستعد ابتلا به سوت کشیدن گوش خود هستند، بنابراین این شرایط باعث می شود تا ادراک صداها در آنها قوی تر شود. به عنوان بخشی از درمان صدای زنگ زدن گوش، بیماران تشویق می شوند که با صدا درمانی حواس خود را پرت کنند. با گذشت زمان، اتصالات عصبی ضعیف می شود به طوری که درک صدای زنگ زدن گوش کاهش می یابد.

از طرفی وزوز گوش ممکن است به عامل استرس زایی تبدیل شود که به ایجاد فشار خون بالا دامن می زند. برخی از مبتلایان ممکن است از درمان های رفتاری شناختی که به آنها در درک وزوز گوش خود و به دست آوردن احساس کنترل بر علائم شان کمک می کند، سود ببرند.

کسانی که دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند بیشتر در معرض خطر وزوز گوش شدید قرار دارند. بنابراین، برای این گروه از بیماران، درمان های مناسب PTSD ضروری خواهد بود.

داروهای فشار بالا و صدای زنگ گوش

داروهای اصلی احتمالی ایجاد کننده صدای زنگ گوش که برای فشار خون بالا تجویز می شوند دیورتیک های حلقه ای هستند. با این حال، دیورتیک های حلقه ای معمولاً فقط در دوزهای بالا باعث وزوز گوش می شوند. دوزهای کم تا متوسط برای درمان فشار خون بالا نباید باعث زنگ گوش شوند.

برخی از افراد برای کنترل فشار خون و جلوگیری از حملات قلبی از آسپرین استفاده می کنند، که یک داروی رقیق کننده خون است. آسپرین در دوزهای بسیار بالا می تواند باعث زنگ گوش موقت شود. به طور کلی، تجویز روزانه آسپرین شامل دوزهای پایینی است که به مقدار مورد نیاز برای تحریک زنگ گوش نمی رسد. با این حال، برخی از افراد ممکن است نسبت به مصرف داروها حساس تر باشند.

اختلال عملکرد سیستم گردش خون

گوش داخلی برای عملکرد صحیح به خون تأمین شده توسط سیستم عروق متکی است. اگر این خون رسانی به درستی عمل نکند، گوش داخلی با گذشت زمان می تواند در معرض آسیب قرار بگیرد. بنابراین، همان مشکلات گردش خون که منجر به فشار خون بالا می شود، می تواند به ایجاد صدای زنگ گوش نیز دامن بزند.

وزوز گوش که به صورت صدای ضربان در گوش به نظر می رسد، صدای ضربان قلبی است که به طور خاص به یک مشکل عروقی اشاره می کند. افراد مبتلا به صدای گوش ضربان دار بایستی تحت ارزیابی دقیق پزشکی قرار بگیرند.

درمان زنگ گوش ناشی از فشار بالا

اگر به سبک زندگی کمک کننده به فشار خون بالا رعایت شود، احتمالاً کاهش وزوز گوش نیز به دنبال آن تجربه خواهید شد. برخی از استراتژی هایی که می توانند در زمینه به شما کمک کنند عبارتند از:

  • استفاده از درمان های کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی
  • داشتن ورزش منظم
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • به حداقل رساندن مصرف کافئین روزانه
  • کمک گرفتن از جلسات مشاوره ای برای کاهش استرس و اضطراب
  • ترک کردن سیگار
  • کاهش مصرف نمک رژیم غذایی
  • مصرف هرگونه دارویی که طبق دستور پزشک تجویز شده است

منبع

اگر بصورت مداوم چنین شرایطی را تجربه می کنید، می توانید برای خلاصی از آن با متخصصین قلب و عروق طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید