فواید شگفت انگیز درمانی گیلاس

0
1,560
563327.jpeg alt_text
563327.jpeg caption

گیلاس یکی از میوه های محبوب فصل تابستان و سرشار از املاح معدنی، آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر است. دو نوع گیلاس ترش و شیرین وجود دارد که رنگ آنها زرد تا سیاه و سفید قرمز می تواند باشد. این میوه دارای خواص زیادی است اما خوردن آن برای کودکان زیر 3 سال توصیه نمی شود؛ زیرا گیلاس در کودکان به دلیل تأثیر سوء بر سیستم گوارش، سبب اسهال می شود. در ادامه به معرفی فواید گیلاس پرداخته شده است:

فواید گیلاس برای پوست 

آب  گیلاس یک روشن کننده طبیعی برای پوست بدن و صورت است و به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین چین و چروک و لکه های پوستی را رفع کرده و سبب جوان سازی پوست می شود. این میوه به دلیل داشتن ویتامین A برای درمان جوش و آکنه صورت مفید است و با حذف سموم از خون باعث درمان جوش صورت می شود. علاوه بر این، گیلاس با پاکسازی پوست صورت از سلول های مرده، پوست را صاف و نرم می کند. 

فواید گیلاس برای مو

گیلاس به دلیل دارا بودن آنتوسیانین و بتاکاروتن، مانع ریزش مو و موخوره می شود. همچنین ویتامین B موجود در آن، سبب بهبود گردش خون در پوست سر و کمک به رشد مو می شود.

فواید دارویی و درمانی گیلاس برای بدن

این میوه حاوی ویتامین C، ویتامین B، ویتامین K، پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم است. که تمام این مواد برای بدن مفید هستند. برای مثال ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست لازم است؛ پتاسیم برای فرایندهای حیاتی بدن مثل انقباض عضلانی، عملکرد عصبی و … لازم است و فیبر موجود در گیلاس به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. 

غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی

این میوه حاوی رنگدانه های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن و ویتامین C است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در این میوه، با استرس اکسیداتیو که با بیماری هایی مانند پیری زودرس در ارتباط است، مقابله می کند. همچنین، در این میوه ترکیبات ضدالتهابی به نام پلی فنول وجود دارد که سبب مبارزه با آسیب سلولی، کاهش التهاب و بهبود سلامتی بدن می شود. همچنین در برابر بیماری های قلبی، دیابت، ضعف ذهنی و برخی از سرطان ها از بدن محافظت می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته این ترکیبات به کاهش درد عضلانی، آسیب و التهاب ناشی از تمرین های ورزشی کمک می کند و در بین انواع گیلاس ها، آب گیلاس ترش برای ورزشکاران مناسب تر است، زیرا باعث تسریع بهبود عضلات و کاهش درد عضلانی شده و به ورزشکاران برای بازیابی قدرتشان کمک می کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

گیلاس به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و سایر مواد مغذی، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف زیاد پلی فنول ها (آنتوسیانین، فلاونول، کاتچین) با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.

درمان آرتروز و نقرس

این میوه به دلیل خاصیت ضدالتهابی قوی خود، علائم آرتروز و نقرس را کاهش می دهد. آرتروز به دلیل ترشح اسید اوریک در بدن ایجاد می شود که سبب تورم شدید، التهاب و درد مفاصل می شود، مصرف گیلاس سطح اسید اوریک را کاهش داده و برای فرد مبتلا مفید است.

درمان بی خوابی

این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای هورمون ملاتونین، که مسئول تنظیم چرخة خواب و بیداری در بدن است، سبب بهبود کیفیت خواب می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف این میوه سبب افزایش مدت و کیفیت خواب می شود.

لاغری و کاهش وزن

این میوه کالری کمی دارد و حاوی مقادیر زیادی آب است. فیبر موجود در آن با کاهش اشتها، از پرخوری جلوگیری کرده و سبب کاهش وزن می شود. علاوه بر این، ویتامین B، تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین B6 موجود در آن سبب افزایش متابولیسم بدن و کمک به کاهش وزن می شود.

میگرن

مصرف این میوه به دلیل داشتن آنتوسیانین و بیوفلاونوئید سبب کاهش التهاب و کمک به درمان سردردهای ناشی از میگرن می شود.

درمان کم خونی

مصرف منظم گیلاس قرمز یا سیاه به دلیل داشتن مقادیر بالای آهن، سبب کمک به درمان کم خونی می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید