فواید و عوارض پستونک

0
3,195
637568.jpeg alt_text
637568.jpeg caption

بیقراری و گریه های شیرخواران در صورت تکرار منجر به ایجاد ناراحتی و گاهی اضطراب در والدین می شود و والدین از روش های مختلفی برای خواباندن کودک استفاده می کنند. پستونک یکی از وسایل اصلی در کیف نگهداری شیرخواران محسوب میشود که بسیاری از والدین برای آرام نگه داشتن کودک خود از ان استفاده میکنند.

علت آرام شدن کودک با استفاده از پستونک

مکیدن پستانک یک فعالیت عادتی است که باعث ایجاد احساس آرامش در کودک می گردد. نوزادان متولد شده میل زیادی به مکیدن دارند و مکیدن پستانک همچون مکیدن انگشتان به کودک احساس ارامش می دهد. این سوال همیشه برای والدین مطرح است که ایا مکیدن پستانک برای کودکان عوارضی دارد ؟

فواید پستونک

 

فواید پستونک

گاهی اوقات استفاده از پستانک در آرام کردن موقت کودک و به خواب رفتن انها کمک میکند. طبق برخی مطالعات استفاده از پستانک حتی ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزادان را کاهش می دهد ولی استفاده طولانی مدت و همیشگی ان عوارضی را در پی خواهد داشت که شامل موارد زیر است :

اگر استفاده از پستانک طولانی مدت ادامه پیدا کند می تواند باعث تغییر شکل فک، دهان و دندان های کودک شود و ممکن است موجب بروز ناهنجاری دندانی گردد.  یکی دیگر از اثرات استفاده از پستونک بروز درد گوش و عفونت گوش میانی است. گرچه ترک عادت مکیدن پستانک از مکیدن انگشت راحت تر و سریعتر است ولی استفاده طولانی مدت از پستانک بخصوص هنگام خواب می تواند منجر به ایجاد وابستگی در کودک گردد. بهتر است قبل از سن 3 ماهگی از پستانک استفاده نشود زیرا تولید شیر توسط سینه مادر کاهش پیدا میکند و میتواند موجب اختلال در تغدیه کودک و نیاز به استفاده از شیرخشک شود. هرچه شیرخوار از سینه مادر بیشتر شیر بخورد ، تولید شیر توسط سینه ها بیشتر می شود. بهتر است تا زمانی که تولید شیر توسط سینه مادر ناکافی است از پستانک استفاده نشود . همچنین در زمان گرسنگی بهتر است از پستانک استفاده نشود زیرا موجب کاهش اشتها و اختلال در تغذیه کودک می شود.

نکات :

حتما قبل از استفاده پستانک را تمیز کنید، زیرا احتمال الودگی های دهانی و گاهی بروز الرژی را افزایش می دهد.  قبل از هر بار مصرف مطمین شوید که پستونک خراب نشده یا شکستگی نداشته باشد و درصورت خرابی حتما جایگزین گردد. هر قطعه ی کوچکی ممکن است موجب انسداد راه هوایی کودک شود. هرگز در تمام طول روز برای ساکت ماندن کودک از پستانک استفاده نکنید زیرا کودک دلبند شما باید با بازی کردن با دست و دهان و اوا سازی و ادای کلمات تجربه کسب کند و یاد بگیرد، استفاده دایم از پستونک در یادگیری کودک اختلال ایجاد می کند.  معمولا سن 2 تا 4 سالگی بهترین زمان برای ترک عادت مکیدن است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید