فواید و مضرات ترشیجات بر بدن

0
10,521
318045.jpeg alt_text
318045.jpeg caption

فواید و مضرات ترشیجات

ترشیجات طی فرایند تخمیر، از مخلوط میوه ها و سبزیجات با آب، نمک و سرکه تهیه می شوند. سرکه طی فرایند تخمیر تولید می شود و حاوی آنتی اکسیدان است، همچنین اسید سیتریک موجود در آن باعث بهبود جذب کلسیم و افزایش سوخت و ساز بدن می شود، موجب از بین رفتن باکتری های مضر دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ معده می شود. علاوه بر این، سرکه موجب بهبود عملکرد کبد در سم زدایی شده و موجب از بین رفتن صفرا می شود. به این ترتیب، مصرف ترشیجات به دلیل دارا بودن انواع ویتامین های گروه ب و ویتامین های محلول در چربی، مانند ویتامین A، یکی از منابع تأمین کننده ویتامین های مورد نیاز بدن است. علاوه بر این، ترشی غنی از فیبر است و موجب حفظ سلامت بدن میشود. مصرف ترشیجات در کنار فوایدی که دارد، ضررهایی نیز دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است:

فواید و مضرات ترشیجات

فواید و مضرات ترشیجات برای بدن

مضرات، کاهش قند خون

سرکه موجود در ترشیجات موجب کاهش قند خون شده و به دلیل کاهش سرعت جذب کربوهیدرات های دریافتی، مانع افزایش قند خون می شود.

خواص تغذیه ای فراوان

ترشیجات از سبزیجات و میوه های مختلف ساخته می شوند و خواص تغذیه ای زیادی دارند. عدم استفاده از حرارت در تهیه ترشیجات باعث می شود که این مواد خواص خود را حفظ کنند. ترشیجات به دلیل تخمیر و تولید اسید، که ناشی از فعالیت باکتری های لاکتوباسیل است، طعم ترشی دارند. این باکتری ها موجب تولید ویتامین های گروه ب می شوند که نقش زیادی در سلامتی دستگاه گوارش دارند.

فواید، کاهش ترکیبات ضد تغذیه ای

تخمیر باعث کاهش ترکیبات ضدتغذیه ای ترشیجات از جمله: نیترات طبیعی کلم، اسید اگزالیک چغندر و شکستن و تجزیه فیتات ها می شود. به این ترتیب، مصرف ترشیجات موجب بالا رفتن جذب مواد معدنی، نرمال شدن اسید معده، رشد فلور طبیعی و کمک به جذب پروتئین و آهن می شود.

فواید، متعادل کردن میزان اسید معده

همان طور که ذکر شد، ترشیجات به کمک تخمیر آماده می شوند و مصرف آنها موجب متعادل شدن اسید معده و فلور طبیعی روده می شود. به این ترتیب، جذب مواد مغذی در روده ها بیشتر می شود و احتمال ابتلا به یبوست، ریفلاکس، التهاب و سایر مشکلات گوارشی کاهش پیدا می کند.

فواید، جلوگیری از ابتلا به برخی از سرطان ها

طی فرایند تخمیر در ترشیجات مواد جدیدی مانند آنتی اکسیدان تولید می شود که برای بدن مفید است و می تواند از ابتلا به برخی از سرطان ها جلوگیری کند.

فواید، کاهش چربی خون

استفاده از ترشیجات می تواند چربی خون را به مقدار کمی کاهش دهد.

مضرات ترشیجات

با وجود تمام فوایدی که مصرف ترشی دارد، مصرف زیاد آن می تواند مشکل آفرین باشد و عوارضی به دنبال داشته باشد. مصرف زیاد آب ترشی به دلیل داشتن سدیم و نمک بالا، در افراد مبتلا به فشار خون، می تواند موجب افزایش فشار خون شود. افرادی که دچار زخم معده هستند نباید ترشی مصرف کنند زیرا موجب آسیب بیشتر معده می شود. وجود نمک زیاد در ترشی موجب احساس تشنگی بعد از مصرف آن می شود که مصرف زیاد آب هم می تواند باعث تورم، سوءهاضمه، درد معده، اسهال و نفخ شود. همچنین مصرف زیاد آب به دنبال مصرف ترشیجات، می تواند موجب افزایش گردش خون و بالا رفتن فشار خون شود. مصرف ترشی های تند باعث شدید شدن مشکلات معده و ایجاد اختلال در کنترل فشار خون می شود. برخی از پزشکان معتقدند مصرف زیاد آب بعد از خوردن ترشی، باعث بهم خوردن تعادل الکترولیت ها و تشدید گرفتگی بدن می شود. این نکته قابل ذکر است که برخی از ترشی های بسته بندی حاوی مواد نگهدارنده زیادی هستند که می تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد؛ زیرا مصرف آنها باعث ورود مقدار زیادی تری گلیسیرید به بدن شده و تهدید سلامتی می شود. علاوه بر این، برخی از ترشی ها حاوی مقادیر زیادی از ادویه های طعم دار هستند که مصرف آن ها برای دستگاه گوارش خطرناک است و می تواند موجب بروز اسهال شدید شود. به طور کلی، مصرف زیاد ترشی موجب اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و بروز نفخ و شکم درد می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید