فوبیای اجتماعی و نشانه های آن

0
975
618962.jpeg alt_text
618962.jpeg caption

فوبیای اجتماعی چیست؟

هراس یا فوبی اجتماعی، ترس شدید و غیر منطقی از این است که رفتار فرد در موقعیت های اجتماعی مورد تمسخر یا انتقاد دیگران قرار بگیرد. افراد مبتلا به این اختلال می دانند که ترسشان غیر منطقی ست با این حال نمی توانند جلوي نگرانی خود را از اینکه دیگران مشغول بررسی دقیق آن ها هستند، بگیرند. با اینکه افراد مبتلا به فوبی اجتماعی به صورت افراطی از موقعیت هاي اجتماعی اجتناب می کنند اما موقعیت هایی وجود دارند که در آن ها چاره ایی ندارند، وقتی این حالت روي می دهد، در اثر اضطراب فلج می شوند.

علائم فوبیای اجتماعی چیست؟

افراد زیادی در شرایطی مانند سخنرانی برای یک گروه یا شرکت کردن در یک مسابقه ورزشی، دستپاچه می شوند اما افرادی که دچار فوبی اجتماعی هستند دچار حالتی شدیدتر می گردند و به این علت که این شرایط غیر قابل تحمل و سخت است، از آن اجتناب می کنند. تجربیات اضطراب آور می تواند به حملات ترس شدید منجر شود که با علایمی نظیر تپش قلب، ضعف، تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق همراه است. اضطراب اجتماعی در بعضی افراد باعث فرار از موقعیت های اجتماعی می گردد و باعث اشکال در عملکرد فرد در حوزه خانواده، تحصیل و کار می گردد. فرد میداند که این ترس و اضطراب بی دلیل است اما نمیتواند در آن را متوقف کند. ممکن است این افکار را داشته باشد: (من احمق به نظر می رسم). (من از عهده صحبت کردن در جمع بر نخواهم آمد، ممکن است مطالب بی معنی و احمقانه ایی بگویم). این افراد علاوه بر اینکه می ترسند احمق یا دست و پا چلفتی به نظر برسند، عزت نفس پایین دارند و استعداد هاي واقعی خود را دست کم می گیرند. آنها کمال گرا نیز هستند و معتقدند دیگران از آن ها توقع عملکرد عالی دارند.

درمان فوبیای اجتماعی

فوبیای اجتماعی

درمان های روانشناختی

درمان های دارویی

چطور می توانیم به خودمان کمک کنیم؟

  • از موقعیت هاي ترس آور اجتناب نکنید. ممکن است با فرار، دوره کوتاهی از دست اضطراب خلاص شوید اما ترس شما از موقعیت باقی می ماند و تشدید خواهد شد.
  • موقعیت هاي اضطراب آور را به موقعیت هاي قابل کنترل تغییر دهید. ممکن است حضور در جمع براي مدت طولانی مشکل باشد اما شما میتوانید براي زمان کوتاهی در آن جمع حضور داشته باشید و یا براي شروع با تعداد افراد کمتري صحبت کنید.
  • سعی کنید با افراد مختلف ارتباط چشمی برقرار کنید. 
  • با فکرتان مبارزه کنید و استدلال بیاورید : به چه دلیلی همه آن ها متوجه من می شوند و یا چرا فکر می کنند که من احمق هستم.
  • به خودتان بازخورد (فیدبک) مثبت بدهید. 
  • تکنیک هاي آرمیدگی و تنفس ابزارهایی هستند که می توانند در هنگام اضطراب و تشویش به شما کمک کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید. 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید