فوبیای پرواز و درمان

0
1,206
244074.jpeg alt_text
244074.jpeg caption

آیا شما جزو افرادي هستید که حتی از فکر کردن به سفر با هواپیما یا حتی شنیدن آن دچار ترس و اضطراب شدید میشوید؟  آیا ترجیح میدید راههاي بسیار طولانی و طاقت فرسا رو زمینی برید و از سفر با هواپیما اجتناب میکنید؟ آیا این ترس، پریشانی قابل توجهی را در زندگی شما به وجود آورده است؟ 

فوبیای پرواز

اگر پاسخ شما به سوالات فوق مثبت می باشد، شما مبتلا به فوبی پرواز هستید. فوبی هواپیما در دسته فوبی هاي خاص قرار دارد. فوبی خاص ترس غیر منطقی و کاهش ناپذیر از شی، فعالیت، یا موقعیت خاصی است که پاسخ اضطرابی فوري ایجاد می کند، اختلال زیادي در عملکرد به وجود می آورد و به رفتار اجتنابی منجر میشود. اضطراب فردي که از هواپیما می ترسد، هنگام حرکت کردن به سمت فرودگاه و سوار شدن در هواپیما افزایش می یابد و بعد از بلند شدن هواپیما که می داند نمی تواند از آن خارج شود، به اوج خود می رسد. وقتی که افراد فوبیک با موضوع ترسشان روبه رو میشوند یا انتظار روبه رو شدن با آن را دارند، به شدت مضطرب می شوند گاهی تا آن حد که دچار حمله وحشتزدگی تمام عیار می شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

علت

ترس از پرواز می تواند نتیجه ترکیبی از چند فوبیا باشد. ترس از ارتفاع، ترس از فضاهاي بسته، ترس از مرگ، ترس از ترك کردن منطقه امن، تجربه و خاطره بد از پروازهاي قبل، اولین تجربه پرواز و …. .

علایم ترس از پرواز

احساس تپش قلب و خفقان، لرزش، عرق کردن کف دست یا پا، تنگی نفس یا کوتاه شدن آن، احساس گیجی، تهوع و سرگیجه، کرختی دست و پا، سر درد شدید، تاري دید، احساس درد در عضلات شانه و پا، افکار اتوماتیک ترس آور، خطاي شناختی فاجعه سازي، باورهاي مضطرب ساز.

درمان

با مراجعه به متخصص، از طریق تکنیک هاي رفتار درمانی شناختی فرد یاد می گیرد به افکارش چارچوب جدیدي بدهد و شناخته می شود « مواجهه سازي » باور هایی را که درمورد ترس هایش دارد به چالش بکشد. یکی از تکنیک هایی که به عنوان بویژه براي ترس از پرواز مفید است. در این روش، فرد در موقعیتی قرار میگیرد که ترسش برانگیخته شده و سپس به او یاد داده م یشود که به شیوه اي سالم با این احساساتش برخورد کند. تمرین دادن ذهن براي آنکه قبل از گزینه حمله عصبی، را انتخاب کند، به صورت منطقی شرایط را ارزیابی کند و بتواند این واکنش را از بین ببرد.همچنین با استفاده از فنون رفتار درمانی فرد می تواند در حالی که آرمیده است از طریق نزدیک شدن تدریجی به محرك هاي ترسناك، بر اضطراب ناسازگارانه کاملا چیره شود.
شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید