قوز قرنیه و روش های درمان

0
2,068
36193.jpeg alt_text
36193.jpeg caption

قرنیه یک لایه بسیار شفاف ،نازک و فاقد عروق خونی می باشد که روبروی مردمک و عنبیه قرار گرفته است و از ساختمان های داخل چشم محافظت میکند. قرنیه همچنین نور را از محیط بیرون روی شبکیه متمرکز میکند تا تصویر واضحی برای فرد تشکیل شود. به همین خاطر شفاف و قرینه بودن قرنیه حایز اهمیت است.  از جمله بیماری های قرنیه میتوان به قرنیه بزرگ، قرنیه کوچک، قوز قرنیه، کدورت قرنیه ،سفتی و زخم های قرنیه اشاره کرد.  قوز قرنیه یا کراتوکونوس (keratoconus) یک بیماری غیر التهابی قرنیه با علت نامشخص می باشد. در این بیماری نازک شدن پیشرونده و برجسته شدن قسمت مرکزی قرنیه اتفاق میفتد که منجر به مخروطی شدن قرنیه می گردد و موجب اختلال بینایی میشود. 

علت قوز قرنیه 

قوز قرنیه یک بیماری شایع چشمی است، همانطور که اشاره شد علت بیماری نامشخص است و معمولا سابقه فامیلی بیماری مشابه در خانواده وجود ندارد. 

عوامل ایجاد کننده قوز قرنیه

اختلالات سیستمیک :

مطالعات زیادی ارتباط بین کراتوکونوس و بیماری های سیستمیک را مطرح کرده است. از جمله بیماری های همراه که بروز کراتوکونوس در انها شایعتر است میتوان به سندرم داون، سندرم مارفان ، رتینیت پیگمنتوزا و استئوژنز ایمپرفکتا اشاره کرد ولی علت ان نامشخص است. 

فاکتورهای محیطی :

بیماری های اتوپیک، اسم و تب یونجه نیز ممکن است با این بیماری مرتبط باشند. 

مالش چشم:

از سایر علل مستعد کننده ایجاد قوز قرنیه میتوان به مالش چشم ها و استفاده از لنزهای تماسی اشاره کرد. 

اپیدمیولوژی:

اکثر موارد  قوز قرنیه دوطرفه است اما درگیری میتواند بصورت غیرقرینه باشد. این بیماری معمولا در دوران بلوغ ظاهر می شود و در این دوران پیشرفت سریعی دارد.  با افزایش سن و کامل شدن رشد معمولا پیشرفت بیماری کند و متوقف می شود. تفاوتی از نظر شیوع و بروز بیماری بین دوجنس مرد و زن وجود ندارد. مطالعات نشان داده است که افراد سیاه پوست لاتین 50 درصد بیشتر از افراد سفید پوست مبتلا به قوز قرنیه می شوند. 

علایم بیماری:

بیماران ممکن است با تاری دید یا کاهش ناگهانی حدت بینایی مراجعه کنند. کاهش بینایی بصورت اولیه در نتیجه استیگماتیسم و نزدیک بینی و در مراحل بعدی بصورت ثانویه در نتیجه زخم شدن قرنیه بروز پیدا میکند. سایر علایم شامل برجستگی پلک تحتانی در نگاه به سمت پایین، و وجود حلقه fleishcer در معاینه می باشد. ممکن است فیکس کردن لنزهای اصلاحی روی قرنیه دشوار باشد. 

تشخیص قوز قرنیه

هیچ تست ازمایشگاهی برای تشخیص قوز قرنیه وجود ندارد. اقداماتی که میتواند به تشخیص بیماری کمک کند شامل موارد زیر است :

رتینوسکوپی

توپوگرافی قرنیه

توموگرافی قرنیه

معاینه با اسلیت لامپ

درمان قوز قرنیه

درمان به دو روش جراحی و غیر جراحی تقسیم بندی میگردد.  در درمان غیرجراحی استفاده از عینک و لنزهای تماسی سخت اولین قدم در درمان اختلال بینایی ناشی از کراتوکونوس است.  اگرچه درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد ولی استفاده از برخی داروها میتواند در درمان عوارض لنزهای تماسی و نزدیک بینی کمک کننده باشد.  این داروها شامل موارد زیر است :

انتی هیستامین ها

سیکلوسپورین چشمی

استرویید موضعی

انتی بیوتیک موضعی

داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی

اگر انحنای قرنیه به حدی زیاد باشد که اصلاح دید ان با استفاده از لنز تماسی مقدور نباشد انگاه ممکن است نیاز به پیوند قرنیه برای حفظ دید باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید