مراحل بیماری آلزایمر

0
1,197
41075.jpeg alt_text
41075.jpeg caption

 بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی پیش رونده است که در طی آن پلاسیدگی شدید مغز و تغییرات میکروسکوبی در بافت مغز اتفاق می افتد و فرد به مرور حافظه و قدرت تفکر را از دست می دهد. بیماری آلزاایمر مراحلی را طی می کند که با تباهی عملکرد شناختی، همراه با تغییراتی در شخصیت و روابط میان فردی مشخص می شوند. همانطور که در زیر ملاحظه می کنید نشانه های رفتاری آلزایمر، نقصان حافظه، گم گشتگی، ضعف قضاوت، تباهی مهارت های اجتماعی و عاطفه شدیدا سطحی یا تغییر پذیر هستند. سایر نشانه های روانی، بی قراری، سرگردانی، توهمات، هذیان ها، پرخاشگری، بی خوابی و ناتوانی در سازگار شدن با فعالیت ها یا محیط های جدید هستند. این نشانه ها به مرور زمان شکل می گیرند اما میزان پیشروی آن ها از فردي به فرد دیگر و مطابق با مرحله بیماری تفاوت دارد.

مراحل آلزایمر

فراموشکاری

نارسایی های شناختی فراموش کردن اسامی و مکان هایی که فرد چیزهایی را گذاشته است. تغییرات شخصیت، نگرانی بجا در مورد فراموش کردن خفیف چیزهای آشنا اما بدون نارسایی جدی در کار یا موقعیت های اجتماعی.

گیجی اولیه

نارسایی های شناختی: گم شدن هنگام رفتن به مکانی آشنا، همکاران و اعضای خانواده متوجه فراموش کردن اسامی و کلمه ها می شوند، درك خواندن نامناسب، ناتوانی در تمرکز کردن

تغییرات شخصیت: انکار کردن مشکلات حافظه، اما همراه با نشانه های فراموشکاری و سردرگمی، نگرانی وجود دارد.

گیجی نهایی

نارسایی های شناختی: کاهش آگاهی از رویدادهای جاری، فراموش کردن تاریخچه شخصی، کاهش توانایی سفر کردن یا سر و سامان دادن به مسایل مالی.

تغییرات شخصیت: استفاده بسیار آشکار از انکار کردن مشکلات حافظه، سطحی شدن عاطفه و کناره گیری از موقعیت های چالش انگیز.

زوال عقل اولیه

نارسایی هاي شناختی: نمی تواند برخی از ویژگی های جاری مانند آدرس یا شماره تلفن و اسامی نوه ها را به یاد آورد، ناتوانی در به یاد آوردن برخی اطلاعات شخصی مانند دبیرستانی که می رفته است، سردرگمی هایی در رابطه با زمان یا تاریخ تغییرات شخصیت: برای توالت رفتن یا غذا خوردن به کمک نیاز ندارد، اما در مورد انتخاب کردن لباس مناسب مشکلاتی دارد.

زوال عقل متوسط

نارسایی های شناختی: امکان دارد گاهی نام همسرش را فراموش کند، در مورد کلیه رویدادها و تجربیات اخیر عمدتا ناآگاه است، از محیط دور و بر خود و فصل و سال بی خبر است اما می تواند افراد آشنا را از غریبه تشخیص دهد.

تغییرات شخصیت: براي زنده ماندن کاملا به همسر یا مراقب وابسته است، تغییرات شخصیت و هیجانی متعددی روی می دهد که هذیانی، وسواسی و مضطرب شدن از آن جمله هستند. به علت فراموش کردن قصدهایی که دارد، نمی تواند آن ها را دنبال کند. زوال عقل نهایی نارسایی های شناختی: از دست دادن کلیه توانایی هاي کلامی، نمی تواند ادرار خود را نگه دارد و برای توالت رفتن و غذا خوردن به کمک نیاز دارد، مهارت های روانی- حرکتی اساسی از جمله توانایی راه رفتن را از دست می دهد.

تغییرات شخصیت: تباهی کامل شخصیت و مهارت های اجتماعی، به طوری که فرد تقریبا به ساده ترین نوع تعامل پاسخ نمی دهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید