مشاوره جنسی (سکسولوژی) و روابط جنسی

0
3,837
مشاوره های جنسی

پیشگیری از شیوع بیماری های مقاربتی

در دنیای مدرن، با وجود اطلاع رسانی های جمعی و شبکه های اجتماعی، آگاهی نسبت به بسیاری از مسائل بالا رفته. با این وجود همچنان حوزه هایی هست که نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر در آن ها حس می شود. روابط جنسی و مشاوره های جنسی از جمله این مسائل هستند. چنین مساله مهمی نیاز به شناخت عمیق، آگاهی و راهنمایی دارند تا طی آن بتوان از خطرات احتمالی، شیوع بیماری های مقاربتی و بیماری های روانی جنسی که منجر به مشکلات بزرگ تری خواهند شد جلوگیری کرد.

در این زمینه یکی از علوم بسیار تاثیر گذار سکسولوژی است. سکسولوژی به مطالعه علمی مسائل مرتبط به سکس انسان، از جمله علایق جنسی، رفتارهای جنسی و همچنین عملکردهای جنسی اطلاق می شود. سکسولوژی شامل حوزه های بسیاری از جمله زیست شناسی، پزشکی، روانشناسی، شناسایی بیماری های همه گیر، جرم شناسی و جامعه شناسی می شود.

موضوعات مرتبط نیز تکامل جنسی ( بلوغ)، تمایل جنسی، هویت جنسی، روابط و فعالیت های جنسی، ناهنجاری های جنسی و علایق جنسی رایج است. همچنین عدم توانایی ذهنی یا فیزیکی برقراری رابطه جنسی نیز از زیر مجموعه های حوزه مطالعه این مبحث است. این امر مبحثی نو نبوده و قدمت آن به دوران باستان بر می گردد.

از جمله افراد شناخته شده ای که مبحث سکسولوژی را گسترده تر و دسته بندی شده تر کردند می توان به فروید، روانشناس معروف اشاره کرد. در قرن حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، میتوان سکسولوژی را در ابعاد وسیع تر و پیشرفته تری مطالعه و بررسی نمود.

پیشنهاد مطالعه: رابطه‌ی جنسی کینکی

مشاوره جنسی و روان درمانی

مبحث دیگری که در دنیای مدرن به کمک جامعه آمده مشاوره جنسی است. مشاوره جنسی که مبحث روان درمانی است و کاملا به ابعاد روانی و مشکلات مربوط به آن می پردازد. طی این نوع درمان می توان در خصوص مسائلی از جمله عملکرد سکسی، احساسات و روابط نامشروع جنسی، چه به طور انفرادی، چه در طی درمان زوجین پرداخت.

در هر سن، جنسیت و جهت گیری جنسی می توان از این نوع مشاوره بهره برد. این مشاوره توسط روانشناسان دوره دیده، مددکاران اجتماعی، پزشکان و روانپزشکان دوره دیده انجام می شود.

این افراد کاملا در حوزه مسائل سکسی و سلامت روابط تعلیم دیده اند. جلسات مشاوره جنسی غالبا کوتاه مدت و محدود است و بسته به نیاز، هدف و سرعت درمان بیمار، امکان ادامه مشاوره وجود دارد. این درمان می تواند به مشکلات جنسی و روابط زوجین کمک بسیاری کند.

مشاوره جنسی و تاثیرات آن

همانطور که از تعاریف بالا پیداست، سکسولوژی مبحثی بسیار گسترده و تخصصی است. در حالی که مشاوره جنسی تنها ابعاد روانی و مشکلات رابطه را در بر می گیرد، سکسولوژی شامل ابعاد جامعه شناسی، جرم شناسی، زیست شناسی، پزشکی و بسیاری دیگر است.

مشاوره جنسی بیشتر در ابعاد فردی و یا درمان زوجین صورت می گیرد اما سکسولوژی می تواند جامعه آماری گسترده تری را تحت پوشش قرار داده و در بسیاری تحقیقات و روندهای درمانی کمک وسیع تری بکند. به هر عنوان هر کدام از این حوزه های درمانی در قرن جدید و با وجود پیشرفت تکنولوژی از تاثیر بسزایی بر زندگی فردی و اجتماعی ما داشته اند.

پیشنهاد مطالعه: سوزش واژن حین نزدیکی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص اورولوژی ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید