مشکلات دیکته نویسی در دانش آموزان

0
870
438719.jpeg alt_text
438719.jpeg caption

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعداد غلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کم تری دریافت می کنند. معمولا معلمان و والدین برای تقویت دیکته آنان به راههای زیر متوسل می شوند:

  •  به کودك پند و اندرز می دهند و از آنان کوشش بیش تری را طلب می کنند.
  • کودك را تحقیر ، سرزنش و مواخذه می کنند
  •  به سرزنش و انتقاد از معلم می پردازند
  •  هر کدام از والدین ، والد یا عضو دیگري از خانواده را مقصر می شمارند.
  • میزان تکالیف خانه و مدرسه را که به نوعی به درس دیکته مربوط می شود، افزایش می دهند.
  •  از کودك می خواهند شکل صحیح کلماتی را که در نوشتن آن مرتکب اشتباه شده است ، بارها بنویسد.
  • از دانش آموز می خواهند یک جمله بنویسد که در آن، شکل صحیح کلمه ایی که در دیکته غلط نوشته شده است به کار رود
  •  از وی می خواهند تا واژه درست مورد نظر را یا فقط حرفی از آن واژه را که قبلا غلط نوشته شده است، با رنگ قرمز یا رنگ مشخص دیگری چند بار بنویسد تا در ذهنش پایدار بماند.

آیا فکر می کنید روش هاي نام برده می تواند مشکل دیکته دانش آموز را حل کند؟ آیا مشکل دانش آموز به خاطر این است که سرزنش ، تحقیر و مواخذه نشده است؟ آیا مشکل به این جهت است که دانش آموز به اندازه کافی تمرین و تکرار نکرده است؟ به این پرسش ها باید با احتیاط پاسخ داد.نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید اما اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها تمرین کند و شکل صحیح کلمه را بارها و بارها بنویسد البته که با توجه به استعدادش، نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت. اما واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودك مرتکب می شود از یک نوع و یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد. براي دستیابی به یک راه حل درست، بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی، از طبیعی بودن هوش کودك اطمینان حاصل نماییم. اگر کودك در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد به اجرای آزمون هوش نیاز نیست. بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید با کمک درمانگر اختلالات یادگیری اشتباهات مشخص شده و علت آن ها را پیدا شود.اشتباه می تواند مربوط به حوزه حافظه دیداری، حساسیت شنیداری، آموزش، دقت، وارونه نویسی، قرینه نویسی، حافظه توالی دیداری، نارسا نویسی و تمیز دیداری-دقت باشد. غلط ها دسته بندی شده و با توجه به اینکه فراوانی غلط ها به کدام یک از انواع غلط ها مربوط می شود، برای درمان برنامه طراحی می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید