مکمل هایی که افراد دیابتی باید مصرف کنند

0
3,525
425345.jpeg alt_text
425345.jpeg caption

 دیابت یا قند یکی از بیماری های متابولیکی است که در اثر کاهش تولید انسولین در بدن و یا کم شدن اثر انسولی ن در متابولیسم ایجاد می شود. انسولین در لوزالمعده تولید شده و باعث می شود بدن قند را برای تولید انرژی مصرف کند. دیابت به دو صورت است: دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. ديابت نوع 1 که به آن دیابت وابسته به انسولين می گویند، به علت کمبود یا فقدان انسولین بروز پیدا می کند و افراد مبتلا به تزریق انسولین نیاز دارند. دیابت نوع 2 یا دیابت غیروابسته به انسولین معمولآً در افراد چاق بروز پیدا می کند و علت آن چاقی، عدم تحرک کافی، رژیم غذایی نامناسب و وراثت است؛ این افراد از داروهای پایین آورده قند خون به عنوان درمان کمکی در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب باید استفاده کنند. برخی از مکمل های غذایی می توانند ضررهای بالا بودن قند خون را جبران کنند و برخی می توانند قند خون را کنترل کنند. افراد دیابتی به دلیل عادات غذایی اشتباه و وضعیت بیماری شان معمولاً دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی هستند، به همین دلیل لازم است که از مکمل های غذایی استفاده کنند تا مواد مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند؛ برخی از ویتامین ها در بدن ساخته می شوند.

در زیر به برخی از مکمل های مهم و مؤثر برای افراد دیابتی اشاره شده است:

ویتامین C:

افراد دیابتی به میزان بیشتری از ویتامین C نیاز دارند، چون این ویتامین باعث افزایش عملکرد انسولین می شود. ویتامین C یکی از ویتامین های مؤثر در نبرد با رادیکال های آزاد است و افراد دیابتی حتی با داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین C، باید از مکمل این ویتامین استفاده کنند.

ویتامین E:

مصرف این ویتامین سبب حفاظت از اعصاب و عروق خونی در برابر رادیکال های آزاد، که به دلیل دیابت افزایش پیدا کرده اند، می شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین نوروپاتی دیابتی را کاهش داده و خطر ابتلا به آترواسکلروز و آب مروارید دیابتی را کم می کند.

ویتامین D:

مصرف این ویتامین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 سبب تنظیم تولید انسولین می شود.

بیوتین:

بیوتین از خانوادة ویتامین B است و مصرف آن در افراد دیابتی سبب بهبود سطح آنزیم گلوکوکیناز و حفظ سطح انسولین خون می شود.

کروم:

کروم یکی از مواد معدنی ضروری برای فعالیت صحیح انسولین در بدن است. پایین بودن سطح کروم در بدن موجب افزایش مشکلات قند خون شده و بالا بودن سطح آن باعث از بین رفتن مقاومت به انسولین می شود.

منیزیم:

منیزیم نقش مهمی در فرایندهای شیمیایی دارد و سبب تنظیم انسولین و قند خون می شود، در نتیجه کمبود آن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و باعث ابتلا به عوارض خطرناک دیابت می شود. این نکته لازم به ذکر است که برخی از مکمل های منیزیم باعث اسهال و برخی باعث کاهش فشار خون می شوند بنابراین نباید بدون مشورت با پزشک از این مکمل استفاده کرد.

کلسیم:

کلسیم به تولید انسولین در لوزالمعده کمک کرده و فرایند تولید آن را تسهیل می کند. مصرف این مکمل به افراد دیابتی توصیه می شود اما باید مراقب بود که مجموع این ماده معدنی از 2000 میلی گرم در روز بیشتر نشود.

روی:

افراد دیابتی معمولاً کمبود روی دارند و باید از مکمل آن برای جبران این کمبود استفاده کنند. این ماده سبب تسهیل تولید انسولین و انتقال گلوکز به وسیله انسولین به سلول ها می شود.

کوآنزیمQ10:

این ماده در تولید انرژی از میتوکندری نقش حیاتی دارد؛ اگر این فرایند به درستی انجام نشود می تواند سبب مقاومت به انسولین شود. مصرف این مکمل در افراد دیابتی نوع 2، سبب کنترل فشار و قند خون می شود.

آلفالیپوئیک اسید:

این ماده یک آنتی اکسیدان  قوی برای کنترل علائم نوروپاتی دیابتی و حفظ سطح انسولین و کنترل قند خون است.

گامالیپوئیک اسید:

GLA یک آنتی اکسیدان قوی برای بالا بردن عملکرد عصب های آسیب دیده به وسیله نوروپاتی دیابتی است.

وانادیم:

مصرف این ماده به حفظ سطح گلوکز خون کمک می کند و یکی از بهترین مکمل ها برای افراد دیابتی است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگبرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید