نحوه مقابله با گواتر

0
1,988
623478.jpeg alt_text
623478.jpeg caption

گواتر بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید است. تیروئید شما یک غده پروانه ای است که در پایه گردن شما درست زیر سیب آدم شما قرار دارد. اگرچه گواترها معمولاً بدون درد هستند، اما یک گواتر بزرگ می تواند باعث سرفه شود و بلع یا نفس کشیدن را برای شما دشوار می کند.

شایع ترین علت گواتر در سراسر جهان عدم وجود ید در رژیم غذایی است

درمان بستگی به اندازه گواتر، علائم و علت اصلی آن دارد. گواترهای کوچک که قابل توجه نیستند و مشکل ایجاد نمی کنند، معمولاً نیازی به درمان ندارند.

علائم

 

گواتر

همه گواترها علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کنند. در صورت بروز علائم و نشانه ها، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تورم قابل مشاهده در پایه گردن شما که هنگام اصلاح و آرایش کردن ممکن است کاملاً مشهود باشد

  • احساس تنگی در گلو 
  • سرفه
  • بلع مشکل
  • تنفس دشوار 

علل بزرگ شدن تیروئید

 

 

تعدادی از عوامل می توانند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شما شوند. از رایج ترین آنها:

کمبود ید

کمبود ید که برای تولید هورمونهای تیروئید ضروری است، بیشتر در آب دریا و در مناطق ساحلی یافت می شود. درکشورهای در حال توسعه، افرادی که در داخل کشور و یا در ارتفاعات زیاد زندگی می کنند، غالباً از نظر ید کمبود دارند و وقتی تیروئید در تلاش برای به دست آوردن ید بیشتر می شود، می توانند گواتر ایجاد کنند. کمبود ید اولیه ممکن است توسط یک رژیم غذایی حاوی غذاهای مهار کننده هورمون مانند کلم، کلم بروکلی و گل کلم حتی بدتر شود. اگرچه کمبود ید رژیم غذایی علت اصلی بروز گواتر در بسیاری از مناطق جهان است، این اغلب در کشورهایی که ید به طور معمول به نمک سفره و سایر غذاها اضافه می شود، اتفاق نمی افتد.

بیماری گریوز

بیماری گریوز. گواتر گاهی ممکن است رخ دهد که غده تیروئید شما هورمون تیروئید زیادی ایجاد کند (پرکاری تیروئید). در بیماری گریوز ، آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید شما حمله می کنند و باعث تولید تیروکسین اضافی می شوند. این برداشت بیش از حد باعث تورم تیروئید می شود.

بیماری هاشیموتو

گواتر همچنین می تواند ناشی از تیروئید کم تحرک (کم کاری تیروئید) باشد. مانند بیماری گریوز، بیماری هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است. اما به جای اینکه تیروئید شما هورمون زیادی تولید کند، هاشیموتو به تیروئید شما آسیب می رساند به طوری که خیلی کم تولید می کند.

کمبود سطح هورمون

با کمبود سطح هورمون، غده هیپوفیز شما TSH بیشتری را برای تحریک تیروئید تولید می کند، که در نتیجه باعث بزرگ شدن غده می شود. گواتر مولتی ندولار در این شرایط، چندین برآمدگی جامد یا مایع به نام ندول در هر دو طرف تیروئید شما ایجاد می شود و در نتیجه باعث بزرگ شدن کلی غده می شود. ندولهای انفرادی تیروئید. در این حالت، یک گره منفرد در یک قسمت از غده تیروئید شما ایجاد می شود. بیشتر گره ها غیر سرطانی هستند (خوش خیم) و به سرطان منتهی نمی شوند.

درمان

درمان گواتر بستگی به اندازه گواتر، علائم و علت اصلی آن دارد. پزشک ممکن است توصیه کند:

تحت نظر گرفتن

اگر گواتر شما کوچک است و مشکلی ایجاد نمی کند، و تیروئید شما به طور عادی کار می کند، پزشک شما ممکن است روش انتظار و دید را پیشنهاد کند.

دارو 

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید، جایگزینی هورمون تیروئید با لووتیروکسین  علائم کم کاری تیروئید را برطرف می کند و همچنین باعث آزاد شدن هورمون تحریک کننده تیروئید از غده هیپوفیز شما می شود و اغلب باعث کاهش اندازه گواتر می شود.

التهاب غدد تیروئید

برای التهاب غده تیروئید، پزشک ممکن است آسپیرین یا داروی کورتیکواستروئید را برای درمان التهاب تجویز کند. برای گواترهای مرتبط با پرکاری تیروئید، ممکن است برای عادی سازی سطح هورمون به داروهایی احتیاج داشته باشید.

ید رادیواکتیو

در بعضی موارد از ید رادیواکتیو برای درمان غده تیروئید بیش فعال استفاده می شود. ید رادیواکتیو به صورت خوراکی گرفته می شود و از طریق جریان خون به غده تیروئید شما می رسد و سلول های تیروئید را از بین می برد. این درمان در اندازه گواتر کاهش می یابد.

سبک زندگی و داروهای خانگی

اگر گواتر شما به دلیل رژیم غذایی شما ایجاد می شود، این پیشنهادات می تواند به شما کمک کند: ید کافی دریافت کنید. برای اطمینان از به مقدار کافی ید، از نمک یددار استفاده کنید یا غذاهای دریایی یا جلبک دریایی بخورید  سوشی منبع جلبک دریایی خوبی است حدوداً دو بار در هفته. میگو و سایر صدف ها از نظر ید خصوصاً زیاد هستند. اگر در نزدیکی ساحل زندگی می کنید، میوه ها و سبزیجات با رشد محلی احتمالاً حاوی ید نیز هستند .

مصرف روزانه ید

هر کس به روزانه حدود 150 میکروگرم ید نیاز دارد (مقدار کمی کمتر از نصف قاشق چایخوری نمک ید دار). اما مقادیر کافی به ویژه برای زنان باردار و شیرده و برای نوزادان و کودکان بسیار مهم است.

مصرف زیاد ید

از مصرف زیاد ید خودداری کنید. اگرچه غیر معمول است، اما بیش از حد ید گاهی اوقات به گواتر منجر می شود. اگر ید اضافی مشکل ساز است، از مکمل های نمک، صدف، جلبک دریایی و ید غنی شده از ید خودداری کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین غدد ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید