نقش سلول های بنیادی در درمان دیابت

0
1,255
51916.jpeg alt_text
51916.jpeg caption

سلول های بنیادی از دسته سلول های پر توان می باشند که قادرند به انواع سلول های بدن تقسیم و تمایز یابند. به تازگی محققان توانسته اند از سلول های بنیادی در درمان دیابت نوع یک استفاده کنند. البته مراحل مقدماتی این آزمایش ها بر روی موش ها انجام شده و تاثیرات آن ها مشاهده گردیده است. 

درمان دیابت نوع 1 با سلول های بنیادی

دیابت نوع یک شرایطی است که در آن سلول های بتای پانکراس که تولید کننده انسولین می باشند توسط نوعی حالت خود ایمنی بدن از بین می روند. در این حالت سلول های ایمنی بدن به طور اشتباه به سلول های پانکراس حمله می کنند، در نتیجه بدن با مقادیر کمتری انسولین مواجه می گردد که برای جبران آن باید انسولین به صورت تزریقی به بدن این افراد وارد گردد. نقش سلول های بنیادی در درمان دیابت نوع یک بدین صورت است که می تواند به بازسازی این سلول ها کمک نماید. 

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی را می توان از دو منبع عمده به دست آورد، منبع جنینی که با عنوان سلول های بنیادی جنینی شناخته می شود و سلول های بنیادی بالغین که در افراد بزرگسال موجود می باشد. از هر دو نوع این سلول های بنیادی در درمان دیابت می توان استفاده نمود ولی سلول های بنیادی جنینی از قابلیت برای سازش و تمایز به سلول های پانکراس و تولید انسولین برخوردارند. دانشمندان با استفاده از موادی با عنوان فاکتورهای رشد قادر به کشت سلول های بنیادی جنینی در محیط کشت بوده و می توانند خصوصیات منحصر به فردی مانند مقاومت به سلول های ایمنی را در آن ها قرار دهند. 

محدودیت 

اگر چه این روش بسیار مفید و پر ثمر می باشد اما نباید برخی از محدودیت های ناشی از این روش درمانی را نادیده گرفت. در زمان تقسیم سلولی از هر سلول دو سلول هم شکل مطابق با سلول اولیه ایجاد می گردد اما در سلول های بنیادی برخلاف این حالت، علاوه بر تولید یک سلول مشابه با سلول اولیه، سلول دیگری نیز تولید می شود که نیازی به آن نمی باشد. با این که سلول های مازاد تولیدی زیان بار نیستند ولی می توانند در طی فرآیند تولید انسولین از کیفیت عملکردی آن بکاهند. 

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید