نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی) چیست؟

0
2,529
633216.jpeg alt_text
633216.jpeg caption

الکترومیوگرافی (EMG) یک روش تشخیصی است که وضعیت سلامتی ماهیچه ها و سلول های عصبی کنترل آنها را ارزیابی می کند. این سلولهای عصبی به عنوان نورون حرکتی شناخته می شوند. آنها سیگنال های الکتریکی که باعث عضلات به انقباض و استراحت را انتقال دهد. یک EMG این سیگنال ها را به نمودار یا اعداد ترجمه می کند و به پزشکان در تشخیص کمک می کند.پزشک معمولاً هنگامی که شخصی علائم یک اختلال عضله یا عصب را نشان می دهد ، EMG را درخواست می دهد. این علائم ممکن است شامل سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف غیر قابل توضیح در اندام باشد. نتایج EMG می تواند به پزشک در تشخیص اختلالات عضلانی ، اختلالات عصبی و اختلالات مؤثر در ارتباط اعصاب و ماهیچه ها کمک کند.ممکن است 

چرا الکترومیوگرافی انجام می شود؟

اگر شما علائمی را تجربه می كنید كه ممكن است نشانه ای از اختلال عضله یا عصب باشد ، پزشك شما ممكن است EMG را انجام دهد. برخی از علائمی که ممکن است به دنبال EMG باشد عبارتند از:

مور مور شدن

بی حسی

ضعف عضلانی

درد عضلانی یا گرفتگی عضله

فلج

گرفتگی عضلانی غیر ارادی

نتایج EMG می تواند به پزشک شما در تعیین علت اصلی این علائم کمک کند. علل احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی

اختلالی که بر توانایی نورون حرکتی در ارسال سیگنالهای الکتریکی به عضله تأثیر می گذارند ، مانند میاستنی گراویس

رادیکولوپاتی

اختلالات عصب محیطی که بر اعصاب خارج از نخاع تأثیر می گذارند ، مانند سندرم تونل کارپ

اختلالات عصبی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)

چگونه می توانم خود را برای الکترومیوگرافی آماده کنم؟

حتماً درمورد داروهای بدون نسخه یا تجویزی که ممکن است مصرف کنید، به پزشکتان اطلاع دهید. همچنین مهم است که در صورت اختلال خونریزی به پزشک خود بگویید، یا اگر از ضربان ساز استفاده می کنید. در صورت وجود هر یک از این شرایط پزشکی یا دستگاه ها، ممکن است نتوانید EMG داشته باشید. اگر می توانید یک EMG داشته باشید، باید از قبل موارد زیر را انجام دهید:

• حداقل سه ساعت قبل از عمل از کشیدن سیگار خودداری کنید.

• حمام کنید یا دوش بگیرید تا روغنهای پوستی از بین برود. هیچ لوسیون یا کرم را بعد از شستن اعمال نکنید.

• لباس راحتی بپوشید تا مانعی برای محلی را که پزشک شما ارزیابی می خواهد یکند، ایجاد نکند. ممکن است از شما خواسته شود قبل از انجام عمل، لباس مخصوص اتاق عمل جراحی را در بیمارستان استفاده کنید.

در طول الکترومیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

از شما خواسته خواهد شد که به حالت های مختلفی بر روی تخت یا صندلی معاینه بنشینید. 

آزمایش EMG دو بخش دارد: 

مطالعه رسانایی اعصاب و نوار عصب سوزنی. مطالعه رسانایی عصب اولین بخش از این روش است. این شامل قرار دادن حسگرهای کوچک به نام الکترودهای سطحی بر روی پوست برای ارزیابی توانایی نورون های حرکتی در ارسال سیگنال های الکتریکی است. بخش دوم روش EMG ، که با عنوان EMG سوزنی شناخته می شود و در آن از سنسورها برای ارزیابی سیگنال های الکتریکی استفاده می کنند. این حسگرها الکترودهای سوزنی نامیده می شوند و برای ارزیابی فعالیت عضلات هنگام استراحت و انقباض، مستقیماً در بافت عضله قرار می گیرند. مطالعه رسانایی عصبی در ابتدا انجام می شود. در طی این بخش از روش، پزشک چندین الکترود را روی سطح پوست، معمولاً در ناحیه ای که علائم را تجربه می کنید، اعمال می کند. این الکترودها ارزیابی می کنند که چگونه نورونهای حرکتی با عضلات شما ارتباط برقرار می کنند. پس از اتمام آزمایش، الکترودها از روی پوست برداشته می شوند. پس از مطالعه رسانایی عصبی، پزشک متخصص EMG سوزنی را انجام می دهد. پزشک ابتدا منطقه آسیب دیده را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز کرده، سپس آنها از سوزن برای قرار دادن الکترود در بافت عضلانی استفاده می کند. ممکن است هنگام وارد کردن سوزن احساس ناراحتی یا درد جزئی به همراه داشته باشد. الکترودهای سوزنی فعالیت الکتریکی عضلات را هنگام انقباض و هنگام استراحت ارزیابی می کنند. این الکترودها پس از پایان آزمایش برداشته می شوند. در طی هر دو بخش روش EMG، الکترودها سیگنالهای الکتریکی کوچکی را به اعصاب منتقل می کنند. یک کامپیوتر این سیگنال ها را به نمودارها یا مقادیر عددی ترجمه کرده که توسط پزشک قابل تفسیر است. کل روش بین 30 تا 60 دقیقه طول میکشد.

خطرات نوتر عصب و عضله چیست؟

EMG یک امتحان بسیار کم خطر است. با این وجود، ممکن است در عضوی که مورد آزمایش قرار گرفته است، احساس درد کنید. این درد ممکن است چند روز طول کشیده و با یک مسکن مانند ایبوپروفن تسکین یابد. در موارد نادر، ممکن است در محل های وارد کردن سوزن دچار مور مور شده، کبودی و تورم مشاهده شود. اطمینان حاصل کنید که به دکتر خود بگویید اگر تورم یا درد بدتر می شود. 

نتایج نوار عصب یا عضله چیست؟

پزشک می تواند بلافاصله بعد از عمل نتایج را بررسی کند، مگر آنکه تکنسین EMG  درخواست آزمایش مجدد را داده باشد. در این صورت ممکن است تا زمان قرار ملاقات بعدی از نتایج آن اطلاع نداشته باشید. اگر EMG شما هرگونه فعالیت الکتریکی را در عضله در حال استراحت نشان دهد ، ممکن به یکی از دلایل زیر باشد:

• یک اختلال عضلانی

• اختلال در اعصاب متصل به عضله

• التهاب ناشی از آسیب

اگر EMG هنگامی که عضله منقبض می شود فعالیت الکتریکی غیر طبیعی نشان دهد، ممکن است به دلیل دیسک فتق یا اختلال عصبی مانند ALS یا سندرم تونل کارپ باشد. بسته به نتایج، پزشک در مورد هر آزمایش اضافی یا درمانی که ممکن است لازم باشد با شما صحبت خواهد کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید