هرآنچه باید در مورد کرونا ویروس و راههای مقابله با آن بدانیم

0
991
412439.jpeg alt_text
412439.jpeg caption

تا کنون بارها نام ویروس کرونا را شنیده اید، حتی در سال های گذشته. ممکن است حتی لوازم ضد عفونی کننده قدیمی را دیده باشید که روی آنها نام کرونا ویروس نوشته شده است و این سوال برایتان پیش آمده باشد که اگر این ویروس به تازگی ایجاد شده چرا از قبل شناخته شده است؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها

در حقیقت کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان ها شوند. چندین نوع کرونا ویروس از این خانواده در انسان شناخته شده است که باعث عفونتهای تنفسی می شوند. از سرماخوردگی فصلی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) همگی توسط ویروس هایی از خانواده کرونا ویروس ایجاد می شوند.

کرونا ویروس ها دابئما در حال جهش و ساخت انواع جدید هستند. ویروس اخیراً کشف شده که حاصل یکی از این جهش هاست باعث بیماری کرونا می شود ویروس COVID-19 می باشد. سیستم دفاعی بدن هنوز برای مقابله با این ویروس تازه جهش یافته آمادگی لازم را کسب نکرده است و همین عامل باعث مرگ و میر ناشی از این بیماری است.

راه های انتقال ویروس کرونا

  • افراد می توانند COVID-19 را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می تواند از طریق  قطرات آب کوچکی که از بینی یا دهان فرد بیمار(حین عطسه یا سرفه یا هنگام تنفس عادی و بازدم) خارج می شود و حاوی میلیون ها ویروس هستند  به فرد دیگر گسترش یابد. این قطرات ممکن است بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد نیز  فرود آیند و آنها را نیز آلوده کنند. ویروس می تواند از چند ساعت تا چند روز روی این سطوح زنده بماند. سپس  با لمس این اجسام یا سطوح، دست افراد دیگر به ویروس آلوده شده و درصورت تماس این دست آلوده با چشم، بینی یا دهان ویروس به راحتی به بدن آنها وارد می شود و باعث بیماری زایی می گردد.
  • افراد همچنین در صورت تنفس قطرات آلوده به ویروس که حین  سرفه یا عطسه پراکنده می شوند نیز می توانند COVID-19 را بگیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از 1 متر از فردی که مریض است، فاصله بگیرید.
  • تاکنون مطالعات نشان می دهد ویروس ایجاد COVID-19 عمدتا از طریق تماس با قطرات تنفسی و نه از طریق هوا منتقل می شود. یعنی تنفس در هوایی که یک فرد بیمار در آن وجود دارد شما را مبتلا نمی کند مگر اینکه قطرات تنفسی حاصل از عطسه یا سرفه بیمار را استنشاق کنید.
  • خطر ابتلا به COVID-19 از طریق افراد بدون علامت مبتلا به کرونا بسیار پایین است.  بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 فقط علائم خفیفی را  خصوصاً در مراحل اولیه بیماری تجربه می کنند. البته احتمال ابتلا به بیماری کرونا از افرادی که علایم خفیفی دارند نیز وجود دارد.
  • به نظر می رسد خطر ابتلا به COVID-19 از مدفوع فرد آلوده کم است. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویروس در بعضی موارد ممکن است در مدفوع وجود داشته باشد، گسترش از طریق مدفوع عامل اصلی انتشار این بیماری نیست. در هرصورت شستشوی صحیح دست ها به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کند.

علائم بیماری کرونا

شایع ترین علائم بیماری کرونا یا  COVID-19، تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است بدن درد و سردرد، احتقان بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف  هستند و به تدریج ایجاد می شوند. برخی از افراد آلوده به ویروس می شوند اما بدون اینکه علائمی پیدا کنند یا احساس کسالت داشته باشند خود به خود بهبود می یابند.

این افراد ناقلین بدون علامت ویروس هستند که بدون اینکه خود بدانند دائما در حال انتشار ویروس به اطراف هستند. بیشتر افراد علامتدار مبتلا به کرونا(حدود 80٪) بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. از هر 6 نفری که مبتلا به COVID-19 می شوند 1 نفر به طور جدی بیمار می شود و دچار مشکل تنفسی  می شوند. افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت با احتمال بیشتری به بیماری جدی مبتلا شوند. حدود 2٪ از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

دوره نهفته ویروس کرونا

ویروس کرونا

پس از ورود ویروس به بدن دوره ای چند روزه طول می کشد تا ویروس باعث ایجاد علایم شود. به این دوره، دوره کومون یا نهفتگی گفته می شود. طبق تحقیقات دوره کومون برای بیماری کرونا یا  COVID-19 از 1-14 روز است، که بطور میانگین در حدود پنج روز است. اگر علایم شما خفیف است در منزل استراحت کنید و دستورالعمل های پیشگیری و بهداشتی را رعایت کنید  و تا زمان بهبودی کامل علایم از منزل خارج نشوید. اگر علایم شما شدیدتر شد یا علایمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس شدید پیدا کردید نیاز به  تماس با مراکز درمانی دارید تا برای اقدامات بعدی راهنمایی شوید.

سوالات شایع در مورد کرونا

1. آیا آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس کرونا موثر هستند؟

خیر. آنتی بیوتیک ها علیه ویروس کرونا یا  COVID-19  موثر نیستند و فقط در درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند.

2. آیا واکسن یا داروی خاصی برای درمان کرونا وجود دارد؟

خیر. تا به امروز ، هیچ واکسن و هیچ داروی ضد ویروسی خاصی برای جلوگیری و یا درمان COVID-2019 وجود ندارد. با این حال ،  افراد مبتلا به بیماری شدید کرونا باید در بیمارستان بستری شوند و درمان حمایتی دریافت کنند

3. راه محافظت در برابر ابتلا به این ویروس چیست؟

مؤثرترین راههای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 این است که مرتباً دستان خود را بشویید . هنگام سرفه و عطسه دهان خود را با آرنج یا دستمال کاغذی بپوشانید و فاصله حداقل 1 متر (3 پا) را از افرادی که سرفه  یا عطسه می کنند داشته باشید.

4. ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا دقیقا تا چه زمانی روی سطوح زنده می ماند اما به نظر می رسد مانند سایر کرونا ویروس ها  برای چند ساعت یا تا چند روز روی سطوح باقی بمانند و این زمان بسته به شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح، دمای یا رطوبت محیط) متفاوت است.

5. آیا سیگار کشیدن یا مصرف داروهای گیاهی به محاظت در برابر کرونا کمک می کند؟

اقدامات زیر در برابر COVID-2019 مؤثر نیستند و می توانند مضر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف داروهای گیاهی سنتی
  • پوشیدن ماسک های متعدد
  • مصرف خود سرانه داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها

6. آیا خوردن سیر باعث محافظت ما در برابر کرونا می شود؟

خوردن سیر از شما در برابر کرونا ویروس وحافظت نمی کند. سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی از اینکه خوردن سیر مانع از ابتلا به کرونا ویروس می شود وجود ندارد.

7. آیا کرونا در همه افراد باعث مرگ می شود؟

افراد در هر سنی می توانند توسط ویروس جدید (2019-nCoV) آلوده شوند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، دیابت و بیماری های قلبی به نظر می رسد در برابر ابتلا به بیماری کرونا به شدت آسیب پذیرتر باشند.

8. آیا کرونا از حیوانات نیز منتقل می گردد؟

هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد حیوانات خانگی  مانند گربه ها و سگ ها به کرونا مبتلا می شوند یا می توانند ویروسی را که باعث COVID-19 می شود، گسترش دهند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید